Pasientreiser

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise. Pasientreiser koordinerer transport av pasienter til og fra behandling ved sykehuset.

Les mer om Pasientreiser

Pasientreiser

Fra 1. januar 2017 har Helse Stavanger HF ingen avtaler for ikke-akutt pasienttransport for reisende i Stavanger, Sandnes, Randaberg, Hjelmeland og Kvitsøy. Alle som reiser med rekvisisjon, og har startsted i disse kommunene, må legge ut for reisene sine selv og sende reiseregning i etterkant.

Transportøravtaler sortert på kommune

Dette kan du som reisende gjøre i mellomtiden

En mulig praktisk løsning, kan være å ordne en egen, privat faktureringsavtale med ditt drosjeselskap. På denne måten trenger du ikke gjøre opp for reisen med en gang, men du får regningen tilsendt i etterkant.
En annen løsning kan være er å bruke privat bil eventuelt med ledsager. Da søker du om refusjon av reiseutgifter i etterkant av behandlingen. Dersom en slik løsning kan være aktuell, er det viktig at behandler dokumenterer at du har medisinsk behov for å bruke egen bil med eller uten ledsager.
Et siste alternativ er å søke NAV om støtte til utlegg for transport. Her er det viktig å være ute i god tid om det er mulig.
Husk at reisen må være forhåndsbestilt av behandleren din for at du skal få igjen drosjeutgiftene.

Les hele saken: Pasienter i storkommunene må legge ut for reisene sine selv


Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise.

Informasjon for pasienter (helsenorge.no)Informasjon for helsepersonell (pasientreiser.no)

Nå oss på telefon 05515

05515 er felles telefonnummer for å bestille pasientreiser for hele landet. På 05515 kan du få informasjon og hjelp i forbindelse med en pasientreise. Vi hjelper deg å planlegge reisen, fylle ut reiseregningsskjema, gir informasjon om reiseoppgjør eller kan skaffe deg rekvisisjon på strekninger der det mangler rutegående tilbud. Har du fått rekvisisjon fra behandleren din av medisinske årsaker, kan du bestille, bekrefte og endre reisene på 05515. Flybestillinger kan du også ordne på 05515.

Dekker nødvendige utgifter

Ny forskrift, som gjelder fra 1.oktober 2016, dekker standardsats 2,20 kroner per kilometer uavhengig av hvilket transportmiddel som benyttes. Reisevei må være over 10 kilometer og koste over lokal minstetakst med buss.

Reise med og uten rekvisisjon

Dersom du av helsemessige årsaker ikke kan ta rutegående transport, eller når det ikke finnes rutegående transport, kan du få rekvisisjon til annen transport. Dette må godkjennest og foreligge i forkant av reisen. Dersom du reiser uten å få dette avklart på forhånd, må du betale for reisen selv og eventuelt søke refusjon i etterkant. 

Endre eller avbestille reise

Du som pasient har ansvar for å avbestille dersom du ikke skal reise likevel. Ring oss på 05515 mandag til fredag mellom klokka 08.00 og 16.00. 
 

Bruk av privat bil

På samme måte som med en reise med rekvisisjon, må bruk av privat bil også godkjennest av behandler eller Avdeling for pasientreiser på forhånd.

Om pasientreiser

Vi har ansvaret for saksbehandling og økonomisk oppgjør av pasientreiser samt gjennomføringen av reiser med rekvisisjon, til og fra offentlig godkjent behandling. Vi informerer, behandler, veileder, mottar bestillinger og koordinerer reisene i henhold til Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-6 (Rett til syketransport).

Kontakt

Oppmøtested
Ventesonen for Pasientreiser ligger ved inngang 2 og er åpen mandag til fredag kl 08.30-16.00. Hovedkontoret i Somaveien 2 er ikke åpent for publikum.
Telefon
05515
mandag08.00-16.00
tirsdag08.00-16.00
onsdag08.00-16.00
torsdag08.00-16.00
fredag08.00-16.00
Reiseoppgjør: 12.00-15.00

Pasientreiser

​Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, har du rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise.

Ta kontakt med Pasientreiser på telefon 05515 hvis du skal bestille reise eller har spørsmål. https://helsenorge.no/rettigheter/pasientreiser

Parkering Våland

Parkeringshus
Parkeringshuset ligger under St. Svithun Hotell, og har 349 parkeringsplasser. Disse er forbeholdt besøkende til Stavanger universitetssjukehus og hotellet.

Korttidsparkering
Det er mulighet for korttidsparkering ved hovedinngangen (max 15 min). ​

Parkering for bevegelseshemmede
Utenfor hovedinngangen (inngang 1) er det fire parkeringsplasser som er forbeholdt bevegelseshemmede.

​Parkering for langtidspårørende
Pårørende må betale full parkeringsavgift de tre første døgnene, deretter vil du kunne å kjøpe parkeringstillatelse til redusert pris.

Ladestasjon for el-bil
Besøkende med el-bil parkerer i parkeringshuset under pasienthotellet, og betaler​ som vanlige gjester.

Les mer om parkering

Praktisk informasjon

Internett/wifi

​Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Passord på SMS

Du som ønsker å bruke internett blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding.

Tilgangen du får til internett varer i 24 dager før du trenger å be om nytt brukernavn og passord.

Årsaken til innlogging er krav til sikkerhet i sykehusnettverket og er samme type løsning som finnes på flyplasser og​ hotell.

Mattilbud på Våland

​Som pasient vil du få matservering på avdelingen du ligger på. I tillegg kan du kjøpe alt fra dagens middag til småretter, bakvarer og kioskvarer på sykehuset. Kiosken Lyst har døgnåpent og har det meste av det du trenger når du er på sykehuset.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​Matservering på avdelingen

Det serveres fire måltider på avdelingene (frokost, tidlig middag, kvelds og senkvelds). Serveringstidene er satt innenfor faste tidsrammer, og menyen varierer fra uke til uke. Matserveringen gjelder innlagte pasienter. Pårørende og besøk​ende kan benytte kantinen, kiosken eller kafèen​​​. Kjøkkenet tilbyr tilrettelagt kost i henhold til matintoleranser og allergier samt halal- og vegetarhensyn. Kjøkkenet har også en barnemeny.

Flere avdelinger tilbyr matservering i dagligstuen, med buffét-servering. Hvis du av helsemessige grunner ikke kan komme til dagligstuen, får du servert maten på rommet.

Kantinen Mattorget

På Mattorget kan du kjøpe varm mat, bakevarer, kaker, pålegg, frukt og drikke. Kantinen har også en variert og innholdsrik salatbar. Kantinen er åpen for alle medarbeidere, pasienter, pårørende og gjester. Du kan betale med både kort og kontant.

Mandag - fredag: 08.30 - 16.30
Lørdag: 10.00 - 16.00
Søndag og helligdager: 11.00 - 16.00 ​

Ved Psykiatrisk divisjon på Våland kan du kjøpe lunsj på Café Latte(r). De selger påsmurt, varme måltider og har salatbar. Café Latte(r) har åpent hverdager 10.00 - 13.50​.

Kiosken Lyst

Om du er ute etter et sted å få noe å bite i, lese på, eller sitte ved, så har LYST et godt utvalg av drikker, påsmurte brødvarer og varmretter. I tillegg selger de små gaver, frimerker og telekort, egenpleieprodukter, bøker, blader og blomster. 

Butikken er åpen hele døgnet.

​Cafè Morgenrød

Cafè Morgenrød ved St.Svithun hotell (vegg i vegg med sykehuset) serverer frokost, lunsj og middag. Du kan også bestille varmmat, desserter og kaffe fra menyen. «Dagens meny» endres fra dag til dag, med både lunjsretter og middagsretter. Morgenrød har også glutenfrie alternativ.

Åpningstid: 11.30-21.00

Snacksautomater

På sykehuset finnes automater der du kan kjøpe drikke og enkle matvarer hele døgnet.​​

Røykfritt sykehus

​Alle sykehusområdene i Helse Stavanger er røykfrie. Det er likevel laget noen røykeområder som pasienter kan bruke. Disse områdene er merket.
Røyking utenfor sykehusets innganger er ikke tillatt, med unntak av ett område utenfor hovedinngangen. Her er det satt opp et eget røykeskur.
Vi ber om at røykeforbudet blir respektert av hensyn til pasienter. Det er en utfordring at mange stiller seg utenfor inngangene og røyker. Dette gjør det vanskelig for alle de som ikke tåler tobakksrøyk. Vis hensyn!​​​
Røykfritt sykehus handler om å gi de ansatte et trygt arbeidsmiljø, beskytte pasienter, besøkende og ansatte fra tobakksrøyk, og gi hjelp til ansatte og pasienter så de kan slutte å røyke.​