Rehabiliteringsuka: Inviterer til spennende foredrag i Egersund

Uke 43 er nasjonal rehabiliteringsuke. Seksjon rehabilitering Egersund inviterer i den forbindelse til tre foredrag over tre dager, med temaene kreftrehabilitering, ME og kroniske smerter. Arrangementene er gratis og åpne for alle.

Ulrikke Valvik Mitchell. Foto: Svein Lunde, SUS
Publisert 17.10.2017

To kvinner smiler og holder rundt hverandre

Torunn-Helen Røkenes van Silfhout (avdelingssykepleier) og Gro Ege Tønnesen (seksjonsleder) ved seksjon rehabilitering Egersund.

Den nasjonale rehabiliteringsuka går av stabelen i uke 43, som i år faller til 23.-29. oktober.

Dette er en årlig markering av habilitering og rehabilitering over hele landet. Uken har blitt markert i Norge hver oktober siden 2008. Dette er andre året at uken markeres av rehabiliteringsseksjonen i Egersund.

– Målet med markeringen er å skape økt oppmerksomhet, publisitet og erfaringsutveksling innenfor fagområdene habilitering og rehabilitering, sier seksjonsleder Gro Ege Tønnesen.

Seksjon rehabilitering Egersund inviterer i den forbindelse til tre spennende foredrag fordelt over tre dager. I år er det kreftrehabilitering, ME og kroniske smerter som står på agendaen.

Tirsdag 24. oktober kl. 12.00-14.30:

• «Kroniske smerter og byens sprekeste» - Et møte med Kirsti J. Skåtøy.
  • «Fra akutt til kronisk smerte – når vår beste venn blir vår verste fiende» - Smerte og rehabilitering ved seksjonsoverlege Per Egil Haavik, Smerteklinikken Helse Stavanger HF.

Onsdag 25. oktober kl. 12.00-14.30:

• «Kreft + rehabilitering = sant» - Gunn Leidland, treningsveileder PULS, Håvard Austnaberg, fysioterapeut ved LHL Nærland og Baktash Shahrestani, klinisk ernæringsfysiolog tilknyttet Vardesenteret Helse Stavanger HF.

Torsdag 26. oktober kl. 12.00-14.30:

• «Mitt barn har ME» - En mor forteller (Trine Rovik).
  • «ME, hva så? Hvordan forstå og hvordan hjelpe» - ME-team med lege, sosionom, ergoterapeut og sykepleier fra AFMR Lassa.

Gratis og åpent for alle

Arrangementene er gratis og åpne for alle, men på grunn av begrenset plass (maks 50 per dag), må man melde seg på ved å sende en epost til gunlaug.grosfjell@sus.no.

Foredragene finner sted i Sjukehusveien 38, i møterommet oppe i andre etasje.

Deler av fasaden til en sykehusbygning

Alle tre foredragene er lagt til rehabiliteringsseksjonens møtelokaler i andre etasje ved tidligere Egersund sjukehus.