HELSENORGE

Begrepsordbok

Dette er en ordliste med forklaringer på et utvalg av norske ord og begrep brukt i helsefaglig simulering. Klikker du på det engelske begrepet får du opp link til primærkilden for den engelske definisjonen.

ordbok
Denne side er under utarbeiding.

Begrepsordboken er utarbeidet ved hjelp av en kunnskapsbasert prosess i InterRegSim. Vi benytter oss av anerkjente ressurser som for eksempel Norsk språkråd, rammeverk fra Norsk kvalifikasjonsråd og vitenskapelige publikasjoner.

Begrepsordboken er et levende dokument som vi har som mål å tilpasse den utvikling som skjer innen helsefaglig simulering. Har du innspill og/eller forslag til begrep som bør inngå kan du kontakte: Stine Gundrosen; Stine.Gundrosen@stolav.no​


Fagterminologi i helsefaglig simulering
​​BEGREPER
Begrepsforklaring
med eksempler​
​ENGLISH
DEFI​NITI​ONS
Briefing 
Inform​asjon/
kommunikasjon med deltakere umiddelbart før simuleringsbaserte læringsaktiviteter som har som mål å skape et trygt og forutsigbart læringsmiljø. 
​Briefing
​Eksempler:
​• Konfidensialitet i simulering 

• Vise frem simuleringsutstyr og rom 

• Informasjon om bakgrunn, vitale verdier umiddelbart før simuleringen starter ​

​Debrief
En strukturert reflekterende dialog som følger umiddelbart etter simuleringsbaserte læringsaktiviteter. Debriefingen ledes av en trenet fasilitator. Deltakerne oppfordres til å reflektere og diskutere sin egen og hverandres opplevelse og innsats med fokus på mestring og forbedring. Målet med debriefing er å skape en erfaring som kan brukes i fremtidige situasjoner. 
Debrief

Fasilitator
En trenet* person som legger til rette for læring ved å bidra med veiledning, støtte og struktur i alle faser av simuleringsbaserte læringsaktiviteter.  
 
* Har deltatt på fasilitatorkurs (se egen anbefaling) 
​Facilitator
Ferdighetstrening 
​En målrettet og strukturert deltakeraktiv læringsaktivitet som kan innebære bruk av tekniske og/eller mekaniske installasjoner eller fantomer/modeller som gjengir deler av menneskelig anatomi, og som kan brukes til å trene på praktiske ferdigheter og/eller prosedyrer.  ​
Technical Skills
Eksempler:
• Utføre en fysisk undersøkelse 
• Intubere en pasient 
• Trene på​ laparoskopiske/
kirurgiske ferdigheter 
• Trene på en vanskelig samtale ​

Helsefaglig Simuleringsansvarlig  
​Alle som er involvert profesjonelt i gjennomføringen av simuleringsbaserte læringsaktiviteter 
​Simulationist 
Eksempler:
• Fasilitator 
• Operatør 
• Instruktør  
​In Situ simulering
​Simuleringsbaserte læringsaktiviteter som foregår i kliniske arealer der de vanligvis vil inntreffe 
​In Situ Simulation
Eksempler:
• Scenariobasert trening som foregår i akuttmottak med det traumeteamet som er på vakt. 
Pasientsimulator
​Avanserte datastyrte helkroppsmodeller med menneskelig utseende som kan programmeres til å gi realistisk fysiologisk respons på sykdom og behandling. Slike simulatorer krever personell som mestrer programmering og styring av simulatoren (operatør).  
​Simulator

Eksempler:
​-
​Pre-brief
​Informasjon som gis til deltakere i forkant av simuleringsbaserte læringsaktiviteter, som kursprogram, læringsmål, litteratur og lignende. 
Prebr​ief
​​Eksempler:
• E-læringsprogram 
• Artikler 
• ​Prosedyrer 
​Scenario 
​En bevisst designet simuleringsopplevelse (også kjent som case) som gir deltakerne mulighet til å nå identifiserte mål. Scenarioet gir en kontekst/ramme for simuleringen og kan variere i lengde og kompleksitet, avhengig av læringsmålene. 
​Scenario
Simulator 
​Tekniske og/eller mekaniske installasjoner eller fantomer/modeller som representerer hele eller deler av menneskelig anatomi.  
Simulator
Eksempler:
• Modell av luftvei for intubering 

• Laparoskopisk boks for kirurgi 
​Simulering
​En målrettet og strukturert deltakeraktiv læringsaktivitet som innebærer å håndtere situasjoner som ligner på virkeligheten og bygge erfaring gjennom refleksjon i og over handling. Simulering tillater deltakere å utvikle eller forbedre sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger, eller å analysere og reagere på realistiske situasjoner. 
Simulation

Simuleringsbaserte læringsaktiviteter (SBLA) 

​En rekke målrettede strukturerte deltakeraktive læringsaktiviteter som innebærer å håndtere situasjoner, som ligner på virkeligheten, og bygge erfaring gjennom refleksjon i og over handling i et simulert miljø.  
Simulation-Based Learning Experiences
​​Eksempler:
Scenario baserte team simuleringer 
• Ferdighetstreninger 
• VR (virtual reality) 
• AR (augmented reality) 
• AI (artificial Intelligence) 
• Gaming 
Standardiserte pasienter/markør 
​Personer som er opplært til å spille rollen som pasient/bruker eller pårørende på en realistisk og standardisert måte.  
Standardized Patients 
Simulated Patients 


• Tidligere pasienter 
• Studenter/ helsepersonell 
• Profesjonelle markører 
​• Skuespillere 























Fant du det du lette etter?