Gjennomføring av generasjonssang
Musikkterapeut Eva-Marie S. Toppe lærer sanger, regler og dansemåter som beboerne formidler. Disse tar hun med seg i møtet med barnekoret. Både barn og voksne i koret lærer seg disse sangene og gjør sangene og dansene til "sine egne." Dette er en prosess som går over litt tid. Når barna kan sangene/sanglekene, er de klare for å møte beboerne.

bilde fra Betaninen rehabilitering og sykehjem
Målet er at barna og beboerne skal synge og danse sammen, ikke bare for hverandre. Barnekoret danner ring, - og vender sin ring mot beboerne som sitter i ring rundt. Der møter de gode hender og smilende fjes, og samspillet kommer umiddelbart i gang.
Vi har et stort fargerikt lett stoff, og bruker det som seil, der både barn og beboere holder i stoffet og samarbeider om å la seilet vugge med mens vi synger "Ro ro til fiskeskjær" og "Ro din båt." Barna får krype under seilet, og spenningen som fremkalles gir glad, spontan latter og gode blikkmøter.
Forfatter
Viktigst i Generasjonssang er det spontane samspillet, gleden, leken og vitaliteten som oppstår i møtet mellom barna, deres foreldre - og beboerne - i sang og dans.
- Sanggleden blant barna smitter og beboerne stemmer i og synger spontant med barna.
- Ved bruk av kjente sanger vekkes minner hos beboerne og bygger en bro mellom fortid og nåtid.
- Deltagelse, fellesskapsopplevelse, og det å bli sett og bekreftet for noe man mestrer, gjør mye med selvfølelse og opplevelsen av å være verdifull som person.
- Sang og musikk vekker følelsene som gir liv til minnene.