Brukertilgang og innlogging

KvaRus finnes i to versjoner, en demo-versjon som skal brukes i informasjonsarbeid og ved opplæring, og den versjonen som skal brukes i registreringen av reelle pasienter. Her er informasjonen du trenger for å kunne ta i bruk de to versjonene.

Innlogging i demo

Demo-KvaRus skal brukes i informasjonsarbeid og ved opplæring. HUSK: Du må kun legge inn fiktive pasienter i demo!

Slik logger du deg på i demo

  1. Skriv inn https://mrsweb.hemit.org/Kvarusregister/  i adressefeltet i nettleseren (Explorer og Chrome er anbefalt, men også andre kan brukes).
  2. Velg alternativet Test ldp
  3. Skriv inn det fiktive fødselsnummeret du har fått tilsendt fra oss (spør KvaRus-kontakten hvis du ikke har fått det)
  4. Sett sikkerhetsnivå til 4
  5. Logg deg inn som «Registeransvarlig» i din virksomhet (det kommer opp en liste med alle virksomheter som skal registrere i KvaRus)

Du kan nå begynne å teste ut KvaRus, men vi anbefaler deg å gå igjennom e-læringskurset før du begynner. Hvis dere er flere som er inne i demo samtidig, vil det fungere fint, så lenge dere ikke prøver å gå inn i samme skjema på samme pasient.

Tilgang til og innlogging i MRS-Kvarus

MRS-KvaRus er altså navnet på den versjonen som skal brukes i registreringen av reelle pasienter. For å få tilgang og registrere opplysninger i MRS-KvaRus, må du som skal ha en rolle i KvaRus, først søke om tilgang til systemet. Når de har fått dette, kan du logge deg på som bruker. Du bruker samme nettadresse både for søknad og bruk. Slik går du fram:

Skriv inn https://mrs.nhn.no/kvarusregisteret/  i nettleseren. Det er lurt å legge inn denne adressen som en favoritt eller som en snarvei på skrivebordet på den pc-en, lap-top eller lesebrettet som du kommer til å bruke i registreringsarbeidet (se «Den tekniske løsningen» for krav til maskinvare og program). Du får nå opp valg: ID-porten eller Helse Midt. Det er nå fire alternativ for innlogging:

1. Alle som arbeder i helseforetak i Helse-Midt bruker innloggingen for Helse-Midt

2. Alle som arbeider i andre helseforetak og i private virksomheter som har innført smartkort/pinkode som løsning for innlogging i virksomhetens it-systemer, kan nå bruke samme løsning dersom en kobler «BuyPass»-løsningen til kortet (spør lokal leder/sekretær om hvordan det gjøres i deres virksomhet). En vil da kunne logge seg på med ID-Porten/ BuyPass ID på Smartkort.

3. For å søke om tilgang må de som ikke kan bruke alt. 1 eller 2, bruke ID-Porten/BankID, men en kan så gå over til å bruke ID-Porten/MinID som id ved senere pålogginger.

4. BankID vil fungere som før for de som ikke velger noen av alternativene ovenfor.

Nærmere beskrivelse om de ulike alternativene i ID- porten: http://eid.difi.no/index.php/nb/minid

Når du er innlogget, gjør du følgende:
1. Er det første gang du logger deg inn; fyll ut søknadskjemaet (definerer rolle og rettigheter) og tast send
2. Vi i KvaRus-ledelsen får automatisk en epost med melding om hvem som har søkt
3. Vi sjekker navn og rolle til søker mot lister vi har fått fra KvaRus-kontaktene over hvem i den enkelte behandlingsenhet som skal ha hvilke roller i KvaRus, og taster så godkjenn
4. Du får da en epost om at søknaden er godkjent og du kan nå gå inn som bruker på samme måte som når du søkte om tilgang. Nå kan du starte registreringsarbeidet.

Fant du det du lette etter?