Alle møter: Sånn fikk avdeling for patologi bedre oversikt

Bedre oversikt for medarbeiderne og mer effektiv tidsbruk. Det er resultatene etter at avdeling for patologi fikk opp oppgaveoversikten sin på storskjerm.

Mirjam Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 07.03.2017
Sist oppdatert 06.04.2017

24288401703_95035353ae_k.jpg

De er alle fornøyde med storskjermløsningen!
F
ra venstre: sjefsbioingeiør ved avdeling for patologi, Siri Pettersen Robberstad, spesialkonsulent Wenche Norgaard ved Seksjon for ressursstyring og bemanningsplanlegging, seksjonsbioingeniør Wenche Kjellesvik ved seksjon for histologi, avdelingsoverlege ved avdeling for patologi, Susanne B Wildhagen og spesialbioingeiør ved avdeling for patologi, Gunn Marit Jørpeland Barstad.

– Vi har mer orden på ting med den her. Vi trenger ikke løpe rundt for å finne de riktige legene å snakke med, vi sparer tid og slipper utdaterte papirer som henger rundt. Prøvene kommer raskere fram dit de skal, og det gjør at pasientene ikke trenger å ligge like lenge i narkose, sier en tydelig fornøyd avdelingsoverlege ved avdeling for patologi, Susanne B Wildhagen.

På en storskjerm i histologilaben rullerer det en oversikt med oppgavefordeling for overleger og LISleger. Visningen er hentet rett fra Gat og oppdateres kontinuerlig. Avdelingen er de første som prøver ut en sånn oppgaveoversikt på storskjerm.

Avdelingen gjorde en kjempejobb i forkant
– For oss på lab er dette strålende! Med storskjermen slipper vi å logge oss på en pc for å se oppgaveforderlingen. Vi sparer tid og papirutskrifter på denne måten, sier seksjonsbioingeniør Wenche Kjellesvik ved seksjon for histologi.

Men storskjermen og arbeidsflyten kom ikke av seg selv - avdelingen har i forkant gjort en kjempejobb med oppgaveplanlegging til elektroniske systemer. De begynte arbeidet allerede for tre år siden.

Samarbeidet om utvikling av løsningen
Det er mange kloke hoder som har utarbeidet løsningen sammen avdelingen og Norgaard - blant annet fagsjef ved Seksjon for informasjonssystemer IKT, Ivar Terje Solberg, Frode Langeland, seksjonsleder for klientdrift, Helse Vest IKT og Erik Dørr Skinstad, felt-tekniker, Helse Vest IKT. Og det er via det regionale programmet Alle møter og delprosjektet avansert oppgaveplanlegging at denne løsningen først ble mulig.

​– Før denne løsningen var det mye styr, men nå er det veldig enkelt. Det kommer både pasienter og medarbeidere til gode, avslutter Wildhagen.

24287149164_79e0f20e84_k.jpg

Kjellesvik viser hvordan systemet er uten storskjerm og den digitale løsningen. Hun ønsker seg flere storskjermer med samme løsning - også for de andre medarbeiderne på avdelingen.

24888983406_0035b4791e_k.jpg