Patologiavdelingen først ut i Norge med unik metode

Kreftpasienter kan få mer persontilpasset medisin ved Stavanger universitetssjukehus (SUS) - takket være en ny metode ved avdeling for patologi. SUS er først ut i landet.

Mirjam Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 19.05.2017

33998719172_0766ed58b3_k.jpg

Aida Slewa Johannessen viser fram chippen som kan bety en stor forskjell for mange pasienter.

– Vi er den første patologiavdelingen i Norge som har tatt denne teknologien i bruk, sier Emiel Janssen, professor og seksjonsleder for kvantitativ og molekylær patologi ved avdeling for patologi ved SUS.

Han er også leder for forskningsgruppa ved avdelingen. Metoden betyr bedre og mer nøyaktig diagnostikk og bruk av dyre kreftmedisiner.

– Den kan fortelle oss hvilke kreftpasienter som kan få nytte av helt spesifikke kreftmedikamenter - såkalt persontilpasset medisin. Denne metoden er mye mer presis og gir mer informasjon, slik at vi vil kunne tilpasse behandlingen optimalt, fortsetter Janssen.

Analyserer seks millioner DNA-fragmeneter samtidig

Sammen med kollega Aida Slewa Johannessen, som står for alt det praktiske arbeidet, har han innført den nye metoden på SUS i år.

– Denne metoden baserer seg på massiv parallell sekvensering. Det vil si at vi kan analysere seks millioner DNA-fragmenter samtidig. Til sammenligning kunne vi analysere 16 fragmenter samtidig før, forklarer Janssen.

33313447144_e72ffe00e6_k.jpg

Janssen og Slewa Johannessen.