Om ritualer, tvangshandlinger og tvangstanker

De fleste mennesker har noen ting de sjekker eller må gjøre på en bestemt måte, for eksempel sjekke om dører er låst eller om du har glemt å skru av komfyren. Stress, traume eller vanskelig familieforhold kan være en grunn til at vi blir mer opptatt av å sjekke og telle - for å oppleve at vi har kontroll.


​​​​​​Noen mennesker kan få flere sånne ritualer - helt til ritualene blir et stort problem i hverdagen. Noen må vaske seg om og om igjen, andre må sjekke ting mange ganger, og noen får tanker eller ting de må gjøre på en bestemt måte for å un​ngå at noe fælt skal skje. Dette kalles tvangslidelse (OCD på engelsk).
 
Den beste måten å bli kvitt såkalte tvangshandlinger er gradvis å utsette og la være å gjøre handlingene. Dette høres kanskje enkelt ut, men kan være vrient i praksis, fordi du er så redd. Du kan prøve å gjøre denne metoden selv. Det finnes også mange sider på nettet som kan fortelle deg noe om hvordan du kan gjøre dette.
 
Sjansene for å lykkes er best hvis du får hjelp av noen til å gjøre det på en strukturert måte. På BUPA ved Stavanger universitetssykehus finnes det små team som har dette som oppgave, og de hjelper folk å endre tvangshandlingene sine på de stedene hvor handlingene skjer - ofte sammen med foreldrene. Dette er den behandlingen man vet fungerer best.
 
Hvis du ønsker en slik behandling, må du ta kontakt med fastlegen din eller en psykolog. ​

Når du plages av tvangstanker (kognitiv.no)

Les mer om OCD (helsenorge.no)

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.