Minneeskene hjelper når det verste skjer

De beskriver det som et altoppslukende svart hull. Når du mister et barn helt uventet, blir minnene som er igjen veldig viktige. Derfor har landsforeningen uventet barnedød i Rogaland laget minneesker til dem som opplever å miste barnet sitt.

Mirjam Klingenberg (tekst og foto)
Publisert 22.11.2018
Sist oppdatert 01.11.2022

Folk sammen foran treet på fødeavdelingen

LUB Rogaland på besøk på fødeavdelingen for å gi minneeskene - som igjen kan gis videre som hjelp til foreldre som opplever å miste barnet sitt. Fra venstre står Sigve Halvorsen fra LUB Rogaland, SUS-prest Anne Beth Gilja Johansen, jordmor Anne Aakerol, Anbjørg Marie Aarsheim fra LUB Rogaland, barnepleier Thorild Berg, jordmor Elsa Dalaker Opsahl, avdelingsjordmor Lilly Kleppa, Nina Ekeland fra LUB Rogaland, Line Cecilie Dalheim fra LUB Rogaland, barnepleier Brit Garpestad og Aina Tøge Johansen fra LUB Rogaland.

– Når du reiser fra sykehuset uten barnet ditt, så reiser du så fattig hjem. Derfor blir de få minnene du har veldig viktige. Du blir kastet inn i noe du ikke har vært i før, og hele livet blir forandret til et kaos. Disse minneeskene er ment som hjelp på veien, sier Anbjørg Marie Aarsheim, leder for landsforeningen uventet barnedød (LUB) Rogaland.

De fem representantene fra LUB Rogaland har alle mistet barna sine uventet, og prøver å gjøre livet litt bedre for andre som opplever det samme. Derfor har de kommet til Stavanger universitetssjukehus (SUS) denne dagen og leverer minneesker til avdelingene og SUS-prest Anne Beth Gilja Johansen.

Kan lese informasjonen når man orker

Oppi eskene ligger det mange informasjonsbrosjyrer for tida etterpå, en liten bamse, dikt, lys og andre små ting som kan bety så mye. I tillegg tar sykehuset hånd- og fotavtrykk av barnet, som legges oppi en liten eske, også kan foreldrene samle alt de har oppi den store minneesken.

​– Foreldre, som står i det forferdelig sorte hullet som dette er, kan sortere ut informasjonen etterhvert når man er klar for det. Vi blir godt ivaretatt på sykehuset, men dette er ment som et hjelpemiddel til informasjonen du må ha senere. Du har så få dager å ta store avgjørelser på i etterkant, og dette er hjelp til det på veien, sier Nina Ekeland.

Sykehuset ser det hjelper

De understreker at det er esker som er laget av folk som har stått oppi det selv og vet hvordan det er.

​– Da vi mistet barnet vårt, så fikk vi en bamse. Det var mange venner og familie som hadde kjøpt bamse til oss, men bare en turte å gi det da det skjedde. Derfor ble den veldig viktig for oss, sier Sigve Halvorsen.

Og på avdelingene setter de stor pris på LUB Rogaland sitt bidrag.

​– Vi opplever det som et godt hjelpemiddel for foreldrene som står i det. Vi er veldig glad for eskene. Eskene "sikrer" at alle får samme informasjon, sier avdelingsjordmor på fødeavdelingen, Lilly Kleppa.

Sykehusprest Anne Beth Gilja Johansen, som møter foreldre etter at de har mistet det mest dyrebare de har, ser også god nytte av eskene.

​– Vi er så takknemlige for det vi får fra LUB Rogaland. Jeg ser foreldrene synes det er godt å få, for da trenger de ikke tenke på alt der og da. I en sånn situasjon husker du nesten ingenting, og da er det bedre å ha en eske til senere der alt er samlet, avslutter Johansen.

gaveesker og LUB Rogaland i gangen på SUS.

LUB Rogaland ved Anbjørg Marie Aarsheim (fra venstre), Nina Ekeland, Sigve Halvorsen, Aina Tøge Johansen og Line Cecilie Dalheim. LUB Rogaland har akkurat fått støtte av ExtraExpress, slik at de kan lage enda flere esker framover.