SUS sin formidlingspris: – Når de snakker, da lytter vi

Smittevernoverlegene Lars Kåre Kleppe og Jon Sundal mottar utmerkelsen for fremragende folkeopplysning og informasjon i forbindelse med koronapandemien.

Ingrid Aukland. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 24.03.2021
Sist oppdatert 17.03.2022

51067325158_ed3dc5b905_k.jpg

– Vi vet at dere – som så mange andre på SUS – jobber dag og natt for å ivareta smittevernet på sykehuset. Vi er utrolig takknemlig for at dere i tillegg er SUS sitt ansikt utad på en så utmerket måte. Gratulerer så mye med formidlingsprisen 2020, sa en stolt administrerende direktør, Helle Schøyen, under utdelingen i går.

– Tusen takk! Dette var en veldig fin overraskelse som jeg setter pris på. Å stille opp i media er kanskje ikke det jeg synes er kjekkest med jobben, men samtidig ser vi at det er viktig, sa Kleppe etter at han – ganske overrasket – mottok prisen med kollega Sundal under tirsdagens utvidete ledermøte.

– Tusen takk, for en overraskelse! Og ikke minst takk til dere alle som gir oss daglig støtte og er med på å legge forholdene til rette for oss, sa Sundal.

Troverdighet og faglig tyngde

Kleppe og Sundal har deltatt på utallige pressekonferanser, blitt intervjuet til alle døgnets tider både på telefon og i og utenfor sykehuset og svart på spørsmål i nettmøter. De har gitt råd, veiledet og forklart i det uendelige og gjør det fortsatt, både til medarbeidere og ledelse, og til innbyggerne i Sør-Rogaland.

Men å være en god formidler handler ikke om antall oppslag.

– Både Kleppe og Sundal snakker på en forståelig måte, med troverdighet og faglig tyngde. Sykehuset sine verdier er respekt, kvalitet og trygghet. Det har også kjennetegnet formidlingen deres. Når smittevernoverlegene snakker, da lytter vi på SUS. Det gjør også Sør-Rogalands innbyggere, sier Schøyen.

Årlig utmerkelse

2020 har vært et annerledes år på mange måter – også når det kommer til synlighet i media.

– Vi har over litt tid diskutert å opprette en formidlingspris på SUS, for å synliggjøre og hedre gode formidlere ved Stavanger universitetssjukehus. Det arbeidet har vi startet, men vi er ikke ferdige. Det som imidlertid ble tydelig for oss – var at det for 2020 var to kandidater som utmerket seg, sier Schøyen. ​