Læringsutbyttene er utarbeidet i samsvar med NOKUT sitt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring;
NOKUT kvalifikasjonsrammeverk.
Kvalifikasjonsrammeverkets struktur består av tre kategorier av læringsutbytter, samt nivåinndeling, se figur under:
Grunnkurset for fasilitatorer i helsefaglig simulering tilsvarer nivå 6-7 på nivåinndeling, dvs. nivå tilsvarende høyere utdanning.
Hva betyr kunnskapsbasert i denne sammenheng?
Kunnskapsbasert innebærer at fagutøvere bruker ulike kunnskapskilder i praksis; Forskningsbasert kunnskap, erfaringer fra praksis samt behov hos målgruppen.
Kunnskapsbasertpraksis.no
Overordnet læringsutbytte for deltakerne på Grunnkurs for fasilitatorer i helsefaglig simulering: Deltakerne er i stand til å planlegge og gjennomføre helsefaglig scenariobasert simulering etter kunnskapsbaserte anbefalinger.
Kursets varighet: Anbefalt varighet er tre arbeidsdager eller 24 timer for selve grunnkurset (inkluderer ikke forberedelse e-læring eller oppfølging i etterkant).
Vurdering: Det gjøres en formativ vurdering av deltakere underveis i kurset. Det arrangeres ingen eksamen etter endt kurs.
Anbefalinger:
Læringsutbytter
Kunnskap
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om sammenhengen mellom helsefaglig simulering og pasientsikkerhet
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om de ulike fasene i helsefaglig simulering (brief, scenario, debrief) og hensikten med disse
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om fasilitatorrollen og hvordan den skiller seg fra instruktørrollen
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om betydningen av å etablere et trygt læringsmiljø/psykologisk trygghet
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om muligheter og begrensinger med å lage scenarioer
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om hvordan ulike typer spørsmål kan stimulere til gode refleksjoner
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om relevante pedagogiske perspektiver som ligger til grunn for simuleringsbasert læring
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om voksnes læring
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter og ser disse i sammenheng med pasientsikkerhet
Ferdigheter - Deltakerne kan utforme simuleringsscenarioer i anbefalt mal/verktøy
- Deltakere kan utforme relevante og realistiske læringsmål tilpasset kontekst og målgrupper
- Deltakerne kan tilrettelegge for en simulering mtp. realistiske omgivelser og rekvisitter
- Deltakerne kan gjennomføre systematisk brief
- Deltakerne kan lede et scenario på en hensiktsmessig måte
- Deltakerne kan gjennomføre refleksjonsbasert debrief relatert til definerte læringsmål
- Deltakerne kan stille åpne spørsmål for å stimulere til refleksjon
Generell kompetanse - Deltakerne kan planlegge og gjennomføre helsefaglig scenariobasert simulering etter kunnskapsbaserte anbefalinger
- Deltakerne kan opptre profesjonelt og i henhold til de Yrkesetiske retningslinjene for helsefaglig simuleringsansvarlige. Yrkesetiske retningslinjer
- Deltakerne kan ta ansvar for å adressere bevarings- og forbedringsområder på en respektfull måte.
- Deltakerne kan fremstå som gode rollemodeller og er i stand til å skape positivt og trygt læringsmiljø
- Deltakerne i fasilitatorrollen kan bruke deltakeraktive læringsmetoder for å bringe teori og praksis sammen, og dermed oppnå beste praksis.
Eksempel: Oppbygging – Grunnkurs for fasilitatorer i helsefaglig simulering
Formål:
Dette dokumentet er et eksempel på oppbygging av Grunnkurs for fasilitatorer i helsefaglig simulering for å oppnå de anbefalte læringsutbyttene fra InterRegSim, publisert på interregsim.no, Læringsutbytter.
Hensikten med dette eksempelet er å inspirere og hjelpe dem som arrangerer Grunnkurs for fasilitatorer i helsefaglig simulering, med faglig innhold og relevant litteratur. Litteraturen som er listet opp i slutten av dokumentet er forslag til litteratur som legges til grunn for aktivitetene og innholdet. Det betyr ikke at alle referansene trenger å benyttes.
Eksempelet er utarbeidet av samme arbeidsgruppe som har utarbeidet læringsutbyttene for Grunnkurset for fasilitatorer i helsefaglig simulering:
- RegSim Nord: Ane Sofie Kokkvoll og Svein Arne Monsen
- RegSim Midt: Stine Gundrosen
- RegSim Sør-Øst: Liv Skinnes
- RegSim Vest: Hilde Klippen Hetland
- InterRegSim leder: Une Elisabeth Stømer
Vi jobber Kunnskapsbasert, dvs. at vi har tatt utgangspunkt i forskning, anerkjente standarder innen simuleringsbasert læring (blant annet: Healthcare Simulation Standards of Best Practice - INACSL), erfaringer fra praksis, samt behov fra målgruppene.
Faglig innhold:
- Introduksjon - Skape et trygt læringsmiljø
- Briefing
- Scenariobygging
- Debriefing
- Voksnes læring
- Ikke-tekniske ferdigheter
- Implementering på arbeidsplassen
- Praktisk simulering
Læringsaktiviteter:
Kursarrangør står selv ansvarlig for å utarbeide læringsaktiviteter for å oppnå anbefalte læringsutbytter.
Kursprogrammet bør utarbeides i tråd med en modell for didaktisk planlegging, gjennomføring og evaluering.
Det anbefales å bruke deltakeraktive metoder eks. praktisk trening og gruppearbeid.
Alle deltakere erfarer å fasilitere og reflektere rundt deltaker-, og observatørrollen i løpet av kurset.
Inndeling:
- Presentere kursledere og deltakere.
- Overordnet gjennomgang av program og avklaring av forventninger.
- Første introduksjon til
- Helsefaglig simulering i et overordnet perspektiv rettet mot pasientsikkerhet og kvalitet
- Hvordan er pasientsikkerhet og kvalitet koplet til simuleringsbaserte læringsaktiviteter?
- Vise til forskning og Nasjonal helse – og sykehusplan, betydningen av kompetanse i ikke-tekniske ferdigheter.
- Strukturen i helsefaglig simulering (prebrief – brief – scenario – debrief).
- Fasilitatorens rolle (ansvar, forberedelser, oppgaver og utfordringer).
- Hvordan skape et trygt læringsmiljø.
- De yrkesetiske retningslinjer for helsefaglig simuleringsansvarlige medarbeidere.
- Presentere RegSim og InterRegSim som tilgjengelige ressurser.
- Hva er briefing?
- Tidsbruk på briefing i forhold til andre faser av simuleringen.
- Hvorfor er briefing viktig?
- Hvordan etablere trygge rammer?
- Hvordan kommunisere for å skape et trygt læringsmiljø?
- Betydning av trygge rammer for læring.
- Presentere eksempel på struktur for briefing.
- Introduser gjerne kunnskapsbaserte verktøy eller huskelister for briefing.
- Muligheter og begrensinger ved bruk av video.
- Hva kjennetegner et godt scenario?
- Hvem er i målgruppen og hvilken kompetanse har de?
- Hva ønsker/trenger de å trene på?
- Læringsmål (SMART Spesifikke, Målbare, Attraktive (oppnåelige), Relevante, Tids angitt).
- Hvilke ressurser og rammer gjelder? (Tid, utstyr, stab).
- Beskrivelse for fasilitator og standardisert pasient/markør/simulator (kjøreplan).
- Plan B, hva kan redde simuleringen når det tar en uventet retning
- Presenter InterRegSim Scenarioverktøy
- Hva er debriefing?
- Hvorfor debriefe? Referere til forskning.
- Hva kjennetegner de ulike fasene (reaksjon, beskrivelse, analyse og anvendelse) Det er flere måter å strukturere debrief på.
- Hvordan lede samtalen strukturert gjennom disse fasene (uten at fasilitator tar for mye plass)?
- Hvordan inkludere alle og fordele taletid?
- Hvorfor og hvordan bruke åpne spørsmål?
- Hvordan lytte aktivt og bruke kommentarer og spørsmål fra deltakerne?
- Relevante pedagogiske modeller som underbygger bruk av simulering som læringsaktivitet. For eksempel Kolb’s Experiential Learning Theory.
- Undervisnings-teknikker som stimulerer til aktivt engasjement og kritisk refleksjon
- Hvordan motivere voksne til læring
- Hvordan planlegge undervisning – Didaktisk relasjonsmodell
- Presentere læringsmål med sesjonen og kort historikk for utvikling av pasientsikkerhet og ikke-tekniske ferdigheter.
- Definer ikke-tekniske ferdigheter og se det i sammenheng med teamarbeid og pasientsikkerhet.
- Presentere mekanismer bak uønskede hendelser i helsevesenet.
- Mennesker som ressurs og/eller risiko i helsetjenesten?
- Kombinere forståelsen av hvordan unngå uheldige hendelser med forståelsen av hvorfor ting går bra (safety I og safety II).
- Kursleder staben, eller andre erfarne fasilitatorer demonstrerer for deltakerne i plenum. Alternativt vise film av en simulering som eksempel.
- Demonstrasjon bør komme tidlig i kurset, gjerne like etter introduksjonen.
- Deltakerne får prøve seg som fasilitator for hverandre.
- Deltakerne bidrar aktivt i tilbakemeldingen til fasilitator, på samme måte som en tilstreber at deltakere i en klinisk simulering skal være aktive i refleksjonsfasen.
- Deltakerne får reflektere rundt deltaker-, og observatørrollen.
- Implementering på arbeidsplassen – (bidrar til læringsutbytter 1-21)
- Hvorfor sikre støtte og involvering fra ledere?
- Avsatt tid til simulering.
- Hvilke fasilitatornettverk finnes lokalt?
- Hvordan motivere kollegaer? (Se også under voksnes læring).
- Hvordan opprettholde eget engasjement og motivasjon?
- Hvor skal en henvende seg hvis det blir behov for hjelp og støtte til simulering på sin avdeling? Evt. gjøre konkret avtale om oppfølging fra seniorfasilitator/fasilitatorveileder eller mentor.
- Informere om nettside hvor en kan få tilgang til scenarioer, verktøy, maler etc. www.Interregsim.no
- Informere om dato for første fasilitatorsamling i lokalt nettverk.