Intensiv 2M

Intensivavdelingen behandler og overvåker kritisk syke pasienter i alle aldersgrupper. Pasientene som ligger på intensivavdelingen har svikt i et eller flere vitale organer på grunn av alvorlig ulykke, operasjon eller alvorlig sykdom. Pasientene krever kontinuerlig overvåkning med avansert teknisk utstyr og ofte respiratorbehandling.

Les mer om Intensiv 2M

Intensiv 2M

På grunn av den komplekse sykdomstilstanden krever èn intensivpasient mange ressurser, og vanlig bemanning er en intensivsykepleier per intensivpasient. Lengden på et intensivopphold varierer veldig. Pasientene kan ligge hos oss i alt fra timer til måneder.

Vår målsetting

  • Intensivavdelingen skal gi medisinsk behandling og pleie til kritisk syke pasienter.
  • Vi skal sikre nyopererte pasienter en trygg oppvåkning.
  • Vi definerer pårørende som en ressurs i behandlingen av kritisk syke pasienter.
  • Pasienter og pårørende skal sikres god informasjon.
  • Avdelingen skal ha høyt kvalifisert bemanning.
  • Kontinuerlig opplæring og fagutvikling står sentralt.

Å være pårørende

En av dine nærmeste er kritisk syk eller skadet. For de fleste er dette en ny erfaring, og reaksjonene man får varierer fra person til person. Den første reaksjonen er ofte sjokk. Gradvis kan andre reaksjoner komme. Gråt, fortvilelse, sinne, lettelse og håp er normale reaksjoner. Følelsene vil svinge. Det kan være lett å glemme eller vanskelig å konsentrere seg. Ikke vær redd for å gjenta spørsmål eller få repetert forklaringer. Det hjelper å sette ord på det du går gjennom. Noen pasienter ligger i avdelingen over lengre tid. Da er det viktig at du tenker på deg selv og dine behov for hvile og avkobling. Benytt også familie og venner, og forsøk å støtte og avlaste hverandre hvis dere er flere pårørende sammen. Som pårørende til en kritisk syk pasient har du flere roller. Du er også en viktig støttespiller for pasienten både under intensivoppholdet og i tiden etterpå. I løpet av intensivoppholdet kan du trøste, berolige og orientere pasienten. Du er pasientens «talsmann» som kan gi oss nyttige opplysninger om pasienten, om tidligere helsetilstand, interesser og ønsker, og du kan hjelpe oss å tolke pasientens ønsker og følelser.

Barn på  besøk

Barn er velkomne på besøk. De har ofte behov for informasjon og nødvendig oppfølging for å mestre situasjonen og kjenne seg trygge og inkluderte. Det er
viktig å forberede barna godt på forhånd om det de vil møte i avdelingen. Barn og ungdoms forestillinger er ofte verre enn virkeligheten, og det kan derfor
oppleves positivt å få komme på besøk til pasienten. Det finnes diverse leker og tegnesaker barn kan låne når de er på besøk.
Anbefalte nettsteder for god litteratur:

Vaktskifte

Dagvakt: 07.30–15.00. Vaktskifte/rapport: 07.30–08.30
Kveldsvakt: 14.30–22.30. Vaktskifte/rapport: 14.30–15.30
Nattevakt: 22.00–08.00. Vaktskifte/rapport: 22.00–23.00

Samtale med lege

Samtale med intensivlege og behandlende lege avtales med intensivsykepleier. Det anbefales at dette blir avtalt på forhånd. Samtalen skjer på dagtid mellom kl 12.00 og 15.00.

Overflytting fra intensiv til sengepost

Når pasientens tilstand tilsier det, vil pasienten bli flyttet til en sengepost på sykehuset. Dette kan skje på kort varsel. Personalet vil tilstrebe at du
som pårørende skal få informasjon når det nærmer seg.

Farvel til intensiv - hva nå?

Hygiene

Intensivpasientene er spesielt utsatt for infeksjoner og må beskyttes i så stor grad som mulig. Det er viktig at besøkende vasker hendene eller
bruker desinfeksjonssprit før man går inn til pasienten.

Er du forkjølet, har influensa, hoste, diaré eller oppkast skal du ikke komme på besøk. Konferer alltid med sykepleier dersom du er i tvil. Barn som har eller har vært smittet av en barnesykdom, kan ikke komme på besøk.

På grunn av smittefare og allergi er det dessverre ikke tillatt å ha blomster på avdelingen.

Overnatting

Dersom du om pårørende har behov for overnatting kan du benytte St. Svithun hotell (egen pris pårørende). Avdelingen vår er behjelpelige med å bestille rom. SUS betaler for pårørende som har barn innlagt på 2M.

Sykemelding

Har du som pårørende behov for sykemelding ber vi deg ta kontakt med din lege.

Pressemelding

Ved ulykker og andre hendelser av offentlig interesse gir sykehuset noe informasjon til pressen. Som sykehus er vi pålagt å holde taushetsplikten, derfor gis det svært begrenset informasjon om pasientene. Vi benytter oss av et eget pressemeldingsskjema, hvor vi fyller inn informasjon om pasientens alder og årsak til innleggelsen. Det gis en kort og svært generell beskrivelse av skaden.

Pressemeldinger pasienttilstand

Sosialkurator

Sosialkuratoren kan gi råd om du har praktiske eller økonomiske problemer knyttet til sykdommen og sykehusoppholdet. Pasientens sykepleier kan formidle kontakt.

Prest

Sykehuspresten kommer regelmessig innom vår avdeling, og står til tjeneste ved behov. Sykepleier kan formidle kontakt. Prestens særlige oppgaver på intensivavdelingen er å være en støtte for pasient og pårørende i en vanskelig situasjon, uavhengig av tro og livssituasjon for øvrig. Presten har oversikt over kontaktpersoner i andre trossamfunn og Humanetisk forbund. Ved avdeling 1A står kirkesalen alltid åpen dersom du har behov for stillhet. Hver søndag er det gudstjeneste klokken 11.00.

Dagbok

Mange av intensivpasientene husker lite eller ingenting fra intensivoppholdet. Flere forteller i ettertid om drømmer og hallusinasjoner. Dette kan gjøre det vanskelig å forstå hva som har skjedd, og hva som er fantasier og vrangforestillinger. Vi anbefaler dere å skrive en dagbok og eventuelt ta bilder under intensivoppholdet. Den kan være til hjelp for pasienten for å bearbeide og forstå hva som har skjedd. Samtidig kan det å skrive om det som skjer hjelpe dere med å håndtere en kompleks hverdag med mange nye inntrykk.

Velkommen på besøk etter utskrivelse

Pasient og pårørende er velkommen tilbake for å besøke avdelingen og snakke med en intensivsykepleier om oppholdet på intensiv. Ring for å avtale tidspunkt på telefon 51 51 91 38.

Farvel til intensiv - hva nå?

Å være intensivpasient

Pasienter som blir innlagt i en intensivavdeling, er alvorlig/kritisk syk og trenger kontinuerlig overvåkning og behandling. Under intensivoppholdet blir pasientene koblet til ledninger med overvåkningsutstyr og det er i perioder høy aktivitet rundt pasienten.

Farvel til intensiv - hva nå?

Respirator

Noen pasienter trenger assistanse av respirator (pustemaskin) i kortere eller lengre perioder. De får et rør ned i luftveiene, og dette kobles til respiratoren. Røret går forbi stemmebåndet slik at pasienten først får stemmen sin igjen etter at røret er tatt ut og pasienten puster selv. I perioder blir det gitt  avslappende og smertestillende medisiner for å redusere smerter og ubehag. Når du snakker med pasienten er det lurt å stille spørsmål som kan besvares med ja eller nei, eller ved å nikke eller riste på hodet. Det kan være vanskelig å vite om en bevisstløs eller kritisk syk pasient hører oss, men det er viktig å snakke til pasienten – selv om du opplever å ikke få kontakt. Når verbal kommunikasjon er vanskelig, vil blikk-kontakt og/eller berøring være spesielt meningsfullt.

Estetikk

En rekke studier viser at omgivelsene i sykehusavdelingene påvirker helsen. I vår avdeling har vi fokus på dette: Takket være en gave fra Kjell Pahr Iversen og utbetalinger fra Norems legat, Klosters legat og «Stavanger bys vel» har vi kunnet kjøpe inn kunst.
Følgende kunstnere representert i vår avdeling:
• Kjell Pahr Iversen
• Turid Vikene
• Egil Bjørnestad
• Craig Flannegan
• Sivert Marnburg
• Jan Baker
• Leif Eirik Knutsen
• Ellen Marie Kalvig
• Ruth Berrås
• Åse Anda
• Kjeld Stub
• Åsmund Haukeliseter

Brosjyrer

Velkommen til intensiv 2M (pdf) Tilbake til hverdagen etter intensivbehandling (pdf)

Kontakt

Oppmøtested
MOBA-bygget, 2. etasje, bruk inngang 3.
Telefon
51 51 91 38 / 99 44 02 81
mandag - søndag 07.00-07.30, 10.00-10.30, 17.00-18.00, 21.00-22.00
Spør gjerne etter direktenummer til pasientrommet. Avdelingen har innført faste telefontider. Vi ber om at dere benytter disse. Det er ønskelig at hver familie har en kontaktperson som vi kan gi informasjon til slik at vedkommende kan formidle videre.

Taxi

Ikke langt fra hovedinngangen finner du en taxiholdeplass, der det som regel står ledige biler. Dersom det trengs, er våre ansatte i resepsjonen tilgjengelige 24 timer i døgnet og kan bestille taxi til deg.

Praktisk informasjon

Besøk

Når du kommer på besøk vil døren til avdelingen være stengt. Vi ber om at du ikke går inn i avdelingen før personalet har bekreftet at du kan komme inn.
Bruk telefonen som henger på veggen ved inngangsdøren. Hvis du blir bedt om å vente, er det sittegruppe ved inngangen. Det er pasientens nærmeste som kan besøke pasienten. Av hensyn til pasientene kan bare to besøkende være inne om gangen.

Enkelte ønsker å tilbringe mye tid inne hos pasienten. Av hensyn til pasienten, andre pasienter og avdelingens ulike gjøremål kan dette være vanskelig.  Pasienten trenger hvile og en del av våre arbeidsoppgaver krever ro og konsentrasjon. Fordi dette er en akuttavdeling kan det oppstå situasjoner der dere blir bedt om å forlate pasientrommet. Rapport i forbindelse med vaktskifte foregår ved pasientsengen. Av hensyn til taushetsplikten kan derfor ikke besøkende være inne. Vi ber om forståelse for dette.

Besøkstider:

12.00–14.00 og 17.00–19.00 – Ved behov utover dette , avtaler du med sykepleier.

Internett/wifi

​Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Passord på SMS

Du som ønsker å bruke internett blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding.

Tilgangen du får til internett varer i 24 dager før du trenger å be om nytt brukernavn og passord.

Årsaken til innlogging er krav til sikkerhet i sykehusnettverket og er samme type løsning som finnes på flyplasser og​ hotell.

Mattilbud

​Som pasient vil du få matservering på avdelingen du ligger på. Ligger du på pasienthotellet serveres måltidene i hotellets restaurant rett ved hovedinngangen.

 I tillegg kan du kjøpe alt fra dagens middag til småretter, bakvarer og kioskvarer på sykehuset. Kiosken Lyst har døgnåpent og har det meste av det du trenger når du er på sykehuset.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​Matservering på avdelingen

Det serveres fire måltider på avdelingene (frokost, tidlig middag, kvelds og senkvelds). Serveringstidene er satt innenfor faste tidsrammer, og menyen varierer fra uke til uke. Matserveringen gjelder innlagte pasienter. Pårørende og besøk​ende kan benytte kantinen, kiosken eller kafèen​​​. Kjøkkenet tilbyr tilrettelagt kost i henhold til matintoleranser og allergier samt halal- og vegetarhensyn. Kjøkkenet har også en barnemeny.

Flere avdelinger tilbyr matservering i dagligstuen, med buffét-servering. Hvis du av helsemessige grunner ikke kan komme til dagligstuen, får du servert maten på rommet.

Cafè Morgenrød

Cafè Morgenrød ved St.Svithun hotell (vegg i vegg med sykehuset) serverer frokost, lunsj og middag. Du kan også bestille varmmat, desserter og kaffe fra menyen. «Dagens meny» endres fra dag til dag, med både lunjsretter og middagsretter. Morgenrød har også glutenfrie alternativ.

Kantinen Mattorget

På Mattorget kan du kjøpe varm mat, bakevarer, kaker, pålegg, frukt og drikke. Kantinen har også en variert og innholdsrik salatbar. Kantinen er åpen for alle medarbeidere, pasienter, pårørende og gjester. Du kan betale med både kort og kontant.

Mandag - fredag: 08.30 - 16.30
Lørdag: 10.00 - 16.00
Søndag og helligdager: 11.00 - 16.00 ​

Ved Psykiatrisk divisjon på Våland kan du kjøpe lunsj på Café Latte(r). De selger påsmurt, varme måltider og har salatbar. Café Latte(r) har åpent hverdager 10.00 - 13.50​.

Kiosken Lyst

Om du er ute etter et sted å få noe å bite i, lese på, eller sitte ved, så har LYST et godt utvalg av drikker, påsmurte brødvarer og varmretter. I tillegg selger de små gaver, frimerker og telekort, egenpleieprodukter, bøker, blader og blomster. 

Butikken er åpen hele døgnet.

​Cafè Morgenrød

Cafè Morgenrød ved St.Svithun hotell (vegg i vegg med sykehuset) serverer frokost, lunsj og middag. Du kan også bestille varmmat, desserter og kaffe fra menyen. «Dagens meny» endres fra dag til dag, med både lunjsretter og middagsretter. Morgenrød har også glutenfrie alternativ.

Åpningstid: 11.30-21.00

Snacksautomater

På sykehuset finnes automater der du kan kjøpe drikke og enkle matvarer hele døgnet.​​

Parkering Våland

Parkeringshus
Parkeringshuset ligger under St. Svithun Hotell, og har 349 parkeringsplasser. Disse er forbeholdt besøkende til Stavanger universitetssjukehus og hotellet.

Korttidsparkering
Det er mulighet for korttidsparkering ved hovedinngangen (max 15 min). ​

Parkering for bevegelseshemmede
Utenfor hovedinngangen (inngang 1) er det fire parkeringsplasser som er forbeholdt bevegelseshemmede.

​Parkering for langtidspårørende
Pårørende må betale full parkeringsavgift de tre første døgnene, deretter vil du kunne å kjøpe parkeringstillatelse til redusert pris.

Ladestasjon for el-bil
Besøkende med el-bil parkerer i parkeringshuset under pasienthotellet, og betaler​ som vanlige gjester.

Les mer om parkering

Røykfritt sykehus

​Alle sykehusområdene i Helse Stavanger er røykfrie. Det er likevel laget noen røykeområder som pasienter kan bruke. Disse områdene er merket.
Røyking utenfor sykehusets innganger er ikke tillatt, med unntak av ett område utenfor hovedinngangen. Her er det satt opp et eget røykeskur.
Vi ber om at røykeforbudet blir respektert av hensyn til pasienter. Det er en utfordring at mange stiller seg utenfor inngangene og røyker. Dette gjør det vanskelig for alle de som ikke tåler tobakksrøyk. Vis hensyn!​​​
Røykfritt sykehus handler om å gi de ansatte et trygt arbeidsmiljø, beskytte pasienter, besøkende og ansatte fra tobakksrøyk, og gi hjelp til ansatte og pasienter så de kan slutte å røyke.​

Sosiale medier

​Informasjon om noens helse og pasientforhold er strengt privat. Du må derfor ikke legge ut informasjon om andres helse eller andres pasientstatus. Ikke del bilder eller video av andre enn deg selv uten tillatelse – det gjelder både pasienten, medpasienter og ansatte.