SUS2023: Helse Stavanger-styret sa ja til nytt sykehus

Etter Helse Stavangers styremøte fredag 9. juni er vi enda ett skritt nærmere nytt sykehus på Ullandhaug. Forprosjektrapporten ble godkjent, og nå sendes den videre til endelig behandling i Helse Vest-styret i slutten av juni. Hvis den godkjennes der, kan byggingen begynne!

Elisabeth Stakkeland og Mirjam Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 09.06.2017

34384072793_d361169318_k.jpg

Administrerende direktør, Inger Cathrine Bryne, under styremøtet fredag.

– Jeg er veldig fornøyd med beslutningen som ble tatt i styret idag, sier administrerende direktør Inger Cathrine Bryne etter vedtaket var gjort.

Planleggingsfasen av det nye sykehuset vårt er snart over. I styremøtet i Helse Stavanger i dag ble nemlig forprosjektrapporten godkjent. Men den må altså endelig godkjennes i Helse Vest-styret 21. juni før neste fase - gjennomføringsfasen - kan begynne.

– Nå er vi virkelig i gang

– Vi har hatt et nært og godt samarbeid med alle involverte i prosessen. Dagen i dag viser at det har ført fram til gode resultater, fortsetter Bryne.

Styreleder i Helse Stavanger, Stener Kvinnsland, mener det var en god debatt med konstruktive innspill, og et vedtak som det ikke er noen grunn til at ikke Helse Vest-styret skal vedta i slutten av juni.

– Nå er vi virkelig i gang, sier styrelederen.

35153295346_3e7cd8cefc_k.jpg

Mange møtte opp da styret i Helse Stavanger godkjente forprosjektrapporten.

34384070653_78521122e1_k.jpg

Flere medier var på plass - her med styreleder Stener Kvinnsland.

Sånn er prosessen:

• 11/1-16: Statsråd Bent Høie fortalte at det nye sykehuset skal bygges på Ullandhaug.
  • ​6/10-16: Det blir klart at Helse Stavanger får lånefinansiering over statsbudsjettet til sykehusutbygging.
  • 11/5-17:
    Orientering om forprosjektrapporten i styret i Helse Vest.
  • 9/6-17: Forprosjektrapporten skal til endelig godkjenning i styret i Helse Stavanger.
  • 21/6-17: Forprosjektrapporten skal til endelig godkjenning i styret i Helse Vest.