Eldar Søreide er ansatt som ny fagdirektør

Eldar Søreide blir Helse Stavangers nye fagdirektør. Søreide overtar etter Sverre Uhlving, som blir pensjonist i løpet av vinteren - og vil bruke tiden framover sammen med Uhlving for å få oversikt og innsyn i de oppgavene og ansvaret som nå blir hans.

Gottfred Tunge. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 05.01.2017
Sist oppdatert 21.02.2017

– Jeg er svært glad for at Eldar Søreide har takket ja til stillingen som ny fagdirektør, sier administrerende direktør Inger Cathrine Bryne.

Fagdirektør Eldar Søreide. Foto.

​Eldar Søreide, som nå er seksjonsoverlege og professor II både ved Universitetet i Stavanger og Bergen, begynte på SUS i 1990. Han har hatt en rekke ulike arbeidsoppgaver innen medisinske fag, særlig knyttet til akuttmedisin, intensiv og anestesi. Innen disse områdene har Søreide alltid vært opptatt av å være nær pasienten. Han har jobbet mye med å utvikle og utvide behandling som er til beste for pasientene - konkret i hverdagen som lege, men også innenfor forskningen.

– Jeg gleder meg over å jobbe i et sykehus som leverer kvalitet, har en kompetent stab og en faglig stolthet. Det er et solid utgangspunkt for den videre utviklingen, sier Eldar Søreide.

Eldar Søreide

• Seksjonsoverlege ved anestesiavdelingen, Stavanger universitetssjukehus (SUS) og professor II - både ved Universitetet i Stavanger og Bergen.
  • Utdannet lege i Tyskland og Oslo.
  • Bred erfaring fra andre steder også - som Molde sjukehus, Ullevål universitetssykehus, Norsk Luftambulanse, SAFER og Forsvaret.
  • Har gitt ut rundt 200 vitenskapelige publikasjoner.
  • Vært doktorgradsveileder i 13 år.
  • Holdt mer enn 80 foredrag internasjonalt og utallige regionalt og nasjonalt.
  • Fått diverse utmerkelser - Greater Stavanger kåret ham for eksempel til årets Stavanger-ambassadør i 2010.