Intensivavdelingen - barn i sorg
Kjære deg. Det er vondt å miste en du er glad i. Vi føler med deg i sorgen. Her har vi samlet informasjon som vi håper kan hjelpe deg. Både til deg som er barn, men også til de voksne rundt deg.
Du kan tenke at du sørger for lite, at du burde ha grått mer, tenkt mer på den døde og lignende. Du kan også bli forundret over at du både kan smile og le nært opp til dødsfallet, og at den døde ikke er i tankene dine hele tiden. Om du "glemmer deg" og ler hjertelig, kan den dårlige samvittigheten i neste øyeblikk slå til som en klo i magen: «Jeg har jo ikke lov til å være så glad eller le, så lenge han ikke kan få oppleve dette».
- Ingenting du har tenkt, sagt eller gjort har ført til at den du er glad i, er død.
- Det finnes ingen oppskrift på sorg. Mennesker opplever sorg veldig forskjellig.
- Det er vanlig å bli både trist, redd og sint når noen dør.
- Alt som er tungt, blir lettere om du deler det med noen.
- Tiden er en venn. Savnet blir ikke borte, men det blir lettere etterhvert.
- Du er ikke alene. Det finnes mange andre barn i samme situasjon som deg.
- Du er lov til å være glad og gjøre kjekke ting selv om du har mistet en du er glad i.
- Ikke vent med å fortelle barna om dødsfallet. Gi nøyaktig informasjon om hva som skjedde.
- Si at den døde aldri vil komme tilbake.
- Fortell om syning og begravelse.
- Ikke snakk om reise eller søvn. Gi nøyaktig informasjon om hva som skjedde.
- Unngå abstrakte forklaringer.
- Gi forklaringer som er tilpasset barnets alder.
- Ta tid til å samtale med barna om det som er vanskelig.
- Spørsmål fra barn må besvares, selv om de har spurt om det samme mange ganger før.
- Gå igjennom hendelsesforløpet med barna flere ganger.
- Lytt til barnas tanker og oppfatninger av det som skjedde.
- La barna tegne og leke om det som skjedde. Da får de uttrykke det de føler på sitt eget «språk».
- Større barn kan ha nytte av å skrive om det inntrufne. Alt fra dagbok til dikt eller skolestiler hjelper.
- La barna se den døde etter dødsfallet, men forbered dem på hva som møter dem (som for eksempel det de vil se, at den døde kjennes kald om de tar på han/henne og så videre).
- La barna delta i begravelsen.
- Ikke skjul tanker og følelser for barna.
- Ha minner fremme – lag album – se på bilder og film.
- Ta med barna på besøk på kirkegården.
- Sorg, savn og lengsel er naturlige reaksjoner hos barn.
- La barna føle at det er tillatt å vise slike følelser.
- Unngå at barna må atskilles fra foreldre ved at de må bo hos besteforeldre; selv korte atskillelser kan skape engstelse.
- Forsøk å holde på hjemmets vanlige rutiner, spesielt måltider og sengerutiner.
- Aksepter at barna kan oppleve økt behov for nærhet og trygghet.
- La barna raskt returnere til barnehagen eller skole.
- Snakk med barnet om den frykt de opplever. Gi forsikringer om at foreldre vil være der, og at slike dødsfall skjer svært sjelden.
- samtale seriøst med barnet dersom de gir uttrykk for slik skyldfølelse.
- Forsikre om at ingenting de har tenkt eller gjort førte til det som skjedde.
- Dersom barnets atferd endrer seg dramatisk etter dødsfallet, for eksempel hvis det isolerer seg fra venner, eller det blir helt ustyrlig, kan det være nyttig for foreldre å søke råd og hjelp fra en psykolog eller annen barnekyndig person.
- Dersom barnet har vært til stede da dødsfallet skjedde, eller han/hun fant den døde, og minner fra denne situasjonen stadig fortsetter å komme inn i barnets tanker i ukene etter dødsfallet, gir det grunn til å ta kontakt med fagpersonell.Langvarig tristhet, vedvarende manglende motivasjon på skolen, eller uttalte tanker om at han/hun ikke vil leve, er også klare tegn på at hjelp bør kobles inn.
- Barnehagens personale er viktige i barns liv. De vil lettere kunne forstå barnas reaksjoner og ivareta barna på en god måte når de har informasjon om hvilken situasjon familien befinner seg i.
- Skolen kan sammen med foreldrene og barnet vurdere hva som kan gjøres for at eleven får det best mulig på skolen. Skolen kan sørge for å skape trygghet gjennom kontinuitet og forutsigbarhet og gjennom å forstå reaksjoner som barn i krise kan få. De kan tilrettelegge skolearbeidet og tilby informasjon til klassen dersom eleven ønsker det.
- Helsesykepleier på skole eller helsestasjon kan tilby støttende samtaler. De kan også vurdere om det er behov for andre hjelpe- og tilretteleggingstiltak.
- Fastlegen kan følge familien over tid - og kan også henvise videre til spesialisthelsetjenesten hvis det er behov for det.
- Kriseteam i kommunen kobles inn i noen tilfeller.
- Familiesenteret i hjemkommunen er et gratis, tverrfaglig tilbud til foreldre, barn og ungdom.
- Pårørendesentere for barn jobber for at barn som pårørende skal kjenne mestring og livsglede til tross for en krevende hverdag. Her kan du treffe barn i samme situasjon som deg.
- Se Meg – barn som pårørende
- Pårørendesenteret i Stavanger
- Veiledningssenteret for pårørende
Se vår ressursbank for kontaktinformasjon.
Dette er info som er innhentet og kvalitetssikret av intensivavdelingen ved Stavanger universitetssjukehus.