Ny teknologi i test mot Nye SUS

Pilotpostene som allerede jobber etter «Nye SUS-metoden» tester også ny teknologi. En av tech-testene er den mobile arbeidsstasjonen.

Ingveig Tveranger
Publisert 02.11.2020
Sist oppdatert 01.11.2022
Mobil arbeidsstasjon i test

Karen Grundetjern viser frem den mobile arbeidsstasjonen som er i test.

- Den mobile arbeidsstasjonen kommer fra våre leverandører og er utstyrt etter ønske fra medarbeiderne på pilotposten 6D og 6E. De tester nå hvordan den fungerer praktisk i sin hverdag, forklarer Reidun Døving på prosjektkontoret på SUS.

Tettere på pasienten
Nå er den mobile arbeidsstasjonen altså på plass og inne i pasientens helsetjenester. Den fører til at pleiepersonalet kommer tettere på pasienten og at medarbeidere på posten kan jobbe mer optimalt og trygt.

Prototyping
- Den første prototypen av den mobile arbeidsstasjonen var en gammel tralle med tegninger av utstyret vi ønsket oss. Dagens medisintraller ble en test på behovet for en tverrfaglig løsning til dokumentasjon hos pasienten, medisin- og visittralle. Den mobile arbeidsstasjonen som nå testes har bedre batterikapasitet, bedre PC med større skjerm og er enkel i bruk. Det er fantastisk å endelig se den realisert og ute i test, sier Margareth Heggland, prosjektleder i Nye SUS, organisasjonsutvikling.

Hun syns det er spesielt fint å kunne bidra til et verktøy som medarbeidere selv har ønsket seg og som er tatt i bruk på pilotpostene. Det er en ekstra bonus at den sikrer en bedre pasientinvolvering.

Begynte med tegninger
Tegningene var «ønskelisten» med PC og mobil kurve med Dips og Meona, måleutstyr for blodtrykk, oksygenmetning og temperatur. Ønskelisten inneholdt også utstyr for blodprøvetaking, medisiner, bandasjer og plastre og annet medisinsk utstyr som ofte er i bruk, typisk for posten der testen skjer. Nå er den tilpasset nærmere klinikernes behov og prosjektet ser frem til å høre erfaringene fra klinikerne selv.

Mer ro i møte med pasienten
- Den mobile arbeidsstasjonen gir våre folk en mer fleksibel arbeidsdag, fordi de finner all informasjon om pasienten når de er hos pasienten. Det blir mindre løping for å hente info, og mer ro i møte med pasienten, forklarer Cato Heimvik, IKT-sjef på SUS.

- Det er informasjon og data vi jobber etter og det er viktig at vi får best mulig kvalitet i dette arbeidet. Da må vi ha teknologi som gir dette til våre medarbeidere og pasienter og ha god balanse mellom pasientbehandling og teknologi, påpeker Heimvik.

Han setter pris på tilbakemeldingene som allerede er kommet, også de om at medarbeiderne merker at pasientene er tryggere.

Involverer pasientene
- Vi håper at pasientene opplever at helsepersonell er mer tilstede i øyeblikket, når de samler informasjonen og legger den direkte inn i datasystemene og kan svare pasientene direkte på for eksempel blodtrykket og hvilke medisiner de får. Pasientene får anledning til å involvere seg mer i diskusjonen om egen behandling og det har stor verdi, sier Heggland og Døving.

Mobil arbeidsstasjon

Karen Grundetjern viser frem den mobile arbeidsstasjonen som er i test.

Teknologi som støtter helsepersonellet
Målet er å ta i bruk teknologiske løsninger som støtter helsepersonell ved pasientsengen og som gir trygge og involverte pasienter som raskere blir utskrivningsklare. Ved å legge informasjonen direkte inn i datasystemene der og da økes pasientsikkerheten. Det noteres ikke på en lapp som senere blir lagt inn, og det gjør at viktig informasjon blir tilgjengelig i medisinkurven tidligere på dagen.

Den mobile arbeidsstasjonen har sin faste ladestasjon når den ikke er i bruk. Den blir også desinfisert slik at den ikke er en smittebærer. Samtidig er den ikke kommet i sin endelige form.

Kontinuerlig forbedring
- Nå samler vi opp tilbakemeldinger fra testene og så følger vi med på den teknologiske utviklingen. Det er alltid rom for å bli bedre. Målet er at teknologien skal levere på behovene til våre medarbeidere ute i sykehuset. Dette er et eksempel på medarbeiderdrevet løsning, og vi ønsker oss mer av det, sier Heimvik.

Mer i pipeline
Det er flere nye teknologier på gang i SUS, snart kommer klinisk mobil plattform som gir en helt ny mulighet til å tilpasse informasjon og funksjon til konkrete behov. Sensorteknologi kommer og tavleløsninger som følger pasienten og medarbeideres hverdag.