eDialog

Send elektronisk post til Helse Stavanger på en sikker måte med eDialog

Helse Stavanger har tatt i bruk tjenesten eDialog, så nå kan både virksomheter og privatpersoner sende oss brev og vedlegg via en sikker kanal.

Ettersom sendingen blir kryptert, kan også konfidensielle opplysninger og informasjon som er underlagt taushetsplikt sendes via eDialog.

Vi oppfordrer både privatpersoner og virksomheter til å benytte eDialog for å sende dokument til oss på en rask og trygg måte.

Denne tjenesten kan erstatte sending av e-post til Helse Stavanger
Slik logger du inn via eDialog

  • Logg inn via eDialog
  • For å bruke tjenesten, må du logge på/identifisere deg ved hjelp av ID-porten (MinID, BankID m.m)
  • Når du har logget deg inn, fyller du ut skjemaet og laster opp dokumentet du vil sende oss

Slik fyller du ut skjemaet

  • Velg om du er privatperson/innbygger (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
  • Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne).
  • Tittel: Her skriver du hva sendingen din gjelder/overskrift.
  • Kommentar: Her gir du en mer utfyllende beskrivelse av sendingen din.
  • Husk å laste opp relevante vedlegg som (inntil videre) må være i PDF-format.
  • Klikk på "Send forsendelse" - sendingen blir kryptert og sendt direkte til sak-/arkivsystemet vårt.
  • Du får kvittering med referansenummer på e-post (fra svarut.ks).

Slik kan du gjøre om et dokument til PDF-format
For Word-dokument velger du "Lagre som" og deretter filtype PDF.
LibreOffice og OpenOffice har egen knapp på verktøy som heter "Eksporter til PDF".

Nå får du digital post fra oss!
Helse Vest har tatt i bruk eFormidling og sender nå post digitalt til privatpersoner og virksomheter.

Privatpersoner vil få post fra oss i den digitale postkassa de har valgt (Digipost eller e-Boks). Når post mottas digitalt, vil det blir sendt ut varsel, enten via SMS, epost eller i «appen». De som ikke har en digital postkasse, mottar brevene via vanlig postgang.

Virksomheter mottar post fra oss digitalt i Altinn, hvor alle virksomheter har en «innboks». Når post mottas via Atlinn, blir det sendt et varsel, enten via SMS eller epost, til de varslingspunktene virksomheten selv har meldt inn.

Hvorfor digital post?
Fordelene ved å få posten digitalt er mange:

  • Rask ekspedisjonstid – mottaker får posten med en gang 
  • Mottaker har tilgang til posten overalt
  • Det er sikrere (forsendelsen krypteres)
  • Det sparer miljøet ved mindre bruk av papir og mindre transport

Fortsatt spørsmål om digital post? Les her: http://eid.difi.no/nb/digital-postkasse-sporsmal-og-svar

Fant du det du lette etter?