Betal digitalt på alle somatiske poliklinikker på SUS

Fra og med 18. juni har pasienter som har en time ved en somatisk avdeling på SUS mulighet til selvbetjent betaling.

Publisert 23.06.2020
Sist oppdatert 07.06.2022

Vipps

Nå kan pasienter betale med Vipps på alle somatiske poliklinikker på SUS

I praksis betyr dette at pasienter som skal betale egenandel kan bruke Vipps til å betale med, sier Anne Berit Naley, prosjektleder for innsjekk og betaling.
Pasienter som har hatt en poliklinisk time mottar SMS med en link der betalingen er klar. Da kan de velge å gjøre opp for seg med Vipps.

- Dersom de ønsker det kan de selvsagt også få fe-faktura inn i nettbanken eller faktura i posten. Men vi ser at flere og flere ønsker å betale digitalt og enkelt, og nå er vi klare for det, sier Naley.

Løsningen med selvbetjent betaling gjør at det blir mindre fysisk kontakt og det er tryggere for helsepersonell og pasienter i en smittesituasjon.

- Klart det betyr mye for både pasienter og personalet. I tillegg forventer mange at vi har løsningen tilgjengelig. Så dette er mer rasjonelt og smidig for alle parter, påpeker Naley.

For sykehuset er det også en del å spare. Det er lavere omkostninger når betalingen går elektronisk med Vipps eller e-faktura.

Betalingsløsningen har vært tilgjengelig for en del pasienter i en prøveperiode. Erfaringene er at ca 40 % av pasientene velger å betale med Vipps.

Samtidig jobber SUS for å legge til rette for at alle som har timeavtale kan sjekke inn på telefonen, slik at behandlerne vet at pasienten er klar i ventesonen. Planen er at dette blir tilgjengelig for alle pasienter innen neste sommer.

-Digitale løsninger er ønsket av både våre egne folk og pasientene våre.