Kommunikasjonsstrategi 2025-2028
Kommunikasjonsstrategien skal bidra til at Stavanger universitetssjukehus (SUS) når sine mål. Strategien gjelder for alle som jobber på SUS. Den skal hjelpe oss å prioritere bedre, samordne aktivitetene våre og kommunisere tydeligere. Verdiene kvalitet, trygghet og respekt kjennetegner all intern og ekstern kommunikasjon.
Kommunikasjonsstrategien gjelder
- intern kommunikasjon i sykehuset
- digital og skriftlig kommunikasjon med pasienter og pårørende
- ekstern kommunikasjon med samarbeidspartnere og i offentligheten
Målgrupper
Hvem skal SUS kommunisere med?
- Pasienter og pårørende
- Medarbeidere
- Innbyggerne i Sør-Rogaland
- Kommuner i opptaksområdet, foretak i Helse Vest, universitetene i Stavanger og Bergen og andre samarbeidspartnere
Kommunikasjonsprinsipper
Kommunikasjonsstrategien bygger på de statlige kommunikasjonsprinsippene:
- Åpenhet. Vi skal være imøtekommende, transparente og tilgjengelige i kommunikasjonen vår.
- Medvirkning. Vi skal lytte til og involvere målgruppene våre.
- Nå alle. Vi skal sørge for at relevant, korrekt og forståelig informasjon tilpasses og når fram til målgruppene.
- Aktiv. Vi skal kommunisere aktivt og i tide om rettigheter, plikter og muligheter.
- Helhet. Vi skal være samordnet i kommunikasjonen vår.
- Linje. Kommunikasjonsansvaret skal følge saksansvaret.
I tillegg jobber vi alltid for at informasjon som angår medarbeiderne på SUS, skal deles internt før eksternt (til medier og lignende).
Satsingsområder
Overordnede satsingsområder for kommunikasjonsarbeidet i denne strategiperioden:
- Helhetlig pasientkommunikasjon, med vekt på klarspråk
- Beholde og rekruttere
- Nytt sykehus og delt drift – forberede, flytte og ta i bruk
Kommunikasjonsmål og strategiske grep
Hva skal kommunikasjonsarbeidet bidra til, og hvordan skal vi oppnå målene?
1. Pasienter og pårørende opplever trygghet og tillit i møte med Stavanger universitetssjukehus
SUS skal
- arbeide strukturert med pasientinformasjon for å sikre at pasienter og pårørende får korrekt, oppdatert og brukertilpasset informasjon fra SUS
- følge prinsippene for klarspråk og universell utforming av tekst i all informasjon til pasienter og pårørende
- øke bruken og produksjonen av nasjonale behandlingstekster og bruke sus.no som hovedkanal for informasjon til pasienter og pårørende
- bruke tilbakemeldinger fra målgruppene til å planlegge, evaluere og forbedre brev, informasjon og annen kommunikasjon til pasienter og pårørende
2. Medarbeidere opplever Stavanger universitetssjukehus som en trygg, meningsfull og faglig sterk arbeidsplass
SUS skal
- gjøre relevant informasjon lett tilgjengelig, og bruke nye digitale løsninger som gjør arbeidshverdagen lettere. Intranett er en prioritert plattform
- være åpne om prosesser og beslutninger, og sikre at informasjonen som går ut, er planlagt og koordinert
- legge til rette for et godt ytringsklima ved å oppfordre medarbeidere til å ytre seg internt og eksternt, og anerkjenne dem som gjør det
- støtte ledere i arbeidet med kommunikasjon
- profileres som en attraktiv arbeidsplass og forsknings- og utdanningsinstitusjon ved å vise fram de gode historiene fra arbeidshverdagen
3. Stavanger universitetssjukehus har en tydelig stemme i samfunnsdebatten
SUS skal
- aktivt formidle og dele forskning, kunnskap og helseinformasjon – inkludert populærvitenskapelig formidling – for å bidra til en opplyst og informert offentlighet
- praktisere åpenhet om alle deler av virksomheten vår for at befolkningen i opptaksområdet har informasjon om, og tillit til, hvordan vi forvalter fellesskapets verdier og løser hovedoppgavene våre. Det inkluderer å aktivt synliggjøre konsekvenser av politiske rammer og føringer
- formidle resultater av målinger og kvalitetsindikatorer
- legge til rette for media sitt arbeid
4. Kommuner i opptaksområdet, foretak i Helse Vest, universitetene i Stavanger og Bergen og andre samarbeidspartnere opplever god dialog og samhandling med SUS
SUS skal
- utvikle tiltak for å fremme sykehuset som en foretrukken arbeidsplass blant fremtidige medarbeidere
- identifisere områder der det er et felles behov for kommunikasjon (for eksempel rekruttering, forskning og utdanning, simulering, nytt sykehus og delt drift, samhandling og beredskap)
- legge til rette for gode arenaer for dialog med andre offentlige myndigheter og beslutningstakere
Kommunikasjonsansvar og roller
Kommunikasjonsansvaret følger saksansvaret.
- Sykehusets ledelse ved administrerende direktør har det overordnete ansvaret for all virksomhet ved SUS, inkludert intern og ekstern kommunikasjon. Kommunikasjonsstrategien eies og besluttes av administrerende direktør.
- Kommunikasjonsdirektøren er ansvarlig for kommunikasjonsstrategien. Selv om enkelte prosjekter har egne kommunikasjonsressurser, ligger fagansvaret hos kommunikasjonsdirektøren.
- Kommunikasjonsavdelingen har et helhetlig ansvar for å koordinere, utvikle og kvalitetssikre kommunikasjonsarbeidet.
- Den enkelte leder på sykehuset har ansvar for at kommunikasjon i egen enhet skjer i tråd med strategien. Ledere har også ansvar for at SUS effektivt samordner kommunikasjonen med tilgrensende virksomheter, både statlige, kommunale og noen ganger også private, når det er nødvendig.
- Alle medarbeidere på sykehuset har ansvar for å holde seg oppdatert om egen arbeidsplass og sine arbeidsområder.
Spørsmål eller innspill?
Ta gjerne kontakt med kommunikasjonsavdelingen