We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Kommunikasjonsstrategi 2025-2028

Kommunikasjonsstrategien skal bidra til at Stavanger universitetssjukehus (SUS) når sine mål. Strategien gjelder for alle som jobber på SUS. Den skal hjelpe oss å prioritere bedre, samordne aktivitetene våre og kommunisere tydeligere. Verdiene kvalitet, trygghet og respekt kjennetegner all intern og ekstern kommunikasjon. 

Kommunikasjonsstrategien gjelder 

  • ​intern kommunikasjon i sykehuset 
  • digital og skriftlig kommunikasjon med pasienter og pårørende 
  • ekstern kommunikasjon med samarbeidspartnere og i offentligheten 

Målgrupper

Hvem skal SUS kommunisere med?   

  1. ​Pasienter og pårørende 
  2. Medarbeidere
  3. Innbyggerne i Sør-Rogaland
  4. Kommuner i opptaksområdet, foretak i Helse Vest, universitetene i Stavanger og Bergen og andre samarbeidspartnere 

Kommunikasjonsprinsipper

Kommunikasjonsstrategien bygger på de statlige kommunikasjonsprinsippene:   

  • Åpenhet. Vi skal være imøtekommende, transparente og tilgjengelige i kommunikasjonen vår. 
  • Medvirkning. Vi skal lytte til og involvere målgruppene våre. 
  • Nå alle. Vi skal sørge for at relevant, korrekt og forståelig informasjon tilpasses og når fram til målgruppene. 
  • Aktiv. Vi skal kommunisere aktivt og i tide om rettigheter, plikter og muligheter. 
  • Helhet. Vi skal være samordnet i kommunikasjonen vår. 
  • Linje. Kommunikasjonsansvaret skal følge saksansvaret.  

 
I tillegg jobber vi alltid for at informasjon som angår medarbeiderne på SUS, skal deles internt før eksternt (til medier og lignende).  

Satsingsområder

Overordnede satsingsområder for kommunikasjonsarbeidet i denne strategiperioden:  

  • Helhetlig pasientkommunikasjon, med vekt på klarspråk  
  • Beholde og rekruttere 
  • Nytt sykehus og delt drift – forberede, flytte og ta i bruk 

Kommunikasjonsmål og strategiske grep

Hva skal kommunikasjonsarbeidet bidra til, og hvordan skal vi oppnå målene? 

1. Pasienter og pårørende opplever trygghet og tillit i møte med Stavanger universitetssjukehus 

​SUS skal 

  • arbeide strukturert med pasientinformasjon for å sikre at pasienter og pårørende får korrekt, oppdatert og brukertilpasset informasjon fra SUS  
  • følge prinsippene for klarspråk og universell utforming av tekst i all informasjon til pasienter og pårørende 
  • øke bruken og produksjonen av nasjonale behandlingstekster og bruke sus.no som hovedkanal for informasjon til pasienter og pårørende  
  • bruke tilbakemeldinger fra målgruppene til å planlegge, evaluere og forbedre brev, informasjon og annen kommunikasjon til pasienter og pårørende

2. Medarbeidere opplever Stavanger universitetssjukehus som en trygg, meningsfull og faglig sterk arbeidsplass

​ SUS skal 

  • gjøre relevant informasjon lett tilgjengelig, og bruke nye digitale løsninger som gjør arbeidshverdagen lettere. Intranett er en prioritert plattform 
  • være åpne om prosesser og beslutninger, og sikre at informasjonen som går ut, er planlagt og koordinert 
  • legge til rette for et godt ytringsklima ved å oppfordre medarbeidere til å ytre seg internt og eksternt, og anerkjenne dem som gjør det 
  • støtte ledere i arbeidet med kommunikasjon 
  • profileres som en attraktiv arbeidsplass og forsknings- og utdanningsinstitusjon ved å vise fram de gode historiene fra arbeidshverdagen 

3. Stavanger universitetssjukehus har en tydelig stemme i samfunnsdebatten 

SUS skal  

  • aktivt formidle og dele forskning, kunnskap og helseinformasjon – inkludert populærvitenskapelig formidling – for å bidra til en opplyst og informert offentlighet   
  • praktisere åpenhet om alle deler av virksomheten vår for at befolkningen i opptaksområdet har informasjon om, og tillit til, hvordan vi forvalter fellesskapets verdier og løser hovedoppgavene våre. Det inkluderer å aktivt synliggjøre konsekvenser av politiske rammer og føringer  
  • formidle resultater av målinger og kvalitetsindikatorer 
  • legge til rette for media sitt arbeid

4. Kommuner i opptaksområdet, foretak i Helse Vest, universitetene i Stavanger og Bergen og andre samarbeidspartnere opplever god dialog og samhandling med SUS

SUS skal 

  • utvikle tiltak for å fremme sykehuset som en foretrukken arbeidsplass blant fremtidige medarbeidere  
  • identifisere områder der det er et felles behov for kommunikasjon (for eksempel rekruttering, forskning og utdanning, simulering, nytt sykehus og delt drift, samhandling og beredskap) 
  • legge til rette for gode arenaer for dialog med andre offentlige myndigheter og beslutningstakere 

Kommunikasjonsansvar og roller 

Kommunikasjonsansvaret følger saksansvaret.  

  • Sykehusets ledelse ved administrerende direktør har det overordnete ansvaret for all virksomhet ved SUS, inkludert intern og ekstern kommunikasjon. Kommunikasjonsstrategien eies og besluttes av administrerende direktør. 
  • Kommunikasjonsdirektøren er ansvarlig for kommunikasjonsstrategien. Selv om enkelte prosjekter har egne kommunikasjonsressurser, ligger fagansvaret hos kommunikasjonsdirektøren. 
  • Kommunikasjonsavdelingen har et helhetlig ansvar for å koordinere, utvikle og kvalitetssikre kommunikasjonsarbeidet. 
  • Den enkelte leder på sykehuset har ansvar for at kommunikasjon i egen enhet skjer i tråd med strategien. Ledere har også ansvar for at SUS effektivt samordner kommunikasjonen med tilgrensende virksomheter, både statlige, kommunale og noen ganger også private, når det er nødvendig. 
  • Alle medarbeidere på sykehuset har ansvar for å holde seg oppdatert om egen arbeidsplass og sine arbeidsområder.  

Spørsmål eller innspill?

Ta gjerne kontakt med kommunikasjonsavdelingen

 

 

Last updated 12/30/2024