Hva er en utviklingsplan?
En utviklingsplan er en plan for hvordan et helseforetak vil utvikle sin virksomhet for å møte framtidig behov for helsetjenester. Planen skal sørge for at underliggende planer støtter opp om et overordnet felles formål.
Planen skal peke på ønsket utviklingsretning for sykehusene i helseforetaket og hvilke tiltak som er nødvendige for å møte framtidens utfordringer.
Alle helseforetakene skal ha utviklingsplaner og disse planene må ses som del av de regionale helseforetakenes samlede planansvar.
Utviklingsplanen skal beskrive dagens situasjon, virksomhetens profil sammenlignet med andre helseforetak og hvilke strategiske og overordnede føringer som er gjeldende. Deretter beskrives hvilke trender som åpner for endringer før det gjøres en framskriving.
Det overordnede målet er å legge til rette for god og framtidsrettet pasientbehandling og god bruk av ressurser. Vi skal rett og slett skape pasientens helsetjenester.
Stavanger universitetssjukehus sin utviklingsplan skal bidra til å realisere pasientens helsetjeneste på en best mulig måte gjennom oppdraget vi har som spesialisthelsetjeneste: pasientbehandling, forskning, utdanning og opplæring av pasienter og pårørende.
Den skal fortelle hvordan vi skal utvikle Stavanger universitetssjukehus for å møte framtidige behov for helsetjenester, og peke på tiltak som er nødvendige for å møte utfordringene i fremtiden. Planen har en tidshorisont fram mot 2035.
Vi har lagt mye tid og krefter i arbeidet med å lage dette utkastet til utviklingsplan.
Det er likevel alltid rom for forbedringer – og nye perspektiver.
Enten du er pasient eller pårørende, medarbeider på SUS, representerer en brukerorganisasjon eller en av våre samarbeidspartnere, så setter vi stor pris på alle spørsmål, innspill og kommentarer.
Innsatsområder
Hva betyr utviklingsplanen for meg?
Helseforetakene er store og komplekse virksomheter. Derfor kan også planene virke store og komplekse. Utgangspunktet for alt vi gjør er likevel lettfattelig. Vi skal fremme helse, mestring og livskvalitet for pasientene og innbyggerne. Når vi skal peke på utviklingsretningen for foretakene er det derfor både nødvendig og tjenlig å ta utgangspunkt i pasientenes perspektiver. Samtidig må vi se utfordringene og løsningene gjennom øynene til de viktigste ressursene i samspillet om pasientens helsetjeneste: medarbeiderne, lederne og samarbeidspartnerne. Tekstene nedenfor gir noen overordnede beskrivelser ut fra deres perspektiver.