Treningsrom for kreftpasienter. Foto.

Vardesenteret og Pusterommet


Vardesenteret og Pusterommet har forskjellige tilbud til kreftpasienter og pårørende. Her arrangeres kurs, aktiviteter og treningstimer.

Vardesenteret finnes det tilbud og aktiviteter både til deg som er pasient - og til deg som er pårørende. Du kan delta på kurs og aktiviteter, få informasjon og veiledning av ulike fagpersoner og møte likesinnede eller bare finne ro med kaffekoppen. På Vardesenteret finner du et fellesskap med andre i lignende situasjon, og kan få svar på spørsmål som ofte dukker opp når noen får kreft. Vi kan også hjelpe deg med å finne ut av hvilke tilbud som finnes for deg der du bor.
Mange opplever at det å snakke med en likeperson kan være nyttig. En likeperson er en person med egen krefthistorie som kan dele av sine erfaringer. Kom gjerne innom senteret for å se hvilke aktiviteter som passer for deg.

Vardesenteret er etablert i samarbeid mellom Stavanger universitetssykehus og Kreftforeningen.

Pusterommet er et trenings- og aktivitetstilbud til deg som står foran, er i eller har gjennomgått kreftbehandling. Her får du kyndig veiledning av fysioterapeut i et sosialt og trivelig miljø.
Regelmessig fysisk aktivitet kan være gunstig for deg som har eller har hatt en kreftsykdom. Det kan blant annet bidra til å redusere bivirkninger av behandlingen, samt opprettholde eller bedre din fysiske form og gi økt energi.
Vi tilbyr tilpasset trening og gir inspirasjon til å være i aktivitet. Du har mulighet til å trene alene etter tilpasset program eller du kan være med i en av våre gruppetimer. Gruppetilbudet består av varierte timer med forskjellig treningsinnhold og intensitetsnivå.

Pusterommet er etablert i samarbeid mellom Stavanger universitetssykehus og stiftelsen Aktiv mot kreft.

Henvisning

Du trenger ikke henvisning for å benytte deg av tilbudet på Vardesenteret, men enkelte arrangementer krever at du melder deg på.

For å benytte deg av tilbudet på Pusterommet trenger du henvisning fra behandlende lege på sykehuset eller fra fastlegen din.


Henvisningsrutine for behandlere:

Hvem kan henvises til Pusterommet?

  • Pasienter som er under kreftbehandling (her definert som større kirurgi, strålebehandling og kjemoterapi).
  • Palliative pasienter.
  • Pasienter som skal gjennomgå behandling mot kreft.
  • Pasienter som har gjennomgått kreftbehandling og trenger hjelp for å komme i gang med fysisk aktivitet og trening.

Pasienten som henvises skal:
- være i fysisk stand til å delta på en tilrettelagt trening og etter opplæring kunne trene på egenhånd.
- kunne komme seg til trening/konsultasjoner på egenhånd. 
- ha adekvat kognitiv og psykisk fungering for samarbeid og gjennomføring av fysisk aktivitet.

Henvisningen skal inneholde

  • Hoveddiagnose.
  • Tidligere sykdommer.
  • Kort beskrivelse av behandlingsforløp.
  • Eventuelle kontraindikasjoner eller restriksjoner for fysisk aktivitet.

Fastlege: Henvis elektronisk til fysioterapi/terapiavdelingen på Stavanger universitetssykehus, merkes "Pusterommet".
Sykehuslege: Henvis som sekundærhenvisning i DIPS til fysioterapiavdelingen, merkes "Pusterommet".

Åpningstider:

Vardesenteret
Mandag09:30 - 14:00
Tirsdag09:30 - 14:00
Onsdag09:30 - 14:00 og 17:30 - 20:00
Torsdag09:30 - 1400
FredagStengt

  

Pusterommet
Mandag 08:30 - 15:00
Tirsdag08:30 - 15:00
Onsdag08:30 - 15:00
Torsdag08:30 - 15:00
FredagStengt


Både Vardesenteret og Pusterommet holder stengt i forbindelse med en del helligdager og ferier etter skoleruten. Vil du være helt sikker på at vi er tilstede kan du ta en telefon før du kommer.

Informasjon om når pusterommet er stengt eller treningstimer utgår finner du på https://twitter.com/PusterommetSUS

Kontaktinformasjon

Vardesenteret:

  • telefon: 51512990

Pusterommet:

  • telefon: 476 25 069

Besøksadresse

Vardesenteret og Pusterommet ligger i første etasje i Jan Johnsonsgate 6, 4011 Stavanger (google maps)

Pusterommet

  • Onsdag 26.09.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 26.09.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 26.09.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 26.09.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 27.09.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 01.10.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 03.10.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 03.10.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 03.10.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 03.10.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 04.10.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 08.10.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 10.10.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 10.10.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 10.10.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 10.10.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 11.10.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 15.10.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 17.10.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 17.10.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 17.10.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 17.10.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 18.10.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 22.10.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 24.10.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 24.10.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 24.10.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 24.10.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 25.10.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 29.10.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 31.10.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 31.10.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 31.10.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 31.10.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 01.11.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 05.11.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 07.11.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 07.11.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 07.11.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 07.11.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 08.11.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 12.11.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 14.11.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 14.11.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 14.11.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 14.11.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 15.11.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 19.11.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 21.11.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 21.11.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

Vardesenteret

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.