Lokal implementering
Arbeidet med implementeringen av Kvarus i den enkelte juridiske enhet og behandlingsenhet, må delvis tilpasses lokale forhold. Her tar vi opp noen tema som er viktige i implementeringsarbeidet.
Ledelsesforankring og informasjon
Det er viktig at ledere på ulike nivå gjør seg kjent med informasjonen på Kvarus sin nettside. Det er også viktig at de gjør seg kjent med forskrift om medisinske kvalitetsregistre, som utgjør det juridiske grunnlaget for Kvarus. Dersom dere trenger avklaringer, veiledning eller har spørsmål, stiller gjerne registerledelsen på digitale møter med ledere i virksomheten.
Opplæring av Kvaruskontakter
Registerkontakten skal, i samarbeid med lederne av de ulike behandlingsenhetene, utpeke en eller flere Kvaruskontakter for hver behandlingsenhet (se Roller, oppgaver og rettigheter). Etter at dere har gjennomført den første generelle informasjonen til de ansatte i virksomheten, bør registerkontakten være ansvarlig for å gjennomføre en egen opplæring for Kvaruskontaktene. Det viktigste hjelpemiddelet i opplæringen er Kvarus e-læringskurs, demoversjon av Kvarus og informasjonen på denne nettsiden. Vi anbefaler at deltakerne sitter samlet under opplæringen, slik at dere kan gå gjennom e-læringskurset sammen, og deretter øve dere på registrering i demoversjonen.
Avklare roller og oppgaver
Etter opplæringen, må dere avklare hvilke roller og oppgaver den enkelte behandleren skal ha i Kvarus.
Det er naturlig at de som gjennomfører basiskartlegginger i pasientforløp, også har ansvar for å gjennomføre basisregistrering i Kvarus. De som har ansvar for å gjennomføre evalueringspunkt/samarbeidsmøter i pasientforløp, skal gjennomføre målepunkt i Kvarus. Når tiltak gjennomfører avslutningssamtaler i pasientforløp, skal det gjennomføre avslutningsregistrering i Kvarus. Dette gjelder kun ved utskriving fra TSB.
Oversikt over navn på behandlere, hvilken avdeling de tilhører og hvilken rolle de skal ha, sender du til registerledelsen på epost (til janne.arstad@sus.no). Deretter kan hver behandler søke om tilgang (se Brukertilgang og innlogging).
Opplæring av behandlere
De som skal gjennomføre registreringene med pasienter vil ha behov for opplæring. Denne opplæringen kan foregå med samme hjelpemidlene og på samme måte som for Kvaruskontaktene. Dersom dere har behov for digitale opplæringsmøter, kan du ta kontakt med registerkoordinator janne.arstad@sus.no. Registerledelsen tilbyr også oppfølgingsmøter etter opplæring for å avklare spørsmål som melder seg etter oppstarten av registreringen.
Informasjon til lokale brukerutvalg
Registerledelsen har ansvar for å formidle informasjon om Kvarus til brukerorganisasjoner og til aktuelle pasienter gjennom tilpasset informasjonsmateriell.
Under Ressurser finner du brosjyrer om Kvarus på norsk, engelsk, polsk og samisk. Om du vil ha brosjyrene i papirformat, kan du sende mail til sveinung.dybvig@sus.no. Den enkelte pasienten vil også kunne få god informasjon gjennom informasjonsskrivet om retten til reservasjon (Reservasjon).
Lokale brukerutvalg bør få god informasjon om Kvarus. Da kan dere bruke all tilgjengelig informasjon på denne nettsiden, og vise fram demoversjonen av Kvarus.
Oppfølging og evaluering
Nytten av Kvarus er avhengig av god og tilpasset tilbakemelding av resultater fra registreringene. Det er viktig at både ledere, Registerkontakt og Kvaruskontakter er aktive i å gjøre seg bruk av de ulike kanalene for tilgang til resultatene. Bruk av resultatene bør være en del av den lokale planen for implementeringen av Kvarus.