Traineestillinger på SUS: Sykepleiere med kunnskap, kontakter og fast jobb etter to år

De tar med seg bred kunnskap, nye, gode kolleger og fast SUS-jobb om de vil ha. Nå er det andre kullet med traineesykepleierne ved Kirurgisk divisjon ferdig etter to år ved SUS.

Mirjam Pletanek Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 27.09.2016
Sist oppdatert 21.02.2017

trainee.jpg
Ingrid Laihinen (framme fra venstre), Hanne Wannberg og Maren Tømte ble feiret etter at de fullførte to år som traineesykepleier ved SUS. Bak står representanter fra noen av avdelingene de har vært innom (bak fra venstre): Marianne Bratteteig (nevrologen) , Karen Helen Ringen (kar/thorax), Siv Reidun Egeland (nevrokirurgen), Margareth Olsen (ortopedi), Ruth Wigestrand (nevrologen), Tommy Stråbø Brakstad (gastro).

– Disse to årene har vært lærerike, vi er veldig fornøyde. Vi har fått et innblikk i mange ulike avdelinger, og mulighet til å finne ut hva vi vil satse på videre, sier Ingrid Laihinen, en av tre traineesykepleiere ved Kirurgisk divisjon som nå er ferdig etter to år i lære på SUS.

Hanne Wannberg og Maren Tømte er enige. Etter at de var ferdig sykepleiere for to år siden, begynte de alle tre som trainee på SUS.

Tilbys fast jobb på SUS

Hver fjerde måned har de byttet avdeling de siste to årene, og nå er de litt klokere på hva som passer for dem i fremtiden.

​– Jeg skal fortsette på nevrokirurgen, avdeling 1H. Der trives jeg godt. Mens Hanne fant ut at urologisk poliklinikk passet henne godt, sier Wannberg.

De utgjør det andre kullet som har fullført de to traineeårene på SUS - der alle får tilbud om fast jobb etterpå.

Populære traineestillinger

​– Vi opplever at det er mange som søker på disse stillingene og de er veldig populære, sier Anne Ree Jensen, fagsjef for sykepleietjenesten i Kirurgisk divisjon.

Også på Medisinsk divisjon er traineesykepleierstillingene populære - også her venter fast SUS-jobb etterpå. Men opplegget er litt annerledes - seks sykepleiere jobber 100 prosent tre måneder på hver sengepost.

Ree Jensen takker sykepleierne for den gode innsatsen gjennom de to årene.

​– Det er klart det kreves mye av en traineesykepleier. De er nye sykepleiere hver fjerde måned og må forholde seg til mange nye medarbeidere og måter å jobbe på. Stillingene trengs fordi sykehuset er mer spesialisert nå enn før. Da trenger vi også sykepleiere med bred kunnskap som etterhvert vil spesialisere seg innenfor ulike områder, avslutter hun.

Kontakt:

• Anne Ree Jensen, Kirurgisk divisjon.
  • Elise Vigeland, Medisinsk avdeling.

• Trainesykepleierne har arbeidspraksis ved ulike enheter.
  • Syv til åtte sykepleiere som jobber 100 prosent som traineesykepleiere til enhver tid.
  • De har en egen mottaksdag ved oppstart, men følger ellers det programmet som alle sykepleiere får når de starter på en ny post. Litt mindre opplæring når en skifter post eller avdeling.
  • Traineesykepleierne får veiledning to timer hver fjortende dag i halvannet år (cirka 40 timer) - nok til å ta trinn en og to i klinisk fagstige.
  • Har en samtale med fagsjef og studentkoordinator/veileder innen sykepleie hver sjette uke. Dette varer to timer hver gang - og eventuelle saker tas inn i fagmøte med avdelingssykepleiere.
  • Assisterende avdelingssykepleier har ansvar for fagveiledningen i hver enkelt sengepost.
  • Traineesykepleierne kan delta på kurs og fagutviklingsprogram.
  • Traineesykepleierne inngår i  avdelingens ordinære arbeidsordning.​

• ​​Hatt ordningen siden 2012.
  • Seks sykepleiere jobber 100 prosent som traineesykepleiere til enhver tid.
  • Alle traineesykepleierne får veiledning og blir kjent i hele medisinsk avdeling.
  • De er tre måneder på hver sengepost og er gjennom tre sengeposter i løpet av ett år.