Nytt velkomstområde for pasienter ved SUS

Pasientinformasjonen ved SUS har flyttet rundt hjørnet og lenger inn i gangen.

Mirjam Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 15.05.2019
Sist oppdatert 12.05.2023

Bilde av dame i skranke

Angunn Kristin Vea-Klungtvedt er en av dem du møter i pasientinformasjonsskranken på SUS

– Våre pasienter og besøkende skal bli godt mottatt når de kommer til sykehuset. Nå har vi laget et helt nytt og større velkomstområde, hvor pasienter kan få hjelp til det de lurer på, sier Anne Berit Naley, som er prosjektleder for "Innsjekk og betaling" - et av delprosjektene i det regionale Alle møter-programmet.

Vel Møtt skal bidra til at pasienter og pårørende kjenner seg velkommen og ivaretatt i møte med sykehuset.

Mer sentralt plassert

Pasienter og besøkende som kommer via hovedinngangen, skal nå gå forbi hotellresepsjonen/rundt hjørnet til venstre for å komme til pasientinformasjonen.

- Nå som sykehusinformasjonen mer sentralt plassert, er det enklere å vise vei innover i sykehusgangene, fortsetter Naley.

Velkomstområde også for poliklinikkene

I dag finner du også en fellesluke for ortopedisk poliklinikk, gastrokirurgisk poliklinikk og dagkirurgi syd på samme sted. Denne vil være der fram til 4. juni. Fra tirsdag 21. mai vil pasienter med avtale på utvalgte poliklinikker kunne melde at de har møtt opp til timen sin via egne smarttelefoner eller på automater som plasseres i det samme området. Pasienter skal også kunne betale med Vipps.

​– Vi tester ut en oppgaveglidning fra poliklinikkene til sykehusinformasjonen. Dette er blant annet for å høste erfaringer fram til vi skal flytte inn i nytt sykehus på Ullandhaug, avslutter Naley.

Disse poliklinikkene får automater og Vipps-betaling

Det er seks poliklinikker på SUS som er piloter for "Innsjekk og betaling" - og dermed vil få egne automater hvor du kan registrere deg når du har kommet til timen. Dette kan også gjøres på din mobil. Du vil få en SMS av sykehuset der det står hvordan det skal gjøres.

Fordelen er at du ved disse poliklinikkene ikke trenger å betale etter timen, men kan dra rett hjem. Så kan du betale via Vipps eller be om faktura hjemmefra senere. Dette gjelder for disse poliklinikkene:

• ​endokrinologisk poliklinikk
  • ernæringspoliklinikk
  • gastromedisinsk poliklinikk
  • lungepoliklinikk
  • reisemedisinsk senter
  • urologisk poliklinikk

Blodprøvetakingen får i tillegg en egen automat for registrering av oppmøte ved inngang 2.

sykehus og informasjonsskilt

Her rett til venstre for hovedinngangen på SUS lå pasientinformasjonen før.

bilde av en skranke

Nå ligger pasientinformasjonen rett rundt hjørnet. Gå inn hovedinngangen på SUS og til venstre, så ser du denne skranken.