AMK

AMK mottar alle henvendelser fra nødnummeret 113 og bemannes av koordinator med ambulanseutdannelse og sykepleier som tar i mot alle medisinske henvendelser. Stavanger AMK har den regionale funksjonen for hele Helse Vest.

Les mer om AMK

AMK

Hva skjer når du ringer 113?

Noen har vært utsatt for en akutt livstruende sykdom/ulykke. Du er første person til stedet, og ringer 113. På andre siden av telefonrøret hører du stemmen til vår sykepleier som sier:

– Medisinsk nødtelefon.

(Sykepleier vil nå gå gjennom startkortet sammen med deg)

–  Hvor er pasient/ulykken?

Du oppgir adressen/stedet hvor hendelsen/ulykken er.

–  Hva er ditt telefonnummer?

Du oppgir telefonnummer (dette er viktig hvis samtale skulle brytes eller du skal ringes tilbake).

–  Hva er problemet? Hva har skjedd? Er pasient våken? Puster pasient normalt?

Du forteller kort om hva som er problemet.

Deretter vil sykepleier stille spørsmål ut fra Norsk indeks for medisinsk nødhjelp for å beslutte hastegrad og respons i forhold til hendelse. Koordinator vil samtidig sende ut ressurs (lege/ambulanse/luftambulanse/båtambulanse) etter behov. Norsk indeks for medisinsk nødhjelp er et verktøy som sykepleier bruker for å gi riktig råd og veiledning under samtalen. Norsk indeks for medisinsk nødhjelp er brukt av alle AMK-sentraler i Norge.

AMK ivaretar:

Mottak av henvendelser fra publikum ved akutt sykdom og hendelser over medisinsk nødtelefon 113
Beslutning om hastegrad og respons i forhold til hendelse, omfang og lokalisasjon
Rådgivning og eventuell instruksjon til innringer
Varsling av lokal helsetjeneste (legevaktslege, lv sentral, andre lokale ressurser)
Varsling og koordinering av ambulanse, eventuell luftambulanse
Varsling av politi og/eller brann
Samhandling med andre AMK, LV-sentraler, politi, brann, HRS
Overvåking av aksjoner
Mottak av rekvirering og koordinering av ambulanseoppdrag
Mottak av henvendelse om øyeblikkelig hjelp innleggelse
Funksjon som LV-sentral
Funksjon som knutepunkt for intern varsling i akutte situasjoner i sykehuset

Kontakt

Telefon
Adm.nummer: 51 53 93 90 | Ambulansebestilling: 51 51 81 53 | Fax nummer: 51 51 99 01
E-post

Taxi

Ikke langt fra hovedinngangen finner du en taxiholdeplass, der det som regel står ledige biler. Dersom det trengs, er våre ansatte i resepsjonen tilgjengelige 24 timer i døgnet og kan bestille taxi til deg.

Praktisk informasjon

Internett/wifi

​Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Passord på SMS

Du som ønsker å bruke internett blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding.

Tilgangen du får til internett varer i 24 dager før du trenger å be om nytt brukernavn og passord.

Årsaken til innlogging er krav til sikkerhet i sykehusnettverket og er samme type løsning som finnes på flyplasser og​ hotell.

Mattilbud

​Som pasient vil du få matservering på avdelingen du ligger på. Ligger du på pasienthotellet serveres måltidene i hotellets restaurant rett ved hovedinngangen.

 I tillegg kan du kjøpe alt fra dagens middag til småretter, bakvarer og kioskvarer på sykehuset. Kiosken Lyst har døgnåpent og har det meste av det du trenger når du er på sykehuset.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​Matservering på avdelingen

Det serveres fire måltider på avdelingene (frokost, tidlig middag, kvelds og senkvelds). Serveringstidene er satt innenfor faste tidsrammer, og menyen varierer fra uke til uke. Matserveringen gjelder innlagte pasienter. Pårørende og besøk​ende kan benytte kantinen, kiosken eller kafèen​​​. Kjøkkenet tilbyr tilrettelagt kost i henhold til matintoleranser og allergier samt halal- og vegetarhensyn. Kjøkkenet har også en barnemeny.

Flere avdelinger tilbyr matservering i dagligstuen, med buffét-servering. Hvis du av helsemessige grunner ikke kan komme til dagligstuen, får du servert maten på rommet.

Cafè Morgenrød

Cafè Morgenrød ved St.Svithun hotell (vegg i vegg med sykehuset) serverer frokost, lunsj og middag. Du kan også bestille varmmat, desserter og kaffe fra menyen. «Dagens meny» endres fra dag til dag, med både lunjsretter og middagsretter. Morgenrød har også glutenfrie alternativ.

Kantinen Mattorget

På Mattorget kan du kjøpe varm mat, bakevarer, kaker, pålegg, frukt og drikke. Kantinen har også en variert og innholdsrik salatbar. Kantinen er åpen for alle medarbeidere, pasienter, pårørende og gjester. Du kan betale med både kort og kontant.

Mandag - fredag: 08.30 - 16.30
Lørdag: 10.00 - 16.00
Søndag og helligdager: 11.00 - 16.00 ​

Ved Psykiatrisk divisjon på Våland kan du kjøpe lunsj på Café Latte(r). De selger påsmurt, varme måltider og har salatbar. Café Latte(r) har åpent hverdager 10.00 - 13.50​.

Kiosken Lyst

Om du er ute etter et sted å få noe å bite i, lese på, eller sitte ved, så har LYST et godt utvalg av drikker, påsmurte brødvarer og varmretter. I tillegg selger de små gaver, frimerker og telekort, egenpleieprodukter, bøker, blader og blomster. 

Butikken er åpen hele døgnet.

​Cafè Morgenrød

Cafè Morgenrød ved St.Svithun hotell (vegg i vegg med sykehuset) serverer frokost, lunsj og middag. Du kan også bestille varmmat, desserter og kaffe fra menyen. «Dagens meny» endres fra dag til dag, med både lunjsretter og middagsretter. Morgenrød har også glutenfrie alternativ.

Åpningstid: 11.30-21.00

Snacksautomater

På sykehuset finnes automater der du kan kjøpe drikke og enkle matvarer hele døgnet.​​

Røykfritt sykehus

​Alle sykehusområdene i Helse Stavanger er røykfrie. Det er likevel laget noen røykeområder som pasienter kan bruke. Disse områdene er merket.
Røyking utenfor sykehusets innganger er ikke tillatt, med unntak av ett område utenfor hovedinngangen. Her er det satt opp et eget røykeskur.
Vi ber om at røykeforbudet blir respektert av hensyn til pasienter. Det er en utfordring at mange stiller seg utenfor inngangene og røyker. Dette gjør det vanskelig for alle de som ikke tåler tobakksrøyk. Vis hensyn!​​​
Røykfritt sykehus handler om å gi de ansatte et trygt arbeidsmiljø, beskytte pasienter, besøkende og ansatte fra tobakksrøyk, og gi hjelp til ansatte og pasienter så de kan slutte å røyke.​