Psykisk helse: Disse fikk priser under forskningens dag

Den årlige forskningens dag i klinikker for Psykisk helsevern gikk av stabelen 25. september. Under markeringen ble det tildelt tre priser.

Jan Olav Johannessen, Gro Christensen Peck og Caroline Aspelund. Foto: Svein Lunde
Publisert 26.09.2019
Sist oppdatert 27.08.2021
Forskningspriser 2019 - sus.jpg

En applaus til denne gjengen er på sin plass. F.v: Liv Breivikås Fevang, Melissa Weibell og Miguel German Borda. Audun Osland Vik-Mo var dessverre ikke til stede da bildet ble tatt.

Årets forskningsartikkel

Vinner av årets artikkel tildeles i år til to kandidater.

Melissa Weibell - Early Substance Use Cessation Improves Cognition - 10 Years Outcome in First-Episode Psychosis Patients.

Weibell er avdelingsoverlege ved avdeling akutt- og intensivpsykiatri i Klinikk psykisk helsevern voksne. Hun er også tilknyttet TIPS - senter for klinisk forskning ved psykoselidelser.

Audun Osland Vik-Mo - Advanced cerebral amyloid angiopathy and small vessel disease are associated with psychosis in Alzheimer's disease.

Vik-Mo er overlege ved avdeling alderspsykiatri i Klinikk psykisk helsevern voksne - og tilknyttet SESAM, aldersmedisinsk forskergruppe.
Både Weibell og Vik-Mo har tidligere i år disputert for den medisinske doktorgrad.

Årets formidler

Liv Breivikås Fevang - for hennes unike evne til å formidle håp til pasienter, pårørende og helsepersonell - med utgangspunkt i egne erfaringer. Hun løfter fram erfaringsperspektivet lokalt, regionalt og på nasjonalt nivå på en forbilledlig måte.

Årets poster

Miguel German Borda - Neuropsychiatric symptoms at diagnosis correlate with functional trajectories among people living Alzheimer's disease and Dementia Lewy Bodies.

Borda jobber ved regionalt kompetansesenter for eldremedisin og samhandling (SESAM), og presenterer viktig forskning som understreker betydningen av nevropsykiatriske symptomers rolle i utviklingen av Alzheimers og Lewy body-demens.

Tema under årets forskningsdag var fra praksis til forskning – framtid, nåtid og fortid. Gratulerer til alle prisvinnerne og takk for innsatsen til alle involverte.