Arrangerer felles brannøvelse for alle i Torgveien 21

Over 100 mennesker skal i sving når det torsdag arrangeres brannøvelse for åtte enheter i Hillevåg. Pasienter kommer til å merke at øvelsen pågår.

Ulrikke Valvik Mitchell. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 24.10.2017

Tre hvitkledde personer evakuerer en

Illustrasjonsfoto: Fra en brannøvelse gjennomført i 2016. Helsepersonell evakuerer en «pasient».

Torsdag 26. oktober mellom 08.00 og 12.00 arrangeres det to brannøvelser for enhetene som er lokalisert i Torgveien 21 i Hillevåg.

Dette gjelder: Dagkirurgisk enhet, øye poliklinikk, bryst- og endokrin kirurgisk seksjon, brystdiagnostisk senter, ABK poliklinikk, avdeling for patologi og Rogaland Tannhelsetjeneste. Vakt og sikring blir med over telefon. Sykehusinnkjøp HF har vært med på all planleggingen i forkant, men er bortreist på kurs under selve øvelsen.

Brannøvelsen torsdag blir den første felles øvelsen for alle enhetene siden bygget åpnet i 2014.

– Det er litt spesielt at vi endelig har fått til at alle enhetene skal ha en felles brannøvelse. De som jobber på enhetene er fra mange forskjellige klinikker og divisjoner, så utfordringen har vært at det ikke er én leder som har kunnet organisere dette. Nå er det beredskapsenheten som organiserer selve øvelsen, og så er de andre med og bidrar inn til oss, sier beredskapskoordinator Elisabeth Haga Jacobsen.

Ungdomsskoleelever med som markører

Den omfattende øvelsen har tatt nesten ett år å planlegge. De involverte har i forkant av øvelsen gjennomført workshops og tabletops for å samstemme planverket og for å bli kjent med hverandres oppgaver.

Totalt er det godt over 100 mennesker som skal i sving i løpet av de to øvelsene denne dagen.

– De ulike enhetene har hatt små brannøvelser innimellom, for å øve seg på det nye planverket. Øvelsen på torsdag blir den store samkjøringen mellom alle enhetene.

Øvelsen blir en fullskala øvelse med røyk og markører, men uten involvering av nødetatene.

– Vi har fått med markører fra portørlærlingene, samt noen ungdomsskoleelever som er med på noe som heter jobbskygging. Det vil si at de er med noen på jobb for å se om det er noe de kunne tenke seg å jobbe med senere. De er jo ganske unge, men veldig engasjerte! Vi har fått med to stykker som skal ta seg av disse markørene under øvelsen, som skal følge dem hele veien, slik at det skal føles trygt og greit for dem, sier Haga Jacobsen og legger til:

– Det er veldig kjekt at vi får med oss markører, for da blir det en mye mer reell øvelse - nå må deltagerne faktisk bære ut folk, og ikke bare late som at de gjør det.

Pasienter vil merke øvelsen

Scenariet under øvelsen blir todelt. Først med brann i operasjonsavdelingen, hvor «operasjonspasienter» må kobles i fra alt av utstyr og evakueres, og deretter brann hos tannlegen oppe i tredje etasje - som også har «pasienter» i narkose som må evakueres.

– Den som skal være leder hos dagkirurgen og hos tannlegen kommer til å få en kjempejobb med å sørge for at alle kommer seg ut og med ha oversikten over det hele. Det at det er så ekstremt mange folk involvert blir en utfordring - det blir fort kaotisk. De skal få nok å bryne seg på! sier hun.

Uke 43 er fast høstmøteuke for legene hvert år, så de fleste kirurgene og ortopedene er vekkreist denne dagen. Derfor er det ikke satt opp pasienter på dagkirurgisk avdeling. Det vil likevel være pasienter hos tannlegen, på brystdiagnostisk senter og på øyeavdelingen.

– Det vil være pasienter tilstede, og de kommer til å merke at vi øver, men dette skal vi så klart informere godt om.