Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Undersøkelse

Tverrfaglig vurdering av smertetilstand

Pasienter med langvarige smertetilstander kan henvises og vurderes tverrfaglig ved en smertepoliklinikk. Det tverrfaglige teamet består vanligvis av flere faggrupper som lege, sykepleier og psykolog. Fastlegen kan henvise deg til  smertepoliklinikken etter at du først har vært igjennom aktuelle tiltak som er tilgjengelig i kommunehelsetjenesten. Alle fagpersonene ved smertepoliklinikken jobber sammen i team, og utredningsteamet blir vanligvis bestemt ved inntaksdrøfting.

Utredningen innebærer en førstegangskonsultasjon hos lege. Du gis enten et tilbud om oppfølging/ behandling ved smertepoliklinikken eller det anbefales en videre oppfølging i førstelinjetjenesten. Ved smertepoliklinikken vil du få en individuell behandling og oppfølging som kan gå over 6-12 måneder. I denne perioden vil det som ledd i behandlingen være et fokus på egenaktivitet, egentrening og egen mestring.

Ved endt utredning vil teamet samles til en felles oppsummeringstime med deg tilstede. Her vil mulige behandlingsforslag foreslås for deg, og fastlegen får en grundig oppsummering av hva vi tenker kan være den beste behandlingen for deg.

Henvisning og vurdering

Vi ønsker fortrinnsvis en henvisning fra fastlegen. Dessuten ønsker vi at du først har vært igjennom aktuelle tiltak som er i primærhelsetjenesten, og eventuelt andre faggrupper innen spesialisthelsetjenesten, dersom det er relevant for å avklare din smertetilstand.

Prioriteringsveileder - smertetilstander fra Helsedirektoratet

PERSONALIA PASIENT
• Navn, personnummer
• Adresse
• Telefonnummer 

KONTAKTOPPLYSNINGER HENVISER
• Fastlege, legesenter
• Adresse, telefonnummer (gjerne direkte nr.) 


1. Henvisningsårsak
• Hva ønskes av oss, hvilken utredning?
• Hvilken poliklinikk ved henvises pasienten til? 

2. Hvilken utredning / behandling er foretatt, og hvilken effekt hadde den?
• Tidligere diagnoser? Nåværende diagnostikk?
• Er pasienten utredet av andre (fysioterapeut, psykolog, psykisk helsevern) skal epikrise vedlegges.
• Nåværende behandlingstilbud?
• Har pasienten krav på, og er det startet arbeid med individuell plan? (vedlegg) 

3. Beskrivelse av pasient, sykdomshistorie, tilstand og daglig funksjonsnivå.
• Vekt, høyde, (BMI)
• Hvilke symptomer har pasienten, varighet og utløsende årsaker?
• Benyttes medikamenter? Hvilke, og hvilken dose?
• Bruk av rusmidler (alkohol, medisiner, narkotiske stoffer)?
• Er det foretatt en vurdering av blodprøver, er prøvene innenfor referanseområdet? 

4. Hvordan er pasientens arbeidsstatus?
• Kort om utdanning og tidligere arbeidserfaring.
• Har pasienten jobb, i så fall hvilken jobb og hvor stor stillingsandel?
• Mottar pasienten inntektssikring via NAV pga helseplager, i så fall hvilken ytelse og prosentandel (sykepenger, arbeidsavklaringspenger eller uførepensjon)?
• Hvordan er pasientens egen motivasjon i forhold til å komme seg tilbake i/ øke arbeidskapasitet?  

5. Hvordan er pasientens hjemme-, familie-, sosiale-forhold?
• Barn, samboer/ ektefelle?
• Hvem bor pasienten sammen med?
• Har pasienten noen pågående belastninger som kan relateres til annet enn det aktuelle? 

6. Dersom pasient er fremmedspråklig må det i tillegg opplyses:
• Nasjonalitet
• Språk
• Kjønn
• Behov for tolk
 

Før

Våre pasienter blir spurt om å svare på spørreskjema i forbindelse med utredningen. Dette er til hjelp for oss, for å finne ut mest mulig om din tilstand.

Vi ønsker at du tar med deg oppdatert medisinliste til første time. Hvis du har informasjon om eventuell behandling og medisiner du har prøvd tidligere, er det fint om du tar med det også. Fastlegen din kan hjelpe deg med dette.

Under

Ved smertepoliklinikken jobber flere faggrupper sammen. Disse jobber sammen i team, og du får en tverrfaglig tilnærming, der flere forhold kommer i fokus og drøftes av teamet. Du blir vanligvis kalt inn til samtale/ undersøkelse til flere av fagpersonene. I denne perioden vil det også være et fokus på egenaktivitet, egentrening og egen mestring. Smertepoliklinikken samhandler i denne perioden med fastlege, og eventuelt NAV.

Etter

Etter at du er utredet ved smertepoliklinikken vil oppfølgingen din variere ut ifra ditt behov og tilgang på behandlingstilbud i hjemkommunen. Behandlingen kan prøves ut på smertepoliklinikken, og videre eventuelt overføres til primærhelsetjenesten. Enkelte pasienter har heller ikke behov for behandling, og kan følges videre av fastlege.

Kontakt

Østbygget Smertepoliklinikken

Kontakt Smertepoliklinikken

Oppmøtested

Vi ligger i østbygget på hovedsykehuset på Våland.
Du finner oss rett ved inngang 8.

Østbygget

Gerd-Ragna Bloch Thorsens gate 8, 4011 Stavanger

Transport

Parkeringshus
Parkeringshuset ligger under St. Svithun Hotell, og har 349 parkeringsplasser. Disse er forbeholdt besøkende til Stavanger universitetssjukehus og hotellet.

Korttidsparkering
Det er mulighet for korttidsparkering ved hovedinngangen (max 15 min). ​

Parkering for bevegelseshemmede
Utenfor hovedinngangen (inngang 1) er det fire parkeringsplasser som er forbeholdt bevegelseshemmede.

​Parkering for langtidspårørende
Pårørende må betale full parkeringsavgift de tre første døgnene, deretter vil du kunne å kjøpe parkeringstillatelse til redusert pris.

Ladestasjon for el-bil
Besøkende med el-bil parkerer i parkeringshuset under pasienthotellet, og betaler​ som vanlige gjester.

Les mer om parkering på sus.no/parkering

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise. Pasientreiser koordinerer transport av pasienter til og fra behandling ved sykehuset. Hvis du har spørsmål, ta kontakt med oss på telefon 05515. Det finnes også nyttig informasjon på helsenorge.no.

Praktisk informasjon

​Det trådløse nettverket er gratis for pasienter, pårørende og besøkende. ​​Se etter gjest.ihelse.net på din mobil eller datamaskin.

Slik får du tilgang

Koble deg til i nettleseren din. Nettverket heter gjest.ihelse.net. Du blir bedt om å legge inn mobilnummeret ditt. Du trenger ikke oppgi andre opplysninger enn det. Brukernavn og passord får du tilsendt som en tekstmelding. Tilgangen varer i 24 dager.

​Som pasient får du matservering på avdelingen du ligger på. Ligger du på pasienthotellet servere vi måltidene i hotellets restaurant rett ved hovedinngangen. I tillegg kan du kjøpe alt fra dagens middag til småretter, bakvarer og kioskvarer på sykehuset. Kiosken Lyst har døgnåpent og har det meste av det du trenger når du er på sykehuset.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​Matservering på avdelingen

Det blir servert frokost, tidlig middag, kvelds og senkvelds på avdelingene. Serveringstidene er satt innenfor faste tidsrammer, og menyen varierer fra uke til uke. Matserveringen gjelder innlagte pasienter. Pårørende og besøk​ende kan benytte kantinen, kiosken eller kafèen​​​. Kjøkkenet tilbyr tilrettelagt kost i henhold til matintoleranser og allergier samt halal- og vegetarhensyn. Kjøkkenet har også en barnemeny.

Flere avdelinger tilbyr matservering i dagligstuen, med buffét-servering. Hvis du av helsemessige grunner ikke kan komme til dagligstuen, får du servert maten på rommet.

Cafè Morgenrød

Cafè Morgenrød serverer frokost, lunsj og middag. Du kan også bestille varmmat, desserter og kaffe fra menyen. «Dagens meny» endres fra dag til dag, med både lunjsretter og middagsretter. Morgenrød har også glutenfrie alternativ.

Kantinen Mattorget

På Mattorget kan du kjøpe varm mat, bakevarer, kaker, pålegg, frukt og drikke. Kantinen har også en variert og innholdsrik salatbar. Kantinen er åpen for alle medarbeidere, pasienter, pårørende og gjester. Du kan betale med både kort og kontant.

Mandag - fredag: 08.30 - 16.30
Lørdag: 10.00 - 16.00
Søndag og helligdager: 11.00 - 16.00 ​

Ved Klinikk psykisk helsevern på Våland kan du kjøpe lunsj på Café Latte(r). De selger påsmurt, varme måltider og har salatbar. Café Latte(r) har åpent hverdager 10.00 - 13.50​.

Kiosken Lyst

Kiosken LYST har et godt utvalg av drikker, påsmurte brødvarer og varmretter. I tillegg selger de små gaver, frimerker og telekort, egenpleieprodukter, bøker, blader og blomster. Butikken er åpen hele døgnet.

Snacksautomater

På sykehuset har vi automater der du kan kjøpe drikke og enkle matvarer hele døgnet.​​