Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Digital oppfølging etter brudd

Du har fått behandling for et brudd. På denne siden får du informasjon om hvordan du blir fulgt opp videre.

Hender som holder en mobiltelefon

Digital oppfølging

Alle pasienter som har fått samme type brudd som deg får tilbud om digital oppfølging. Dette er rutinen i avdelingen. Det betyr at du vil få en SMS 6 uker, 3 måneder og 1 år etter operasjonen, med en lenke til et spørreskjema. Du vil bli bedt om å logge deg inn via bank-ID og svare på spørsmål om hvordan du har det etter operasjonen.

Spørreskjemaene er spesiallagde og grundig testet, slik at vi kan få mest mulig informasjon om helsetilstanden din etter behandlingen. Basert på svarene dine vurderer vi om du har et tilfredsstillende resultat etter behandlingen, eller et dårligere resultat enn forventet. Dersom du har et dårligere resultat enn forventet, vil du bli kalt inn til en poliklinisk kontroll med røntgen.

Hvorfor digital oppfølging?

Det er flere fordeler med digital oppfølging etter et brudd. Mange pasienter slipper unødvendige kontroller, og vi kan fokusere på de pasientene som har behov for tettere oppfølging. Avdelingen får et bedre redskap til å fange opp pasienter med dårlige forløp og det blir bedre pasientmedvirkning. Vi får også bedre forståelse av hvordan forløpet etter bruddskader utvikler seg fra pasientenes perspektiv. Systemet for digital oppfølging etter et brudd er en del av den felles digitale oppfølgingen ved ortopediske avdelinger i Helse vest.

Kontroll på poliklinikk

Uavhengig av om du får digital oppfølging etter bruddet, vil legen som behandlet deg vurdere om du i tillegg skal til en poliklinisk kontroll med røntgen. Dette vil særlig være aktuelt for pasienter med større skader, uvanlig kompliserte brudd, eller hvor det har vært utfordringer med behandlingen. 

Dersom du har blitt operert for et brudd, vil du også bli kalt inn til oppfølging med fysioterapeut. Dette vil skje uavhengig av den digitale oppfølgingen.

Alle pasienter som opplever at de har behov for en poliklinisk kontroll får tilbud om det ved å kontakte avdelingen på telefonnummer 51 51 91 17 eller 51 51 81 17. Dette kan du gjøre uavhengig av resultatet av den digitale oppfølgingen.

Du som ikke ønsker eller ikke kan ha digital oppfølging

Pasienter som ikke svarer på den digitale oppfølgingen, kalles inn til en poliklinisk kontroll. Det samme gjelder pasienter som ikke kan få digital oppfølging etter et brudd. Dette gjelder

  • pasienter som ikke kan lese norsk
  • pasienter som ikke kan svare på spørsmål digitalt
  • pasienter som har reservert seg mot digital kommunikasjon
Sist oppdatert 24.09.2024