Kenneth Dickstein får pris for fremragende forskning

Professor i kardiologi, forsker og overlege ved Stavanger universitetssjukehus (SUS), Kenneth Dickstein, vil trolig forske mer enn noen gang i årene framover. Torsdag 8. juni får han Falchs seniorpris for fremragende forskning og lederskap innen medisinsk forskning.

Mirjam Klingenberg. Foto: Nasjonalforeningen for folkehelsa
Publisert 07.06.2017
Sist oppdatert 08.06.2017

kenneth_dicksteindsc_4003-_nasjonaltfolkehelseinsitutt.jpg

– Jeg er overrasket og fornøyd med å få denne prisen. Og jeg er takknemlig overfor Universitetet i Bergen og mange av de gode kollegene mine ved SUS for at jeg fikk muligheten. Jeg fikk alltid et ja fra ledere ved sykehuset, som Arne Abrahamsen og Leik Woie, da jeg ville gjøre noe uvanlig forskning. Det har betydd mye, sier Kenneth Dickstein.

Prisen er det medisinsk-odontologiske fakultet ved Universitetet i Bergen sin høyeste utmerkelse - og deles ut annethvert år til en forsker som har vist fremragende lederskap innen medisinsk forskning. Den består av en personlig tildeling på 250 000 kroner.

– Kenneth Dickstein har tre avgjørende karaktertrekk med stor betydning for hans faglige utvikling: Han er ekstremt fokusert, kompromissløs og meget produktiv. I tillegg har han en karisma som innbyr til akademisk samarbeid. Disse egenskapene evner han også å overføre til sine mange samarbeidspartnere nasjonalt og internasjonalt, sier dekan Nina Langeland ved Det medisinsk-odontologiske fakultet og Stein Tore Nilsen, mangeårig forskningsdirektør ved SUS.

En av de mest siterte forskerne i verden
Dickstein har vært overlege ved medisinsk intensiv overvåkning (MIO) på SUS i mange år - og har viet forskerkarrieren sin til hjertesvikt.

Både i 2014, 2015 og 2016 havnet han på lista over de én prosent mest innflytelsesrike forskerne i verden - uavhengig av forskningsfelt. I fjor fikk han også Nasjonalforeningen for folkehelsen sin hjerteforskningpris.

– Jeg har alltid vært interessert i god klinisk forskning. Å gjøre ting skikkelig og med kvalitet har vært viktig for meg. "The devil is in the details", fortsetter Dickstein.

CV-en er imponerende. Han er sitert over utrolige 70 000 ganger hittil i karrieren, publisert over 330 vitenskapelige artikler, utviklet europeiske retningslinjer innen fagfeltet, har et bredt nettverk innen hjerteforskning over hele verden og engasjert seg i utallige styrer og komiteer.

Samarbeid avgjørende for karrieren
Koordinering og samarbeid er viktige stikkord for karrieren hans.

– Jeg har alltid likt å samarbeide. Det å etablere ulike internasjonale nettverk som fungerer, har vært avgjørende for at det har gått så bra. Involveringen i European Society of Cardiology (ESC) og det akademiske samarbeidet med UiB har gjort dette mulig, forteller Dickstein.

Men det han kanskje er mest stolt av å ha fått til, er det internasjonale nettstedet hearthfailurematters.org - som er en folkeopplysningsside om hjertesvikt på 10 språk. Og flere språk kommer.

– Utdanning av pasienter gjør dem bedre rustet til å takle sykdommen de får, sier han.

Vil forske enda mer i årene framover
Og hvis noen tror at overlegen lever det rolige livet når han nå har en 20 prosents forskerstilling ved SUS, så tar de fullstendig feil. Han har akkurat fått inn data fra over 11 000 pasienter fra en stor hjertesviktstudie i Europa - der alt er igangsatt og styrt fra Stavanger. I tillegg holder han blant annet i studien om pasienter som behandles med potensmedisin. Begge disse gjennomføres i samarbeid med yngre medarbeidere på sykehuset - noe han er genuint opptatt av.

– Hovedmålet i en avdeling må være å stimulere unge kolleger til å bli interessert i å gjøre god forskning, sier professoren og avslutter:

– Det vil bare bli mer forskning på meg de neste to til tre årene. Og det ser jeg fram til. Men etter laksesesongen er over selvfølgelig!

Prisen deles ut under arrangementet «Fakultetets dag» ved Det medisinsk-odontologiske fakultet, som avholdes ved Haukeland universitetssjukehus torsdag 8. juni.

Kenneth Dickstein

Fakta om prisen

• Falchs seniorpris deles ut annethvert år av Universitetet i Bergen
  • er en personlig tildeling på 250 000 kroner