Den nye statssekretæren åpnet Pusterommet

Maria Jahrmann Bjerke i Helse- og omsorgsdepartementet åpnet tirsdag det nye Pusterommet på SUS. Her skal kreftpasienter få kyndig veiledning til fysisk aktivitet - og et pusterom fra sykehushverdagen.

Ulrikke Valvik Mitchell. Foto: Svein Lunde, SUS
Publisert 03.10.2017

23619623448_fcae58894a_z.jpg

Operasjonssykepleier Grethe Schjelderup, statssekretær Maria Jahrmann Bjerke og urmaker Frode Grøtteland var blant dem som fikk utdelt hver sin saks for å klippe over snoren (hoppetauet) som skulle markere Pusterommet for åpent. Dét var ikke bare-bare!

Tirsdag denne uken åpnet det splitter nye Pusterommet dørene i første etasje av Internatbygget - vegg i vegg med Vardesenteret, som de også skal samarbeide med. Pusterommet er et helt nytt tilbud om tilrettelagt fysisk aktivitet til kreftpasientene på SUS.

Først fikk de fremmøtte til åpningen servert vakker musikk fra Olga Amalie Økland Molteberg på vokal og Andreas Barsnes Onarheim på gitar. De spilte først Joni Mitchells «Case of you», etterfulgt av Moltebergs egen låt; «Redd meg», til hjertelig applaus fra publikum.

Statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Maria Jahrmann Bjerke (H), fikk så æren av å åpne det nye Pusterommet:

– Alle trenger et pusterom i blant. Dette er en stor dag for pasientene, en stor dag for pårørende, en stor dag for Stavanger universitetssjukehus og en stor dag for ildsjelene i Aktiv mot kreft. Det er en stor glede for meg å være med på åpningen av det første Pusterommet i Stavanger - gratulerer med dagen!

Jobber for Pusterom på alle sykehus

Det første Pusterommet ble åpnet inne på Kreftsenteret på Ullevål universitetssykehus i 2006. Legene på Ullevål så behovet for et mestringssenter hvor fysisk aktivitet var en viktig del. Den tidligere friidrettsstjerna Grete Waitz (1953-2011) var med som rådgiver i en prosjektgruppe for dette Pusterommet.

I 2007 startet Helle Aanesen og Grete Waitz stiftelsen Aktiv mot kreft, som siden da har bidratt til at flere av landets sykehus i dag har et Pusterom.

Grete Waitz døde selv av kreft i 2011, 57 år gammel.

23619615668_16728141bf_z.jpg

Helle Aanesen, daglig leder i Aktiv mot kreft, har et stort ønske om å få inn trening som en del av kreftbehandling. Under åpningen av Pusterommet på SUS overrakk hun derfor statssekretæren en visuell skisse til en hovedprosedyre på trening og kreft, i håp om at de kan få til et samarbeid. Maria Jahrmann Bjerke tok i mot og takket, og sa at Helse- og omsorgsdepartementet skulle se på skissen.

Åpent hele uken

Aktiv mot kreft ønsker at fysisk aktivitet skal bli en del av kreftbehandlingen og jobber derfor kontinuerlig med at alle landets sykehus skal få et Pusterom. Her skal pasientene få muligheten til å trene - på sitt nivå og med sin diagnose - under kyndig og trygg veiledning.

– Pusterommet er innredet i friske, tiltalende farger og med topp moderne utstyr og skal også gi brukerne et pusterom fra sykehushverdagen. Å trene sammen med andre i samme situasjon gir nye vennskap og Pusterommet blir også en viktig sosial møteplass, sier Helle Aanesen i Aktiv mot kreft.

Det er sju og et halvt år siden Waitz og Aanesen først var i kontakt med SUS om et Pusterom. Endelig er drøm blitt realitet, og Aanesen er veldig fornøyd med resultatet:

– Det har blitt et lite Pusterom, men det har blitt en veldig fint Pusterom! Fargene som er brukt skal få pasientene til å glemme at de er på et sykehus - dette skal være en oase i sykehushverdagen. Og vi ser fram til et godt samarbeid med naboene våre på Vardesenteret, sier Aanesen.

Den sosiale sonen tilknyttet Pusterommet blir lagt til Vardesenterets lokaler.

Vil treffe hele Sør-Rogaland

Pusterommet på SUS er ved det nummer 16 av sin type i Norge. Aktiv mot kreft dekker alle utgiftene som har gått med til selve etableringen av rommet og betaler også lønn i tre år. Etter tre år overtar SUS ansvaret.

– Det skal være tilbud til pasienter gjennom hele uken, selv om det ikke vil være aktivitet hver eneste dag. Det vil bli alt fra intensiv aktivitet i grupper til egentrening og mattetrening - programmet er ikke helt klart ennå, men det vil gå seg til etter hvert, sier leder av Terapiavdelingen på SUS, Else Synneve Høgalmen.

For bare en knapp uke siden sto rommet tomt. Nå har det kommet på plass både styrketreningsmaskiner, tredemølle, spinningsykler, matter og vekter - alt utstyr i topp kvalitet.

– Disse rommene blir godt brukt andre steder i landet. Vi satser på at vi skal treffe folk fra hele Sør-Rogaland med dette tilbudet. Vi vet at fysisk aktivitet påvirker både den mentale tilstanden og ikke minst den fysiske, sier Høgalmen.

Her kan du lese mer om Pusterom