Nå har kardiologisk dagpost åpnet

Denne uken var det duket for offisiell åpning av den nye kardiologiske dagposten i Mottaksklinikken. Tilbudet om dagbehandling på kardiologisk avdeling skal bidra til et bedre forløp for pasientene.

Ingrid Aukland og Ulrikke Valvik Mitchell. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 08.02.2018
Sist oppdatert 09.02.2018

25279384757_df9b6b8bd9_z.jpg

Mange møtte opp til åpningen av kardiologisk dagpost 3G.

Torsdag 8. februar ble snora klippet på kardiologisk dagpost (3G) i Mottaksklinikken - med taler, musikkinnslag, applaus og masse kake til de mange fremmøtte. Dagposten har vært i drift siden 22. januar.

Dagposten er et nytt og bedre tilbud til pasienter med subakutt hjertesykdom - altså de tilstandene som ikke er helt akutte. Eksempelvis pasienter som utredes og behandles for symptomer, som oftest munner ut i diagnoser innen koronarsykdom, hjertesvikt eller hjerterytmeforstyrrelser.

– Er det til det beste for pasienten? Det spørsmålet har vi med oss i alt vi gjør. Og da er ikke nødvendigvis flere senger løsningen. Det kan i mange tilfeller være bedre for pasienten å ligge hjemme i sin egen seng og heller komme til oss til avtalt tid, sier Tor Melberg, prosjektleder for dagposten og avdelingssjef ved kardiologisk avdeling.

Tilbudet om dagbehandling på kardiologisk avdeling skal bidra til bedre forløp - slik at pasienter skal slippe å bli lagt inn unødvendig, og at antall korridorpasienter går ned.

Mange korridorpasienter

Hvert år har kardiologisk avdeling på Mottaksklinikken cirka 6000 innleggelser fordelt på to sengeposter; medisinsk intensiv og kardiologisk overvåking (MIO/MIKO) og kardiologisk sengepost (3H). Avdelingen har hatt mange pasienter som har måttet ligge på gangen, over lang tid.

– Vi ble nødt til å gripe tak i utfordringene. Det er uverdig for pasientene og det har vært en stor belastning for medarbeiderne våre, sier Melberg.

Kronisk overbelegg gir lengre liggetid, det øker faren for pasientskader og det kan gi økt dødelighet i enkelte pasientgrupper. Planen er at dagposten skal bidra til å løse noen av utfordringene.

39252240535_e4b8d88e24_z.jpg

Styreleder Stener Kvinnsland klippet snora og erklærte dagposten for åpnet.

– Ser inn i fremtiden

Styreleder Stener Kvinnsland fikk æren av å erklære 3G for offisielt åpen.

– Det er mye bra å trekke frem i denne avdelingen, og med denne dagposten ser vi inn i fremtiden. Dette er en moderne dagpost som er helt i tråd med utviklingen - det er en revolusjon i måten å arbeide på.

– Det er en stor glede for meg å erklære dagposten åpen - jeg vet det ligger mye hardt arbeid bak.