Råd ved irritabel tarmsyndrom

Irritabel tarm er en folkesykdom, og særlig er det mange unge som har ubehag knyttet til forskjellige matslag og endret avføringsmønster. Irritabel tarm er i seg selv ikke farlig, men kan være svært plagsom i dagliglivet og sette grenser for livsutfoldelsen.

Ved irritabel tarmsyndrom anbefaler vi følgende råd:

  • Start på trinn 1, og følg videre trinn dersom du får utilstrekkelig respons:

- Dersom du opplever manglende bedring - gå videre til neste trinn uten å ta hensyn til tidligere endringer.
- Dersom du opplever noe bedring - behold endringene foretatt ved forrige trinn inntil videre.

  • Ta gjerne utgangspunkt i 2-3 ukers varighet per trinn, eventuelt bruk lenger tid ved behov.
  • Når du er tilfredsstillende symptomlindret: Reintroduser utelatte mat- og drikkevarer for å bekrefte antatte «triggere», samt mengden som tåles før symptomer oppstår. Det er viktig å reintrodusere èn matvare om gangen, og i gradvis økende mengder.
  • Vi anbefaler å føre symptomdagbok under testperioden og reintroduksjonen.

Trinn 1

Begrens inntak av:

  • Fet- og sterk mat.
  • Sukkerfri tyggis/pastiller.
  • Koffein- og kullsyreholdige drikker (inkl. energidrikker).
  • Frukt (begrens til 3 små porsjoner fordelt utover dagen, inkl. maks 1 glass jus).

Jobb med regelmessig måltidsrytme. Tygg maten godt og spis sakte.

Trinn 2

  • Unngå mat- og drikkevarer med høyt innhold av laktose (melkesukker) som melk, fløte, yoghurt, brunost, prim, iskrem, grøt, fiskegrateng, hvit saus ol. 
  • Det er ikke nødvendig å begrense inntak av små mengder laktose, som i smør, hvitost og tubeost/smøreost. 
  • Benytt laktoseredusert-/frie produkter som erstatning for utelatte produkt.

Trinn 3

  • Unngå/begrens løk, hvitløk, blomkål, sopp, artisjokk, belgvekster (linser, bønner, erter), eple, pære, mango, plomme, nektarin, fersken, vannmelon, tørket frukt og honning. 
  • Dersom hyppig inntak av cashew- og/eller pistasjnøtter, bør også disse begrenses/unngås.

Trinn 4

  • Unngå mel- og kornprodukt med hvete*, rug og bygg som hovedingrediens (som brød, knekkebrød, pølsebrød, flatbrød, lefser, pizza, pai, pannekaker, boller, kjeks, kaker, vafler, lapper, pasta og nudler basert på disse kornsorter).
  • Bruk glutenfrie produkt som erstatning eller bak med glutenfrie melblandinger / glutenfrie melsorter (som f.eks. amarant, bokhvete, kikert, mandel, soya og quinoa).
  • Havregryn og havremel kan benyttes (ikke nødvendig med glutenfri variant).

* Hvete forekommer under flere ulike navn som bulgur, couscous, dinkel, durum, spelt, emmer og kamut. Se gjerne på Norges Astma- og Allergiforbund sin nettside for fullstendig liste.

Symptomdagbok
UkeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

Fyll inn i tabellen matvarer som er tatt bort, matvarer som er reintrodusert og eventuelle symptomer

Fant du det du lette etter?