Nye SUS: Innflyttingsdato klar

Stavanger universitetssjukehus (SUS) planlegger for pasientinnflytting i det nye sykehuset på Ullandhaug søndag 16. november 2025.

Publisert 26.08.2024
Et stort bygg med mange vinduer
Foto: Frida Moberg, Helse Stavanger

I juni ble det klart at flyttingen vil gjennomføres i løpet av november 2025.

– Dette vil kreve en svært detaljert og omfattende planlegging, og derfor har det også vært viktig å få avklart de konkrete datoene, sier administrerende direktør Helle Schøyen.

Selve flytteperioden varer i to uker og starter mandag 3. november. Pasientflyttingen vil skje siste dag i flytteperioden, det vil si søndag 16. november.

Det kanadiske selskapet Health Care Relocation (HCR) skal bistå SUS med flyttingen. HCR har lang erfaring med å flytte sykehus i en rekke land. De har jobbet med flere danske sykehus, og skal også bistå Nye Drammen sykehus som flytter i oktober 2025.

–  Vi hadde et nytt planleggingsmøte med HCR forrige uke, og fikk landet nye datoer. Framover skal vi bruke tiden godt på å detaljplanlegge alt som skal skje før, under og etter flyttingen slik at det blir trygt for både medarbeidere og pasienter, sier prosjektdirektør Elisabeth Haga Jacobsen som har ansvar for flyttingen.