Treningsrom for kreftpasienter. Foto.

Vardesenteret og Pusterommet


Vardesenteret og Pusterommet har forskjellige tilbud til kreftpasienter og pårørende. Her arrangeres kurs, aktiviteter og treningstimer.

Vardesenteret finnes det tilbud og aktiviteter både til deg som er pasient - og til deg som er pårørende. Du kan delta på kurs og aktiviteter, få informasjon og veiledning av ulike fagpersoner og møte likesinnede eller bare finne ro med kaffekoppen. På Vardesenteret finner du et fellesskap med andre i lignende situasjon, og kan få svar på spørsmål som ofte dukker opp når noen får kreft. Vi kan også hjelpe deg med å finne ut av hvilke tilbud som finnes for deg der du bor.
Mange opplever at det å snakke med en likeperson kan være nyttig. En likeperson er en person med egen krefthistorie som kan dele av sine erfaringer. Kom gjerne innom senteret for å se hvilke aktiviteter som passer for deg.

Vardesenteret er etablert i samarbeid mellom Stavanger universitetssykehus og Kreftforeningen.

Pusterommet er et trenings- og aktivitetstilbud til deg som står foran, er i eller har gjennomgått kreftbehandling. Her får du kyndig veiledning av fysioterapeut i et sosialt og trivelig miljø.
Regelmessig fysisk aktivitet kan være gunstig for deg som har eller har hatt en kreftsykdom. Det kan blant annet bidra til å redusere bivirkninger av behandlingen, samt opprettholde eller bedre din fysiske form og gi økt energi.
Vi tilbyr tilpasset trening og gir inspirasjon til å være i aktivitet. Du har mulighet til å trene alene etter tilpasset program eller du kan være med i en av våre gruppetimer. Gruppetilbudet består av varierte timer med forskjellig treningsinnhold og intensitetsnivå.

Pusterommet er etablert i samarbeid mellom Stavanger universitetssykehus og stiftelsen Aktiv mot kreft.

Henvisning

Du trenger ikke henvisning for å benytte deg av tilbudet på Vardesenteret, men enkelte arrangementer krever at du melder deg på.

For å benytte deg av tilbudet på Pusterommet trenger du henvisning fra behandlende lege på sykehuset eller fra fastlegen din.


Henvisningsrutine for behandlere:

Hvem kan henvises til Pusterommet?

  • Pasienter som er under kreftbehandling (her definert som større kirurgi, strålebehandling og kjemoterapi).
  • Palliative pasienter.
  • Pasienter som skal gjennomgå behandling mot kreft.
  • Pasienter som har gjennomgått kreftbehandling og trenger hjelp for å komme i gang med fysisk aktivitet og trening.

Pasienten som henvises skal:
- være i fysisk stand til å delta på en tilrettelagt trening og etter opplæring kunne trene på egenhånd.
- kunne komme seg til trening/konsultasjoner på egenhånd. 
- ha adekvat kognitiv og psykisk fungering for samarbeid og gjennomføring av fysisk aktivitet.

Henvisningen skal inneholde

  • Hoveddiagnose.
  • Tidligere sykdommer.
  • Kort beskrivelse av behandlingsforløp.
  • Eventuelle kontraindikasjoner eller restriksjoner for fysisk aktivitet.

Fastlege: Henvis elektronisk til fysioterapi/terapiavdelingen på Stavanger universitetssykehus, merkes "Pusterommet".
Sykehuslege: Henvis som sekundærhenvisning i DIPS til fysioterapiavdelingen, merkes "Pusterommet".

Åpningstider:

Vardesenteret
Mandag09:30 - 14:00
Tirsdag09:30 - 14:00
Onsdag09:30 - 14:00 og 17:30 - 20:00
Torsdag09:30 - 1400
FredagStengt

  

Pusterommet
Mandag 08:30 - 15:00
Tirsdag08:30 - 15:00
Onsdag08:30 - 15:00
Torsdag08:30 - 15:00
FredagStengt


Både Vardesenteret og Pusterommet holder stengt i forbindelse med en del helligdager og ferier etter skoleruten. Vil du være helt sikker på at vi er tilstede kan du ta en telefon før du kommer.

Informasjon om når pusterommet er stengt eller treningstimer utgår finner du på https://twitter.com/PusterommetSUS

Kontaktinformasjon

Vardesenteret:

  • telefon: 51512990

Pusterommet:

  • telefon: 476 25 069

Besøksadresse

Vardesenteret og Pusterommet ligger i første etasje i Jan Johnsonsgate 6, 4011 Stavanger (google maps)

Pusterommet

  • Onsdag 08.08.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 08.08.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 08.08.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Mandag 13.08.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 15.08.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 15.08.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 15.08.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 15.08.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 16.08.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 20.08.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 22.08.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 22.08.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 22.08.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 22.08.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 23.08.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 27.08.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 29.08.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 29.08.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 29.08.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 29.08.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 30.08.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 03.09.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 05.09.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 05.09.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 05.09.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 05.09.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 06.09.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 10.09.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 12.09.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 12.09.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 12.09.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 12.09.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 13.09.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 17.09.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 19.09.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 19.09.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 19.09.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 19.09.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 20.09.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 24.09.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 26.09.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 26.09.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 26.09.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 26.09.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

  • Torsdag 27.09.
    Sirkeltrening for menn

    Treningsgruppe for menn. Dette er en gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen og fokuserer på både styrke- og kondisjonstrening.

  • Mandag 01.10.
    Stabilitetstrening med avspenning

    Treningstime hvor det fokuseres på å styrke muskulatur i mage og rygg.

  • Onsdag 03.10.
    Avspenning

    I denne timen er det fokus på pust og avspenning. Timen ledes av fysioterapeut

  • Onsdag 03.10.
    Bevegelsestrening og streching

    I denne treningstimen fokuseres det på gode øvelser for egen beveglse. Timen ledes av fysioterapeut.

  • Onsdag 03.10.
    Sykkel og styrke

    Dette er en treningstime med fokus på både kondisjon og styrke. Timen starter på spinningsykkelen og fortsetter med øvelser i treningssalen.

  • Onsdag 03.10.
    Sirkeltrening

    Effektiv gruppetime der vi jobber oss gjennom hele kroppen.

Vardesenteret

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.