Hovedinngangen til akuttmottak med to bilder foran. Grønt gress. Foto.

Om pasientreiser

Reiser du til eller fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett på å få dekket nødvendige utgifter til reise. Pasientreiser koordinerer transport av pasienter til og fra behandling ved sykehuset.

Søk om å få dekket reiseutgifter

På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du hos din behandler eller på helsenorge.no. Husk å søke innen seks måneder etter at reisen er gjennomført.

Regler for pasientreiser

Hovedregelen er at du får dekket reisen din med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel du har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn billett til lokal minstetakst med offentlig transport.

For reiser over 300 kilometer dekkes utgifter tilsvarende billigste offentlige transport på strekningen.

Dokumentasjonskrav

Søker du som pasient, trenger du i utgangspunktet ikke å legge med oppmøtebekreftelse fra behandler når du søker. Ved behov for å bruke bil av helsemessige årsaker, må ansvarlig behandler dokumentere dette behovet. Har du behov for bruk av bil av trafikale årsaker, er det pasientreisekontoret som skal bekrefte behovet. Da kan du få dekket tilleggsutgifter som parkering, bom eller ferge.

Tilrettelagt transport

Er det helsemessige årsaker til at du ikke kan gjennomføre reisen på egenhånd, må behandleren din bestille transport. Når du trenger hjelp med reisen på en strekning der det ikke finnes rutegående transport, ta kontakt med ditt lokale pasientreisekontor på telefon 05515.

Kontakt

Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 05515.


Drosjetransport i Helse Stavanger HF

Helse Stavanger HF har inngått avtaler for ikke-akutt pasienttransport (pasientreiser) i Stavanger, Sandnes og Randaberg kommune. Disse avtalene ble igangsatt 21. juni 2017.

Alle pasienter som reiser med rekvisisjon har da et tilbud om tilrettelagt transport, med unntak av reisende fra Kvitsøy. For første gang på mange år har vi tilnærmet full avtaledekning. Egenandel betales frem til frikort er opptjent.

Dersom du av helsemessige årsaker har behov for drosje må du kontakte din behandler. Behandler rekvirerer reisen din og drosjen kommer til avtalt tid og sted. Du trenger ikke å ringe drosjesentral eller ha med rekvisisjonsnummer i drosjen.



Fant du det du lette etter?

Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.