Pasienter kan registrere ankomst og betale elektronisk: – Helt topp

Nå kan pasienter ved seks utvalgte poliklinikker registrere seg elektronisk når de kommer til timen på sykehuset - enten via mobil eller på automat i velkomstområde. I tillegg kan du dra hjem rett etter timen og betale timen via Vipps etterpå.

Mirjam Klingenberg og Ingrid Aukland. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 21.05.2019
Sist oppdatert 16.05.2023
Mann i sykehusgangen

Arvid Dahle var veldig fornøyd med at han både kunne registrere seg før sykehustimen og betale for den på mobilen etterpå. Her snakker han med prosjektleder Naley.

To damer foran automatene

God stemning da den elektroniske løsningen ble lansert tirsdag. Pasienter kan registrere ankomsten sin og betale timen på mobil eller på automatene som står i velkomstområdet på SUS. Her står Inger Cathrine Bryne, administrerende direktør ved SUS (til venstre), med Hilde Christiansen, direktør for medarbeidere, organisasjon og teknologi i Helse Vest og Anne Tronslin, programleder for Alle møter på SUS, (bak til venstre) under åpningen.

– Dette er helt topp. Jeg registrerte meg via SMS-en jeg fikk i dag tidlig. Og jeg skal betale timen på Vipps etter jeg har kommet hjem igjen, sier Arvid Dahle.

Han er en av de første pasientene som bruker den nye løsningen for elektronisk registrering og betaling på Stavanger universitetssjukehus (SUS). I tillegg til de seks utvalgte poliklinikkene kan også de som skal ta blodprøver, registrere seg på egne automater ved blodprøvetakingen.

Inger Cathrine Bryne, administrerende direktør ved SUS, klippet snoren og erklærte den elektroniske løsningen for åpnet tirsdag 21. mai.

– Vi ser at de første pasientene registrerte seg tidlig i dag morges da de fikk SMS fra oss. Folk bruker automatene også. Så nå er vi i gang, og det er bra! sier Anne Berit Naley, prosjektleder for prøveordningen på SUS.

SUS først ute med mobilløsning

Andre sykehus har allerede tatt i bruk elektronisk ankomstregistrering via automat, men SUS er først ut med samme mulighet på mobil.

– Når pasienten kan registrere seg med mobilen eller på automat og betale med Vipps etterpå, håper vi at det gjør ting enklere for dem, sier hun.

Prosjektlederen er samtidig opptatt av at de nye mulighetene ikke skal oppleves som et hinder. Pasienter som trenger hjelp, skal få det.

– Pasientene skal være trygge på at de får hjelp når de trenger det og vi har derfor plassert automatene i velkomstområde med kort avstand til pasientinformasjonen, forklarer Naley.

Unngår å rope opp navnet

En av fordelene med den nye måten å registrere ankomsten på, er at SUS sikrer pasientens anonymitet på en bedre måte enn før.

– Nå får pasienten en tekstmelding når behandler er klar, og slipper å bli ropt opp i ventesonen, fortsetter Naley.

– Det er en styrke at pasientene får være pasienter og ikke blir ropt opp ved navn og gjøres til kjenne. Det betyr også avlastning for helsesekretærene og poliklinikkene. Også er det viktig for framtiden og for forberedelsene til nytt sykehus i 2023, sier Hilde Christiansen, direktør for medarbeidere, organisasjon og teknologi i Helse Vest og programeier for Alle møter i Helse Vest - som denne piloten er en del av.

Betal via Vipps

Du som er pasient ved de poliklinikkene som er med i piloten, kan reise hjem med en gang etter timen og betale når du får tekstmelding om at fakturaen er klar. Da kan du velge å betale med Vipps eller per faktura. Hvis du ikke ønsker å betale på mobil, så kan du også betale med kort i automaten som står i velkomstområdet. Og hvis sykehuset ikke mottar betaling, sendes det til slutt faktura til deg.

Disse poliklinikkene er først ute:

Foreløpig er det pasienter ved disse seks poliklinikkene som kan registrere selv og betale via mobil fra 21. mai 2019:

• endokrinologisk poliklinikk
  • ernæringspoliklinikk
  • gastromedisinsk poliklinikk
  • lungepoliklinikk
  • reisemedisinsk senter
  • urologisk poliklinikk

I tillegg står det en automat utenfor blodprøvetakingen. Der kan pasienter registrere seg når de ankommer (det er ingen betalingsløsning her).

– Dette er en pilot som gjør det mulig for oss å gjøre forbedringer hele veien. Etterhvert vil flere poliklinikker bli med, og dermed vil flere pasienter få denne muligheten, understreker Naley.

​Slik fungerer det for pasienten:

1. Du mottar et innkallingsbrev til time på poliklinikk.
2. Dagen du har time får du en SMS med beskjed om registrere deg når du har ankommet sykehuset.
3. Når du har ankommet sykehuset, registrerer du deg på mobilen din eller på automat i velkomstområdet. Da får du beskjed hvilken ventesone du skal gå til.
4. I ventesonen venter du til du får en ny SMS, som sier at behandleren din er klar til å ta imot deg. Du får beskjed om romnummer og kan gå dit.
5. Etter timen kan du dra hjem, og betale når du får en SMS med beskjed om at fakturaen er klar. Eventuelt kan du betale på maskinene på sykehuset i velkomstområdet.

Tre damer foran maskinen.

Anne Tronslin, programleder for Alle møter på SUS, Siv Hege Wik, avdelingssjef for kontortjenesten ved Mottaksklinikken og Anne Berit Naley, prosjektleder for prøveordningen på SUS, har vært tre sentrale medarbeidere for å få løsningen oppe og gå. Her står de foran automatene på SUS.

Dame klipper snoren.

SUS er første sykehus i landet med en egen mobilløsning - i tillegg til automater. Her klipper Bryne snoren ved åpningen.