Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Den tekniske løsningen

Stavanger universitetssjukehus er dataansvarlig for Kvarus. Helse Vest IKT er leverandør, med Helse Midt-Norges Teknologiforetak (Hemit) som underleverandør. Hemit har utviklet den tekniske løsningen for Kvarus. Løsningen kjører på Norsk helsenett sine servere.

De fire databasene i Kvarus

De ulike databasene i Kvarus er krypterte og lagret i Norsk helsenett sine sikrede servere. Kvarus består av disse databasene:

Den nasjonale databasen

Vi har én database med hele det nasjonale registeret, hvor alle opplysningene om pasientenes behandlingsforløp ligger lagret i avidentifisert form. Denne databasen er det bare registerledelsen, altså Stavanger universitetssjukehus, som har tilgang til.

Pasientdatabasen

Informasjonen om pasientenes identitet er lagret i en egen database. Pasientenes navn og fødselsnummer hentes automatisk fra Folkeregisteret. 

Opplysningene i pasientdatabasen fungerer som koblingsnøkler mot den nasjonale databasen. Disse koblingsnøklene er nødvendige for å kunne koble sammen opplysninger fra Kvarus med andre registre.

Det er registerledelsen som er ansvarlig for slike koblinger, og de kan kun gjøre koblinger etter å ha mottatt dokumentasjon på at alle nødvendige tillatelser er innhentet.

Databaser for hver enhet

Hver juridisk enhet har sin egen database, hvor informasjonen som er innhentet i enheten ligger lagret. Disse databasene er adskilt hverandre, som sikrer at brukere i en annen enhet ikke får innsyn i opplysninger som er hentet inn et annet sted.

Når et behandlingsforløp blir avsluttet, vil opplysningene automatisk overføres til den nasjonale databasen.

Den administrative databasen

En database med administrative opplysninger, som lister over juridiske enheter, innregistrerende enheter (behandlingsenheter) og brukere i systemet.

FALK

Pålogging i Kvarus skjer gjennom påloggingsløsningen FALK, via denne nettadressen: https://mrs.nhn.no/kvarusregisteret/.

FALK har satt sikkerhetsnivå 4, som betyr at alle som forsøker å logge seg inn, må autentisere seg. Slik sikrer vi at kun brukere med tilgang kan logge seg inn i løsningen.

Du bruker samme nettadresse og autentiseringsløsning, som når du søkte om å få tilgang til MRS-Kvarus.

e-PROM

Dersom pasienten skal svare på elektroniske skjemaer hjemmefra, kan du bestille dette via løsningen e-PROM. Skjemabestillinger gjøres direkte fra pasientsiden i MRS-Kvarus Se Kvarus e-læringskurs.

Du kan velge om pasienten skal få tilgang til skjemaet via Helsenorge, eller link og passord. Dersom du velger link og passord, får du opp en nettadresse og en innloggingskode som må formidles til pasienten. Da kan pasienten gå inn på skjemaet fra en hvilken som helst enhet koblet til internett, som PC, nettbrett og smarttelefon. Skjemaer via Helsenorge går direkte til pasienten.

Når pasienten har svart på skjemaet og klikker på send, vil svarene legge seg automatisk inn på rett plass i Kvarus.

Krav til maskiner og programvare

Norsk Helsenett er databehandler for Kvarus. Det innebærer at alle maskiner (PC, laptop eller nettbrett) som skal brukes for registrering må være koblet til Norsk helsenett. For å få til dette, må virksomhetens IT-leverandør etablere en kobling til Norsk helsenett fra de maskinene som skal brukes i registreringsarbeidet.

Kvarus er testet mot nettleserne Edge og Chrome, men vil og fungere i Firefox og Safari.

Brukerstøtte

Alle spørsmål av om fag eller teknikk som ikke registerkontakten eller Kvaruskontakten kan svare på, kan du sende direkte til registerledelsen. Se kontaktinformasjon lenger ned på siden.

Dersom det er nødvendig, vil registerledelsen videreformidle de tekniske spørsmålene til Helse Vest IKT som forvalter den tekniske løsningen for Kvarus.

Siden registrering i kvalitetsregistre ikke vurderes som tidskritisk aktivitet, vil brukerstøtten bare være tilgjengelig innenfor normalarbeidstiden på virkedager.

Sist oppdatert 07.02.2025