Største bokskulvert-elementer noen gang laget i Norge

Det slår han fast, Ronny Gilje, salgskonsulent hos Østraadt Rør på Sviland i Sandnes. Der produserer de for fullt av 19 tonn tunge betongelementer. 50 av totalt 140 elementer er ferdige.

Ingveig Tveranger
Publisert 21.08.2019
Sist oppdatert 16.02.2024

Bokskulvert til SUS2023
Ronny Gilje fra Østraat Rør inni et av betongelementene som skal leveres til SUS2023

De 140 bokskulvert-elementene, med samme tetthet som vanlig betongrør, skal transporteres til sykehustomten på Ullandhaug, der de skal legges ned 8 meter under bakken for å utgjøre en teknisk kulvert under det nye sykehuset og kollektivaksen.

- For oss er det et kjempeoppdrag og et prestisjeprosjekt. Hvert element har to tonn armering og sytten tonn betong. Veggene er 30 centimeter tykke. Vi klarer å produsere to elementer per dag, og det krever 5 mann i full jobb per element. Per nå har vi laget 50 stykker, forklarer Gilje.

Han viser frem et nylaget element som er lunkent som en nybakt bolle. Betongen er silkemyk og glatt å ta på. Det blir fine forhold for de som etter hvert skal drive vedlikehold inni kulverten, for å sørge for at glassfiberrørene som skal ligge på «gulvet» har det bra. I taket blir det hengt opp rør for vannledninger og spillvann.

- Etter at vi har støpt hvert enkelt element, setter vi på en 11 meter lang gummipakning slik at det blir en vanntett skjøt mellom hvert element. Slik sikrer vi at kulverten er tett for det som måtte sildre i jordlaget rundt den. I tillegg maler vi innsiden slik at den blir lys og fin inni, sier han.

Med 19 tonn på lasteplanet, der dimensjonene er de største noen gang laget i Norge, vil transporten måtte gjøres med ett og ett element.

- Både tyngden og størrelsen med innvendig mål på 2,5 meter høyde x 3 meter bredde x 2 meter lengde og en veggtykkelse på 30cm må vi altså planlegge for like mange turer fra Sviland i Sandnes til SUS2023 som vi har elementer. Det er mye logistikk bak denne leveransen, opplyser Gilje.

Østraadt Rør har også måttet skaffe en ny traverskrane i produksjonshallen som kan løfte opp til 25 tonn og ny truck som kan flytte 20 tonn for å håndtere oppdraget.

Bestongelementer-Gilje og Tveranger1.jpg

- Denne konstruksjonen vi jobber med her er i praksis dimensjonert for å være en brokonstruksjon etter strenge krav fra Vegvesenet. Dermed leverer vi på kravspekken selv om denne «broen» blir liggende åtte meter under bakken.

Medarbeiderne på Østraadt Rør er stolte over å få jobbe på det som er landets største betongelementer. Rundt seg har de store stabler av betongrør og elementer.

- Vi kan levere over 100 ulike størrelser, så det er moro å sette rekord med denne leveransen. Produksjonen er i rute, sier Ronny Gilje.

- Det er noen som har sagt at de har lyst på et slikt betongelement til vinkjeller i hagen, men foreløpig har ingen bestilt, flirer han.