Slik skal «Restart a Heart Day» markeres på SUS

Den europeiske hjertestarterdagen går av stabelen 16. oktober. Målet er at flest mulig ansatte på sengeposter og poliklinikker skal få prøve seg på grunnleggende HLR i løpet av dagen. Pasienter og pårørende er velkomne til å bli med.

Ulrikke Valvik Mitchell. Foto: Svein Lunde, SUS
Publisert 09.10.2017

29464607336_6b2122dc50_z.jpg

Neste mandag skal flest mulig ansatte skal få prøve seg på livsviktig hjerte- og lungeredning. Bildet er hentet fra en HLR-trening på SAFER i 2016.

Mandag 16. oktober skal den årlige «Restart a Heart Day» - eller hjertestarterdagen på norsk - markeres i land over hele Europa. Kampanjen ble startet for å sette søkelys på viktigheten av hjerte- og lungeredning ved hjertestans.

Tidlig og god HLR kan tredoble sjansen for å overleve plutselig, uventet hjertestans.

Kampanjen har som mål å skape bevissthet rundt at alle kan lære seg grunnleggende HLR, samt legge til rette for at det holdes kurs i dette på skoler og andre offentlige steder.

Alle har et ansvar

Internasjonalt har årets kampanje valgt «Society saving lives» som motto. Her har man valgt å oversette dette til «Sammen redder vi liv» på norsk, da det er viktig at alle i samfunnet er med og tar ansvar for gjenoppliving - både helsepersonell og andre.

Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) har en viktig oppgave. De veileder innringere på telefon (1-1-3), slik at folk får hjelp og blir fortalt helt konkret hva de skal gjøre i akuttsituasjoner.

Håper på stor deltakelse

På SUS skal dagen markeres mandag 16. oktober. Da skal fem team kjøre rundt på poliklinikker og sengeposter med SIM-pad i seng og oppfordre medarbeidere til å utføre god HLR i tre minutter hver, med mest mulig «hands on»-tid - det vil si kontinuerlig HLR.

Det er ønskelig at HLR-ressurspersonene bidrar til organisering og praktisk gjennomføring på sin sengepost/poliklinikk.

Dette er en markering av Restart a Heart Day og vil ikke erstatte årlig HLR-opplæring med kombinasjon av brystkompresjoner og innblåsinger.

Målet er at flest mulig ansatte på sengeposter og poliklinikker skal få delta i grunnleggende HLR i løpet av denne dagen. Dersom pasienter og pårørende ønsker å være med, er de velkomne til det.

– Resuscitasjonskomiteen håper på stor deltakelse og entusiasme på SUS i forbindelse med markering av denne viktige dagen. Din innsats kan redde liv enten det er på sykehuset, hjemme eller på gaten, sier leder for Resuscitasjonskomiteen på SUS, Kristian Lexow.

God HLR på 1-2-3:

1. Ring 1-1-3

• Se etter tegn til liv
  • Rop på hjelp og ring 1-1-3
  • Åpne luftveien og sjekk pusten
  • Start HLR hvis pusten er unormal
  • Få noen til å hente en hjertestarter

2. Fortsett HLR

• Trykk hardt midt på brystet 30 ganger
  • Gi to korte innpust - bare hvis du får det til
  • Fortsett å trykke 30 ganger
  • Veksle mellom 30 brystkompresjoner og to innpust
  • Trykk uten stopp hvis du ikke klarer innpustene
  • Trykk hardt - det er ikke farlig!
  • Du får hele tiden hjelp fra 1-1-3
  • Fortsett HLR til hjertestarteren eller ambulansen er framme

3. Hjertestarter

• Fortsett å trykke på brystet til hjertestarteren er slått på