Om ritualer, tvangshandlinger og tvangstanker

De fleste mennesker har noen ting de sjekker eller må gjøre på en bestemt måte, for eksempel sjekke om dører er låst eller om du har glemt å skru av komfyren. Stress, traume eller vanskelig familieforhold kan være en grunn til at vi blir mer opptatt av å sjekke og telle - for å oppleve at vi har kontroll.


​​​​​​Noen mennesker kan få flere sånne ritualer - helt til ritualene blir et stort problem i hverdagen. Noen må vaske seg om og om igjen, andre må sjekke ting mange ganger, og noen får tanker eller ting de må gjøre på en bestemt måte for å un​ngå at noe fælt skal skje. Dette kalles tvangslidelse (OCD på engelsk).
 
Den beste måten å bli kvitt såkalte tvangshandlinger er gradvis å utsette og la være å gjøre handlingene. Dette høres kanskje enkelt ut, men kan være vrient i praksis, fordi du er så redd. Du kan prøve å gjøre denne metoden selv. Det finnes også mange sider på nettet som kan fortelle deg noe om hvordan du kan gjøre dette.
 
Sjansene for å lykkes er best hvis du får hjelp av noen til å gjøre det på en strukturert måte. På BUPA ved Stavanger universitetssykehus finnes det små team som har dette som oppgave, og de hjelper folk å endre tvangshandlingene sine på de stedene hvor handlingene skjer - ofte sammen med foreldrene. Dette er den behandlingen man vet fungerer best.
 
Hvis du ønsker en slik behandling, må du ta kontakt med fastlegen din eller en psykolog. ​

Når du plages av tvangstanker (kognitiv.no)

Les mer om OCD (helsenorge.no)