Diagnose

Virus på balansenerven (vestibularisnevritt)

Virus på balansenerven er en akutt lammelse av balansenerven som medfører kraftig svimmelhet, ustøhet og kvalme. Sykdommen antas å være forårsaket av aktivering av det samme viruset som gir forkjølelsessår (herpes simplex-virus). Sykdommen er ufarlig og forbigående, men symptomene er ofte svært ubehagelige i begynnelsen. Symptomene kan også være vanskelige å skille fra andre sykdommer, inkludert hjerneslag, og rask legeundersøkelse er derfor viktig.

Prognose

Mange pasienter med virus på balansenerven blir innlagt på sykehus. Andre ganger gjøres utredningen på et senere tidspunkt, noen ganger etter at de verste symptomene har gitt seg.

Selv om sykdommen er forbigående kan man noen ganger oppleve langvarige plager.

Henvisning og vurdering

Både fastleger og spesialistleger kan henvise deg til denne utredningen/behandlingen.

Ventetiden er vanligvis mellom 3-6 måneder avhengig av symptomer og eventuell tidligere utredning.

• Beskrivelse av svimmelheten; type, debut, forløp, andre symptomer og utløsende faktorer.
  • Medisinliste.
  • Eventuell tidligere utredning, inkludert spesialistundersøkelser og bildediagnostikk.
  • Tidligere sykdommer og funksjonsnivå
  • Nystagmusundersøkelse inkludert Dix-Hallpikes-manøver

Utredning

Utredningen kan innebære mange ulike undersøkelser. Det er ikke sikkert alle disse er nødvendige i ditt tilfelle – det vil variere ut fra hvilke symptomer du har.
Noen gjøres for eksempel kun hvis det er tvil om diagnosen, for å utelukke annen sykdom.

Mulige undersøkelser som kan inngå i utredningen:

Undersøkelsen foregår ved at øret stimuleres med klikkelyder eller vibrasjon mens muskelaktiviteten på halsen og i ansiktet måles. Det er ikke mulig å henvise direkte til denne undersøkelsen.

For å kunne feste elektrodene er det viktig at du ikke har sminke i ansiktet eller på hals på undersøkelsesdagen.

Testen utføres mens du sitter eller ligger i en stol. Elektroder blir plassert i ansiktet og på halsen. I noen tilfeller vil du få på deg hodetelefoner/ørepropper og du kan høre klikkelyder. I andre tilfeller kan et apparat som lager små vibrasjoner bli holdt mot hodet ditt for å stimulere balanseorganet. Små lapper (elektroder) måler endringer i muskelaktiviteten i ansiktet og på halsen. Behandlingen tar normalt ca. 30-60 min.

Legen vil tolke resultatene. Du kan være i aktivitet som vanlig etter undersøkelsen

Behandling

Sykdommen fører ofte til langvarige symptomer, og opptrening er viktig for at du skal bli bra.

Forløpet kan deles inn i to faser:

I den første fasen av sykdommen (1-3 dager) kan svimmelheten være så kraftig at den kan medføre kvalme og brekninger ved bevegelse av hodet. Sykehusinnleggelse er ofte nødvendig både for å stille rett diagnose og fordi det kan være vanskelig å klare seg hjemme. Ro og sengeleie vil hjelpe på svimmelhetsfølelsen, og det finnes medikamenter som kan dempe kvalmen.

Prednisolon er en medisin som kan brukes de første dagene ved vestibularisnevritt. Du og legen din vurderer i så fall mulig effekt opp mot mulige bivirkninger før oppstart.

I den andre fasen av sykdommen, som kan vare i uker til måneder, vil du kanskje bli svimmel og kvalm når du beveger deg eller ser på ting som beveger seg. Du vil også kunne bli fortere sliten og utmattet enn før. Målrettet trening er viktig for å unngå langvarige symptomer. I denne fasen vil du også trenge mye hvile. Fokuser på å bli bra av svimmelheten, og unngå å ta på deg for store oppgaver i arbeid og privat. Du bør unngå langvarig bruk av medisiner som demper svimmelheten, da dette kan føre til at opptreningen går dårligere.

Kroppen har innebygde mekanismer som kompenserer for skaden i balanseorganet. Normal aktivitet stimulerer denne bedringsprosessen.

Hovedpoenget med treningen er at du igjen lærer deg å bevege hode og kroppen din på en naturlig og avslappet måte. Dette kan du for eksempel gjøre ved å gå turer i skog og mark.

Oppfølging

Den verste svimmelheten gir seg i løpet av noen dager. De fleste fungerer normalt igjen etter noen uker, men det er ikke uvanlig å ha lette symptomer over tid. Dette kan blant annet dreie seg om en lett svimmelhetsopplevelse ved rask hodedreining.

Av og til kan restsymptomene være mer plagsomme. Det kan være mange årsaker til dette. Fysisk inaktivitet er vanlig, fordi bevegelser føles ubehagelig og utløser frykt.

Trening, særlig i form av avspenningsøvelser, vil ofte være til hjelp ved langvarig svimmelhet.

De fleste pasienter kan trene på egenhånd, men noen trenger mer hyppig oppfølgning med fysikalsk behandling. Fastlegen kan hjelpe deg med henvisning.

Vestibulær rehabilitering/fysioterapi og tilrettelagt egentrening er aktuelle tiltak hvis bedringsprosessen uteblir.

I noen tilfeller vil det bli avtalt kontrolltime eller videre oppfølgning av henvisende lege.

Department of ear, nose, throat