Stråleterapien vant fagartikkelpris for tredje gang

Pasientene føler seg tryggere når de vet hva de går til. Det har stråleterapien tatt på alvor - og gir informasjon og omvisning til pasientene før behandling. Nå har dette gruppetilbudet ved Stavanger universitetssjukehus (SUS) vunnet Radiografforbundets fagartikkelpris.

Mirjam Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 07.11.2016
Sist oppdatert 21.02.2017

30200072513_3014b08ba3_k.jpg
Stråleterapeut Anne Gro Buerskog, koordinator Ingjerd Carstensen, senterkoordinator for Vardesenteret Linda Mariette Abrahamsson og medisinsk fysiker Mari Helene Blihovde Hjelstuen er forfatterne bak den prisvinnende artikkelen.

– Jeg ble overrasket og glad da jeg fikk vite at vi har vunnet. Vi ser at både pasienter og pårørende blir tryggere etter de har vært på foredrag på Vardesenteret og omvisning ved stråleterapiavdelingen. De vet hva de går til, sier Linda Mariette Abrahamsson, som er førsteforfatter av artikkelen, stråleterapeut og nå senterkoordinator for Vardesenteret ved SUS.

Artikkelen «Gruppeinformasjon og omvisning før strålebehandling», som stod på trykk i "Hold Pusten i 2015, handler om dette gruppeinformasjonstilbudet.  "Flott, interessant og veldig flinke personer til å forklare", "veldig informativ" og "svært kjekt å se avdelingen før jeg begynner på strålebehandlingen" er tilbakemeldinger som har kommet.

Tverrfaglig samarbeid viktig for suksess

Et tverrfaglig samarbeid har vært avgjørende for suksessen. Stråleterapeut Anne Gro Buerskog, medisinsk fysiker Mari Helene Blihovde Hjelstuen og koordinator Ingjerd Carstensen er medforfattere på artikkelen.

​– Dette er et tverrfaglig samarbeid, og vi fikk såkornmidler fra Helse Vest i 2013 og 2014 for dette, fortsetter Abrahamsson.

Stråleterapien ved SUS har vunnet prisen hele tre ganger de siste årene - for 2015, 2013 og 2011.

Dette skriver blant annet juryen om artikkelen:

"Artikkelen viser stort pågangsmot og kan inspirere andre avdelinger som ønsker å forbedre informasjon og kommunikasjon med pasienter og pårørende. Den er velskrevet, har god oppbygning og er lett tilgjengelig for leseren."