Brukertilgang og innlogging

KvaRus finnes i to versjoner, en demo-versjon som skal brukes i informasjonsarbeid og ved opplæring, og den versjonen som skal brukes i registreringen av reelle pasienter. Her er informasjonen du trenger for å kunne ta i bruk de to versjonene.

Innlogging i demo

Demo-KvaRus skal brukes i informasjonsarbeid og ved opplæring. HUSK: Du må kun legge inn fiktive pasienter i demo!

Slik logger du deg på i demo

  1. Skriv inn https://mrsweb.hemit.org/Kvarusregister/  i adressefeltet i nettleseren (Explorer og Chrome er anbefalt, men også andre kan brukes).
  2. Velg alternativet Test ldp
  3. Skriv inn det fiktive fødselsnummeret du har fått tilsendt fra oss (spør KvaRus-kontakten hvis du ikke har fått det)
  4. Sett sikkerhetsnivå til 4
  5. Logg deg inn som «Registeransvarlig» i din virksomhet (det kommer opp en liste med alle virksomheter som skal registrere i KvaRus)

Du kan nå begynne å teste ut KvaRus, men vi anbefaler deg å gå igjennom e-læringskurset før du begynner (her kommer lenke til e-læringskurset). Hvis dere er flere som er inne i demo samtidig, vil det fungere fint, så lenge dere ikke prøver å gå inn i samme skjema på samme pasient.

Tilgang til og innlogging i MRS-Kvarus

MRS-KvaRus er altså navnet på den versjonen som skal brukes i registreringen av reelle pasienter. For å få tilgang og registrere opplysninger i MRS-KvaRus, må de som skal ha en rolle i KvaRus, først søke om tilgang til systemet. Når de har fått dette, kan de logge seg på som bruker. De bruker samme nettadresse både for søknad og bruk. Slik går du fram:

  1. Skriv inn https://mrs.nhn.no/kvarusregisteret/  i nettleseren. Det er lurt å legge inn denne adressen som en favoritt eller som en snarvei på skrivebordet på den pc-en, lap-top eller lesebrettet som du kommer til å bruke i registreringsarbeidet (se «Den tekniske løsningen» for krav til maskinvare og program).
  2. Logg inn med fødselsnummer, bank-id og personlig passord (som ved pålogging i nettbank, altinn.no og mange andre). Helseforetak i Helse Midt kan bruke VPN-løsningen de ellers bruker for å koble seg på foretakets tekniske løsninger. Tilsvarende løsning er under utvikling andre steder.
  3. Fyll ut søknadskjemaet (definerer rolle og rettigheter) og tast send
  4. Vi i KvaRus-ledelsen får automatisk en epost med melding om hvem som har søkt
  5. Vi sjekker navn og rolle til søker mot lister vi har fått fra KvaRus-kontaktene over hvem i den enkelte behandlingsenhet som skal ha hvilke roller i KvaRus, og taster så godkjenn
  6. Søker får da en epost om at søknaden er godkjent og kan nå gå inn som bruker på samme måte som når han eller hun søkte om tilgang. Nå kan en starte registreringsarbeidet.
Fant du det du lette etter?