Begrepsordbok
Dette er en ordliste med forklaringer på et utvalg av norske ord og begrep brukt i helsefaglig simulering. Klikker du på det engelske begrepet får du opp link til primærkilden for den engelske definisjonen.
Begreper | Begrepsforklaring med eksempler | English definition |
---|---|---|
Briefing
|
Informasjon/ Eksempler:
|
|
Debrief | En strukturert reflekterende dialog som følger umiddelbart etter simuleringsbaserte læringsaktiviteter. Debriefingen ledes av en trenet fasilitator. Deltakerne oppfordres til å reflektere og diskutere sin egen og hverandres opplevelse og innsats med fokus på mestring og forbedring. Målet med debriefing er å skape en erfaring som kan brukes i fremtidige situasjoner. | Debrief |
Fasilitator |
En trenet* person som legger til rette for læring ved å bidra med veiledning, støtte og struktur i alle faser av simuleringsbaserte læringsaktiviteter.
* Har deltatt på fasilitatorkurs (se egen anbefaling)
|
Facilitator |
Fasilitere |
Å gjøre noe mulig eller lettere. Å fasilitere vil si å legge til rette for at deltakerne i simuleringsbaserte aktiviteter kan nå definerte læringsmål.
Fasiliteringen ledes av fasilitator |
|
Felles mentale modeller |
Felles mentale modeller gjør teammedlemmer i stand til å forutse hva som kan komme til å skje. Felles mentale modeller innebærer at teamet har felles kunnskap om fagområdet (deklarativ kunnskap), felles forståelse av hvordan arbeidet bygges opp i sekvenser (prosedyrekunnskap) og felles basiskunnskap om problemløsing (strategikunnskap). Felles mentale modeller bidrar til automatisering av arbeid, gjør teamet i stand til å ta i bruk de riktige strategiene og jobbe som et «ekspert-team». |
Salas, E., Stout, R. J., & Cannon-Bowers, J. A. (1994). The role of shared mental models in developing shared situational awareness. Situational awareness in complex systems, 297-304. |
Felles situasjonsforståelse |
Situasjonsforståelse (situational awareness) er den enkeltes forståelse av “hva skjer her?” - en kontinuerlig mental oppdatering som defineres gjennom 3 faser:
Deling av informasjon og felles mentale modeller er nødvendige forutsetninger for felles situasjonsforståelse (shared situational awareness) i et team. Felles situasjonsforståelse gjør et team i stand til å koordinere oppgaver på en «sømløs» måte og skape god flyt i teamarbeidet. |
Endsley, M. R. (1995). Toward a theory of situation awareness in dynamic systems. Human factors, 37(1), 32-64 Salas, E., Stout, R. J., & Cannon-Bowers, J. A. (1994). The role of shared mental models in developing shared situational awareness. |
Ferdighetstrening |
En målrettet og strukturert deltakeraktiv læringsaktivitet som kan innebære bruk av tekniske og/eller mekaniske installasjoner eller fantomer/modeller som gjengir deler av menneskelig anatomi, og som kan brukes til å trene på praktiske ferdigheter og/eller prosedyrer. Eksempler:
|
Technical Skills |
Fidelitet |
Fidelitet er begrepet helsefaglig simuleringsansvarlige bruker når de omtaler realisme i simuleringsbasert læring (INACSL, 2018). Fidelitet omhandler ofte:
Psykologisk fidelitet henger sammen med fysisk og konseptuell fidelitet for å øke deltakernes innlevelse. |
Fidelity |
Fiksjonskontrakt |
En avtale mellom fasilitator og deltagere der alle må bidra for å gjøre simuleringen verdifull. Fasilitator planlegger en simuleringsbasert læringsaktivitet som er realistisk og relevant for deltakerne. Deltagerne oppfordres til å se på den simulerte øvelsen som ekte, og engasjere seg og handle som de ville gjort i en reell situasjon. |
Healthcare Simulation Dictionary, 2nd Edition (ssih.org) |
Helsefaglig Simuleringsansvarlig |
Alle som er involvert profesjonelt i gjennomføringen av simuleringsbaserte læringsaktiviteter Eksempler:
|
Simulationist |
Instruktør |
En instruktør gir rettledning i hvordan noe skal utføres. Ved instruksjon av manuelle ferdigheter og prosedyrer finnes det ofte en fasit eller bestemt beskrivelse. |
Instructor |
Ikke-teknisk ferdighet | Ikke-tekniske ferdigheter er kognitive og mellommenneskelige ferdigheter som underbygger tekniske ferdigheter, og anses som spesielt viktige for å forebygge uønskede hendelser. Ikke-tekniske ferdigheter inkluderer blant annet kommunikasjon, ledelse og evner til å samarbeide i team, ta beslutninger, skape felles situasjonsforståelse, og profesjonell opptreden. (ASSH, Pires et al., 2017). | Non-technical skills |
In Situ simulering |
Simuleringsbaserte læringsaktiviteter som foregår i de kliniske arealene der behandlingen vanligvis vil foregå. Eksempler:
|
In Situ Simulation |
Just-in-Time Simulation - Forberedende simulering |
Begrep som beskriver målrettet simuleringsbasert læring like før en aktivitet eller hendelse. Helsepersonell bruker ferdighetstreningen eller simuleringen som forberedelse til en nært forestående aktivitet eller hendelse. |
Just-in-Time Simulation |
Læringsmål |
Beskrivelser av hva deltagere bør lære etter en pedagogisk aktivitet. Læringsmål gir treningen retning, fokus og sees ofte i en større sammenheng. |
Healthcare Simulation Dictionary, 2nd Edition (ssih.org) |
Læringsutbytte |
Det en person vet, kan og er i stand til å gjøre som et resultat av en læringsprosess. Læringsutbyttene er beskrevet i kategoriene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Nivået på læringsutbytte er avhengig av kompleksiteten av kunnskapen, ferdigheten og den generelle kompetansen. |
Referencing the Norwegian Qualifications Framework (NKR) levels to the European Qualifications Framework (EQF) Report to the Norwegian referencing group (regjeringen.no) |
Operatør |
En operatør har ansvar for å styre teknologien i simulering, f.eks. ved bruk av avansert simulator. |
|
Pasientsimulator | Avanserte datastyrte helkroppsmodeller med menneskelig utseende som kan programmeres til å gi realistisk fysiologisk respons på sykdom og behandling. Slike simulatorer krever personell som mestrer programmering og styring av simulatoren (operatør). | Simulator |
Prebrief |
Informasjon som gis til deltakere i forkant av simuleringsbaserte læringsaktiviteter, som kursprogram, læringsmål, litteratur og lignende. Eksempler:
|
Prebrief |
Psykologisk trygghet |
Psykologisk trygghet er en opplevelse av at alle kan si sin mening, dele tanker og be om hjelp uten bekymring for gjengjeldelse eller å bli ydmyket. |
Healthcare Simulation Dictionary, 2nd Edition (ssih.org) |
Scenario | En bevisst designet simuleringsopplevelse (også kjent som case) som gir deltakerne mulighet til å nå identifiserte mål. Scenarioet gir en kontekst/ramme for simuleringen og kan variere i lengde og kompleksitet, avhengig av læringsmålene. | Scenario |
Simulator |
Tekniske og/eller mekaniske installasjoner eller fantomer/modeller som representerer hele eller deler av menneskelig anatomi. Eksempler:
|
Simulator |
Simulering | En målrettet og strukturert deltakeraktiv læringsaktivitet som innebærer å håndtere situasjoner som ligner på virkeligheten og bygge erfaring gjennom refleksjon i og over handling. Simulering tillater deltakere å utvikle eller forbedre sine kunnskaper, ferdigheter og holdninger, eller å analysere og reagere på realistiske situasjoner. | Simulation |
Simuleringsbaserte læringsaktiviteter (SBLA) |
En rekke målrettede strukturerte deltakeraktive læringsaktiviteter som innebærer å håndtere situasjoner, som ligner på virkeligheten, og bygge erfaring gjennom refleksjon i og over handling i et simulert miljø. Eksempler:
|
Simulation-Based Learning Experiences |
Standardiserte pasienter/markør |
Personer som er opplært til å spille rollen som pasient/bruker eller pårørende på en realistisk og standardisert måte. Eksempler:
|
Standardized Patients
Simulated Patients
|
Teknisk ferdighet | En ferdighet som kreves for å utføre en spesifikk oppgave. I helsetjenestene innebærer dette kunnskap, ferdigheter og evne til å utføre en spesifikk medisinsk oppgave; for eksempel å intubere, utføre en fysisk undersøkelse eller en systematisk samtale for å vurdere pasientens helsetilstand | Technical skills |
Trygt læringsmiljø | Et læringsmiljø der deltagerne føler seg fysisk og psykologisk trygge på å ta beslutninger, handle og samhandle i simuleringen. Læringsmiljøet preges av gjensidig respekt, støtte og åpen kommunikasjon. | Healthcare Simulation Dictionary, 2nd Edition (ssih.org) |