Pasientsikkerhet: Takket 4G etter vellykket ernæringspilot - Lassa tar over

Etter syv måneder som nasjonal pilot på ernæring, har lungemedisinsk avdeling 4G verdifull erfaring som nå deles med resten av landet. Og avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering (AFMR), Lassa, er klare til å ta over stafettpinnen.

Mirjam Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 05.05.2017

33616418983_4c03bd7048_k.jpg
Dette er en stor del av dem som har gjort pilotprosjektet innen ernæring på 4G til en suksess!
Bak fra venstre Marianne Kaltvedt, Tesfaye Madebo, Melissa Halleraker, Karin Merete Jensvold, Anne-May Ellingsen Mjånes, Mari Robberstad. Rekke nummer to (bak fra fra venstre): Ida Kristiansen, Maria Stene, Irina Therese Skjæveland, Anne Bakke, Hanne Juul. Rad tre bakfra (fra venstre): Mariel Tesaker, Kirsten Gort, Jane Jonassen Oaland, Inger Karin Skjæveland, Karianne Kristiansen. Første rad fra venstre: Jeanette Eikeland, Louise Juul Weble, Roya Tahereh Khajavi og Chanita Thongchit.

– Tusen takk til dere som har stått på og gjort dette. Vi vet det har vært mye jobb og frustrasjon underveis. Men dere har vist hva ernæring betyr, og dere har vært med på å sette Helse Stavanger på helsekartet. Vi har fått tilbakemeldinger på arbeidet deres fra hele landet, og det er kjekt, sa Karin Jensvold, konstituert leder for pasientsikkerhetsprogrammet ved Stavanger universitetssjukehus (SUS), da innsatsen ble markert med lunsj og kake på 4G onsdag 3. mai.

Hver tredje inneliggende pasient risikerer underernæring, og det er ressurskrevende å behandle alvorlig underernæring. Derfor er det viktig å sette i gang forebyggende tiltak så raskt som mulig.

​– Gått veldig bra

Fra oktober 2016 har medarbeiderne på 4G lagt ned et solid stykke arbeid. De har vært pilotavdeling innen ernæring og testet ut hvilke av Helsedirektoratets tiltak for forebygging og behandling av underernæring som funker - i tillegg til at de har målt alt.

​– Vi kan konkludere med at dette har gått veldig bra. Sammen har vi funnet mange vellykkede tiltak, i tillegg til at vi har forkastet noen - akkurat sånn det skal være. Tallene viser at det har skjedd en forbedring av andel pasienter som blir ernæringsscreenet her. Dere har gjort en kjempeviktig jobb for pasientene, fortsatte seksjonsleder for klinisk ernæring og prosjektleder for ernæringspiloten, Hanne Juul.

4Gs innsats vekker interesse over hele landet

Juul har fått mange etterspørsler fra hele landet om foredrag og tips til hvordan SUS har gjort det. Snart skal hun også snakke om pilotprosjektet foran helse- og omsorgsminister Bent Høie på Helsekonferansen 2017.

​– Det er mange som lurer på hvordan vi klarte å teste ut alle tiltakene i en travel avdeling som dette. Det at 4G ser hvor viktig ernæring er og hva det betyr, og at alle sammen har lagt ned en god innsats, har vært avgjørende, sa Juul videre.

AFMR Lassa tar over

Samtidig som 4G vil fortsette arbeidet framover, vil erfaringene deres tas videre på utvalgte steder i landet - som en del av ​det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet "I trygge hender". Erfaringene fra pilotprosjektet er også samlet i en rapport hos Helsedirektoratet.

Det er AFMR Lassa som tar over stafettpinnen på Stavanger universitetssjukehus (SUS).

​– Vi gleder oss til å komme i gang nå, dette er noe vi vil lære mye av, avsluttet avdelingssykepleier Anne Britt Øglend.

Hanne Juul delte erfaringer under nasjonalt læringsnettverk for forebygging og behandling av underernæring (pasientsikkerhetsprogrammet.no).

Feiret at 4G er nasjonal pilot på ernæring (nyhetssak).

Les rapporten hos Helsedirektoratet (se til høyre på siden)

33616415523_c24a437f27_k.jpg

Avdelingssykepleier Anne Britt Øglend og AFMR Lassa tar overstafettpinnen på SUS.

33616413573_89378809e9_k.jpg

Assisterende avdelingssykepleier Kirsten Gort og kollegene på 4G fikk velfortjent lunsj og kake som takk for innsatsen i pilotprosjektet.

34295654611_0206de64f4_k.jpg

Hanne Juul har vært prosjektleder for ernæringspiloten og takket alle medarbeiderne for den gode innsatsen de siste syv månedene.

33584634644_f2fac113ad_k.jpg