Tredje dose for personer med nedsatt immunforsvar

Personer med svekket immunforsvar kan få tilbud om tredje koronavaksinedose. Det anslås at dette gjelder rundt 7000 personer i Sør-Rogaland. Vaksineringen av disse skal ha høy prioritet.

Det er i hovedsak to pasientgrupper som vil få tilbud. Det er Folkehelseinstituttet (FHI) som har utarbeidet oversikten over hvem disse er: Oversikt over hvem som anbefales vaksinasjon (FHI)

Dersom du tilhører gruppe 1

Det er behandler på sykehuset som identifiserer pasientene som tilhører denne gruppen. Dersom dette gjelder deg, vil du motta informasjon om dette direkte fra sykehuset.

Selve gjennomføringen av vaksineringen vil være i hjemkommunen din. Du må selv bestille tid til vaksinering. Sjekk kommunens hjemmeside for informasjon.

Dersom du tilhører gruppe 2

Nasjonalt fagmiljø innen kreftbehandling har nå besluttet hvilke pasienter som skal tilbys tredje dose;

Kreftpasienter som har mottatt, eller mottar, cellegiftbehandling i det inneværende året vil få tilbud.

Dersom dette gjelder deg, vil du motta informasjon om dette direkte fra sykehuset. Informasjonen du får fra oss bruker du som dokumentasjon på at du er tilbudt tredje dose – og vil være tilstrekkelig som bekreftelse ved oppmøte til vaksinasjon. Husk også ID-kortet ditt.

Pasienter som bruker immundempende medisiner vil også få tilbud. Det er medisinene som ligger i denne listen som kvalifiserer til tredje dose (lenke).

Det er personer som benytter, eller har benyttet, ett av disse medikamentene de siste seks månedene som får tilbud.

Dersom dette gjelder deg, kan du kontakte kommunen din allerede nå. Du trenger ikke dokumentasjon fra fastlege eller behandler på sykehuset. Det er tilstrekkelig å bruke resept, journalnotat eller pilleeske ved oppmøte til vaksinasjon. Husk også ID-kortet ditt.

Sist oppdatert 21.08.2023