Briefing
| Informasjon/ kommunikasjon med deltakere umiddelbart før simuleringsbaserte læringsaktiviteter som har som mål å skape et trygt og forutsigbart læringsmiljø.
| Briefing
|
Eksempler:
| • Konfidensialitet i simulering
• Vise frem simuleringsutstyr og rom
• Informasjon om bakgrunn, vitale verdier umiddelbart før simuleringen starter |
|
Debrief
| En strukturert reflekterende dialog som følger umiddelbart etter simuleringsbaserte læringsaktiviteter. Debriefingen ledes av en trenet fasilitator. Deltakerne oppfordres til å reflektere og diskutere sin egen og hverandres opplevelse og innsats med fokus på mestring og forbedring. Målet med debriefing er å skape en erfaring som kan brukes i fremtidige situasjoner.
| Debrief
|
Fasilitator
| En trenet* person som legger til rette for læring ved å bidra med veiledning, støtte og struktur i alle faser av simuleringsbaserte læringsaktiviteter.
* Har deltatt på fasilitatorkurs (se egen anbefaling) | Facilitator
|
Ferdighetstrening
| En målrettet og strukturert deltakeraktiv læringsaktivitet som kan innebære bruk av tekniske og/eller mekaniske installasjoner eller fantomer/modeller som gjengir deler av menneskelig anatomi, og som kan brukes til å trene på praktiske ferdigheter og/eller prosedyrer.
| Technical Skills
|
Eksempler:
| • Utføre en fysisk undersøkelse • Intubere en pasient
• Trene på laparoskopiske/
kirurgiske ferdigheter • Trene på en vanskelig samtale
|
|
Helsefaglig Simuleringsansvarlig
| Alle som er involvert profesjonelt i gjennomføringen av simuleringsbaserte læringsaktiviteter
| Simulationist
|
Eksempler:
| • Fasilitator • Operatør • Instruktør | |
Ikke-teknisk ferdighet
| Ikke-tekniske ferdigheter er kognitive og mellommenneskelige ferdigheter som underbygger tekniske ferdigheter, og anses som spesielt viktige for å forebygge uønskede hendelser. Ikke-tekniske ferdigheter inkluderer blant annet kommunikasjon, ledelse og evner til å samarbeide i team, ta beslutninger, skape felles situasjonsforståelse, og profesjonell opptreden. (ASSH, Pires et al., 2017).
| Non-technical skills
|
In Situ simulering
| Simuleringsbaserte læringsaktiviteter som foregår i kliniske arealer der de vanligvis vil inntreffe
| In Situ Simulation
|
Eksempler:
| • Scenariobasert trening som foregår i akuttmottak med det traumeteamet som er på vakt.
| |
Pasientsimulator
| Avanserte datastyrte helkroppsmodeller med menneskelig utseende som kan programmeres til å gi realistisk fysiologisk respons på sykdom og behandling. Slike simulatorer krever personell som mestrer programmering og styring av simulatoren (operatør).
| Simulator
|
Eksempler:
| -
| |
Pre-brief
| Informasjon som gis til deltakere i forkant av simuleringsbaserte læringsaktiviteter, som kursprogram, læringsmål, litteratur og lignende.
| Prebrief
|
Eksempler:
| • E-læringsprogram • Artikler
• Prosedyrer | |
Scenario
| En bevisst designet simuleringsopplevelse (også kjent som case) som gir deltakerne mulighet til å nå identifiserte mål. Scenarioet gir en kontekst/ramme for simuleringen og kan variere i lengde og kompleksitet, avhengig av læringsmålene.
| Scenario
|
Simulator
| Tekniske og/eller mekaniske installasjoner eller fantomer/modeller som representerer hele eller deler av menneskelig anatomi.
| Simulator
|
Eksempler:
| • Modell av luftvei for intubering
• Laparoskopisk boks for kirurgi
| |
Simulering
| En målrettet og strukturert deltakeraktiv læringsaktivitet som innebærer å håndtere situasjoner som ligner på virkeligheten og bygge erfaring gjennom refleksjon i og over handling. Simulering tillater deltakere å utvikle eller forbedre sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger, eller å analysere og reagere på realistiske situasjoner.
| Simulation
|
Simuleringsbaserte læringsaktiviteter (SBLA)
| En rekke målrettede strukturerte deltakeraktive læringsaktiviteter som innebærer å håndtere situasjoner, som ligner på virkeligheten, og bygge erfaring gjennom refleksjon i og over handling i et simulert miljø.
| Simulation-Based Learning Experiences
|
Eksempler:
| • Scenario baserte team simuleringer • Ferdighetstreninger • VR (virtual reality) • AR (augmented reality) • AI (artificial Intelligence) • Gaming
| |
Standardiserte pasienter/markør
| Personer som er opplært til å spille rollen som pasient/bruker eller pårørende på en realistisk og standardisert måte.
| Standardized Patients Simulated Patients
|
| • Tidligere pasienter • Studenter/ helsepersonell • Profesjonelle markører • Skuespillere | |