Behandling

Rehabilitering – Intensiv språktrening i gruppe etter ervervet hjerneskade

Constraint induced speech therapy (CIST), eller intensiv språktrening i gruppe, kan gi positive resultater for personer med språklige utfall etter ervervet hjerneskade, selv flere år etter skaden. CIST er basert på mengdetrening med gradvis økning i vanskelighetsgrad, med fokus på bedring av talespråket.

Målgruppen for intensiv språktrening i gruppe er personer som har fått afasi etter ervervet hjerneskade. Afasi innebærer vansker med å bruke og å oppfatte språk, og vansker med å lese og skrive. Hjerneslag er den hyppigste årsaken til afasi, men også hodeskader, hjernesvulster og andre sykdommer kan føre til afasi. Det bør ha gått minst 3 måneder etter hjerneskaden. Hovedmålet med treningen er å bedre talespråket.

Henvisning og vurdering

Deltakerne må kunne si eller gjenta noen ord. De må være motivert for denne krevende treningsformen, og ha utholdenhet og kapasitet til et daglig treningsprogram på 3 timer med språktrening, i tillegg til noe fysisk aktivitet i gruppe. Deltakerne må ha tilstrekkelig språkforståelse og kognitiv funksjon. Språktreningen er ikke egnet ved progressive tilstander som demens eller andre tilstander med funksjonssvikt i sentralnervesystemet.

Fastlege eller annen behandlende lege henviser til utredning.

CIST - intensiv språktrening i gruppe (pdf)

Før

Aktuelle pasienter vil bli innkalt til en poliklinisk vurderingskonsultasjon for samtale og kartlegging. I etterkant vil du få beskjed om gruppetilbudet er aktuelt for deg.
Det er en fordel at gruppedeltakerne har så lik type språklige utfall som mulig. Samhandlingen i gruppa går lettere, og treningen blir mest optimal for hver enkelt. Det vil bli tatt en gjennomgang av henvisninger og vurdert gruppesammensetning. Her avklares hvem som skal i hvilken gruppe. Gruppene settes sammen etter type eller grad av språkvansker.

Under

Språktreningen foregår i gruppe på tre afasirammede og en logoped, og en assistent ved behov. Det gjennomføres tre timer daglig språktrening over en periode på tre uker. Første dag i første uke og siste dag i siste uke går med til testing av den enkelte deltaker.

CIST er basert på mengdetrening og gradvis økning i vanskelighetsgrad. Hovedformålet med treningen er å bedre talespråkproduksjon, men også språkforståelse. For å fremme bruk av muntlig tale anvendes det begrensninger (constraints) av alternativ kommunikasjon, for eksempel ved å bruke visuelle hinder i språkgruppen. Metoden er utformet som et kortspill der det gjelder å samle par. Kortspillet følger fast struktur og deltakerne mottar hjelp til å produsere så fullstendige setninger som mulig.

Etter

Etter avsluttet opphold ferdigstilles en logopedrapport med konklusjon. Denne sendes hver enkelt deltaker, fastlege/ henvisende instans, samt til logoped i hjemkommunen. Det anbefales at du får videre oppfølging av logoped i hjemkommunen. I tillegg oppfordres pasienter også etter gruppetilbudet om å fortsette egentrening ved å bruke det verbale språket aktivt i hverdagen.

Rektor Berntsensgate 12 Seksjon for rehabilitering

Kontakt Seksjon for rehabilitering

Oppmøtested

Fra Tjensvollkrysset tar du Madlaveien mot Sola.
Ta til høyre ved lyskrysset, deretter av ved første avkjørsel til høyre. Følg veien til endes. Etter 100 meter svinger veien mot venstre, du kommer da til vår parkeringsplass.
En murbygning med sykkelstativ

Rektor Berntsensgate 12

Rektor Berntsensgate 12, 4022 Stavanger

Transport

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise. Pasientreiser koordinerer transport av pasienter til og fra behandling ved sykehuset. Hvis du har spørsmål, ta kontakt med oss på telefon 05515. Det finnes også nyttig informasjon på helsenorge.no.

​Buss fra Stavanger sentrum med holdeplass Tjensvollkrysset eller Stavanger turnhall i Madlaveien. Motsatt retning har holdeplass DNB Arena eller Tjensvollkrysset.

Fra Tjensvollkrysset, Madlaveien mot Sola. Ta til høyre ved lyskrysset, ta deretter av ved første avkjørsel til høyre. Følg veien til endes (etter 100 meter svinger veien mot venstre, du kommer da til vår parkeringsplass der du kan parkere gratis. NB det er begrenset plass). Det er også mulighet å parkere ved å svinge til høyre ved St.Svithun VGS, må da bruke parkeringsautomat for betaling. Det samme gjelder parkere ved Stavanger Forum.

Praktisk informasjon

​Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Slik får du tilgang

Koble deg til i nettleseren din. Nettverket heter gjest.ihelse.net. Du blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding. Tilgangen varer i 24 dager.

Det er fast besøkstid kl.18-19:30, ellers avtales besøk med personalet i avdelingen. Rehabilitering kan foregå hele døgnet i alle typer av dagliglivets aktiviteter. Pasientene får en individuell ukeplan i tråd med utarbeidet mål og tiltaksplan.

​Ta med deg:

• ​Behagelige treningsklær
  • Sko for både inne- og utebruk
  • Yttertøy
  • Badetøy
  • Toalettsaker
  • Oversikt over faste medisiner

NB! Ta ikke med verdisaker som smykker eller store pengebeløp.

Privattøy vaskes sjelden i sengeposten og det forventes at dette blir gjort i hjemmene. Unntaksvis kan det foregå noe ​vasking av tøy i seksjonen hvis det blir vurdert som et hensiktsmessig treningstiltak

Vær ellers oppmerksom på at SUS er et røykfritt sjukehus. Det er ikke lov å røyke verken ute eller inne. Man kan ikke benytte alkohol eller andre rusmidler under oppholdet.

Ta gjerne kontakt med personalet om du har spørsmål.