Seks tips hvis du har det vanskelig

Her er seks tips for å gjøre ting litt lettere for deg selv hvis du har det vanskelig.

​1) Få nok søvn

Kropp og tanker trenger hvile. Hvis du får for lite søvn, kan det bli vanskeligere å løse de utfordringene du har. 
 

2) Spis sunt

Kropp og sinn trenger jevn og sunn næring for å løse livets utfordringer. 
 

3) Vær i aktivitet

Hvis du får brukt kroppen din gjennom å trene eller gå tur, kan det skape energi til å mestre utfordringene du har.  
 

4) Logg av sosiale medier

Sosiale medier kan være en fin måte å ha kontakt med andre på, men vi får også ofte et feil inntrykk av hvordan andres liv er - og dermed hva man selv bør få til i livet. Da er det lettere å føle seg mislykket.   
 

5) Treff venner - på din alder eller voksne

Gode vennskap er medisin mot det meste, og de beste vennskapene skapes når vi er sammen ansikt til ansikt. Vennene dine​ trenger ikke å være på din alder, det kan også være en voksen.
 

6) Søk hjelp

Å be om hjelp tidlig når du har det vanskelig gjør det lettere å bli bra igjen. Søk hjelp på skolen, hos familien, blant venner, på helsestasjon eller via fastlegen hos BUP.
 

Når du har det vanskelig, er det viktig å huske på at det finnes mange som kan og ønsker å hjelpe.

Hvordan få hjelp?