Ingunn Wetteland Michaelsen er ansatt som kultur- og livssynsrådgiver på SUS

Den nyopprettede stillingen er en utvidelse av prestetjenesten. Michaelsen skal veilede ansatte i møte med andre kulturer i jobben.

Ulrikke Valvik Mitchell. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 20.09.2017

En kvinne smiler med trær i bakgrunnen

Ingunn Wetteland Michaelsen startet i den nyopprettede stillingen som kultur- og livssynsrådgiver på SUS 1. september.

Ved månedsskiftet begynte Ingunn Wetteland Michaelsen (37) fra Sandnes i en helt ny stilling på SUS. Den ferske tittelen er «kultur- og livssynsrådgiver» og stillingen er en utvidelse av prestetjenesten vi har på huset.

– Alt er veldig nytt og spennende! sier 37-åringen. Hun har fått kontor i Administrasjonsbygget i tredje etasje. Foreløpig er navneskiltet på døra en gul post it-lapp med navnet hennes påskrevet med god gammeldags kulepennskrift. Jobben er bare noen uker gammel, så det er fortsatt mye som skal på plass.

– Men nå begynner jeg i hvert fall å bli litt klokere på hva det jeg faktisk skal drive med. Stillingen er opprettet for å kunne tenke litt mer åpent om livssyn - det kommer jo stadig flere mennesker med forskjellige typer livssyn til Norge, og det kan dukke opp ulike problemstillinger knyttet til religionen deres når de blir syke og havner på sykehuset, sier Michaelsen, og legger til:

– For å ta hensyn til andre religioner enn bare den norske kirke, ville SUS utvide det tilbudet og den kunnskapen som man allerede har her. Der kommer min stilling inn i bilde - jeg er satt her for å være en slags lyttepost, på vegne av prestetjenesten. Jeg kommer også til å drive med undervisning, og ønsker å besøke de ulike avdelingene for å informere og å innhente informasjon.

Gleder seg til å bruke utdannelsen

I tillegg til nå å skulle jobbe 40 prosent på SUS, skal hun fortsette i jobben hun har hatt de siste sju årene, som flyktningguidekoordinator i Rogaland Røde Kors, i en 30 prosents stilling. Mens hun har jobbet der, har hun også tatt en to-årig master i Globale studier på VID vitenskapelige høgskole - tidligere Misjonshøgskolen.

I studiene rettet hun seg særlig inn mot Islam og interkulturell kommunikasjon. Dette gleder hun seg til å bruke i den nye jobben.

– Jeg søkte på stillingen fordi jeg syntes det virket veldig spennende å få brukt litt mer av utdannelsen min, og det å få lære mer om temaet i en litt annen setting enn jeg har gjort tidligere.

Døren åpen for alle

Michaelsen vil være å finne på kontoret mandager, onsdager og fredager frem til klokka to. Da er døren hennes åpen for alle SUS-ansatte.

– De kan komme innom meg dersom det dukker opp noe de lurer på angående pasienter og deres livssyn. Dersom jeg ikke kan hjelpe dem selv, så kan jeg forsøke å finne ut av hvem som vet noe om dette på eller utenfor sykehuset - hvem som har hatt lignende problemstillinger tidligere og hvilke erfaringer de har gjort seg. Jeg har allerede møtt mange mennesker i ulike avdelinger som vet veldig mye om det å ta hensyn til andre religioner, sier hun og legger til:

– Jeg er her både for de som jobber her - hvis det dukker opp noe i deres jobbsituasjon som kan være vanskelig sett opp mot deres egen religion, og hvis det dukker opp utfordringer knyttet til pasienter og pårørende med et annet livssyn. Jeg vil veldig gjerne at folk tar kontakt med meg - både hvis de selv lurer på noe, men også hvis de kan bidra med noe som kan være nyttig for meg å vite.

Når Michaelsen ikke er på jobb, er hun opptatt av de to barna sine og hunden hjemme på Bogafjell i Sandnes, og liker å bake og lese.

– Jeg er veldig glad i å studere og glad i å lese om Islam – også på fritiden! smiler hun.

En kvinne står på brostein foran noen grønne trær

Hvis SUS-ansatte har spørsmål om problemstillinger knyttet til møte med andre kulturer i jobben, er døren til Ingunn Wetteland Michaelsen åpen.