Læringsutbyttene er utarbeidet i samsvar med NOKUT sitt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring; NOKUT kvalifikasjonsrammeverk.
Kvalifikasjonsrammeverkets struktur består av tre kategorier av læringsutbytter, samt nivåinndeling, se figur under:

Grunnkurset for fasilitatorer i helsefaglig simulering tilsvarer nivå 6-7 på nivåinndeling, dvs. nivå tilsvarende høyere utdanning.
Hva betyr kunnskapsbasert i denne sammenheng?
Kunnskapsbasert innebærer at fagutøvere bruker ulike kunnskapskilder i praksis; Forskningsbasert kunnskap, erfaringer fra praksis samt behov hos målgruppen.
Kunnskapsbasertpraksis.no
Overordnet læringsutbytte for deltakerne på Grunnkurs for fasilitatorer i helsefaglig simulering: Deltakerne er i stand til å planlegge og gjennomføre helsefaglig scenariobasert simulering etter kunnskapsbaserte anbefalinger.
Kursets varighet: Anbefalt varighet er tre arbeidsdager eller 24 timer for selve grunnkurset (inkluderer ikke forberedelse e-læring eller oppfølging i etterkant).
Vurdering: Det gjøres en formativ vurdering av deltakere underveis i kurset. Det arrangeres ingen eksamen etter endt kurs.
Anbefalinger:
Læringsutbytter
Kunnskap
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om sammenhengen mellom helsefaglig simulering og pasientsikkerhet
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om de ulike fasene i helsefaglig simulering (brief, scenario, debrief) og hensikten med disse
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om fasilitatorrollen og hvordan den skiller seg fra instruktørrollen
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om betydningen av å etablere et trygt læringsmiljø/psykologisk trygghet
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om muligheter og begrensinger med å lage scenarioer
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om hvordan ulike typer spørsmål kan stimulere til gode refleksjoner
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om relevante pedagogiske perspektiver som ligger til grunn for simuleringsbasert læring
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om voksnes læring
- Deltakerne har grunnleggende kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter og ser disse i sammenheng med pasientsikkerhet
Ferdigheter - Deltakerne kan utforme simuleringsscenarioer i anbefalt mal/verktøy
- Deltakere kan utforme relevante og realistiske læringsmål tilpasset kontekst og målgrupper
- Deltakerne kan tilrettelegge for en simulering mtp. realistiske omgivelser og rekvisitter
- Deltakerne kan gjennomføre systematisk brief
- Deltakerne kan lede et scenario på en hensiktsmessig måte
- Deltakerne kan gjennomføre refleksjonsbasert debrief relatert til definerte læringsmål
- Deltakerne kan stille åpne spørsmål for å stimulere til refleksjon
Generell kompetanse - Deltakerne kan planlegge og gjennomføre helsefaglig scenariobasert simulering etter kunnskapsbaserte anbefalinger
- Deltakerne kan opptre profesjonelt og i henhold til de Yrkesetiske retningslinjene for helsefaglig simuleringsansvarlige. Yrkesetiske retningslinjer
- Deltakerne kan ta ansvar for å adressere bevarings- og forbedringsområder på en respektfull måte.
- Deltakerne kan fremstå som gode rollemodeller og er i stand til å skape positivt og trygt læringsmiljø
- Deltakerne i fasilitatorrollen kan bruke deltakeraktive læringsmetoder for å bringe teori og praksis sammen, og dermed oppnå beste praksis.