Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.
En mann og en kvinne som snakker

Ny på SUS

Velkommen til oss! Her finner du alt du trenger å vite før du starter i jobben hos oss. Lederen din vil gi deg informasjon om avdelingen du skal jobbe på.

En hilsen fra administrerende direktør 

Jeg setter stor pris på at du har valgt Stavanger universitetssjukehus (SUS), landets tredje største akuttsykehus, som din nye arbeidsplass. Du betyr verdifull kunnskap, erfaring, nye tanker og ideer for oss. 

Det er viktig for meg at du trives i jobben – og at du, sammen med alle våre faglig dyktige medarbeidere, opplever et godt arbeidsmiljø. Når vi samarbeider godt, samtidig som hver og en tar ansvar for sitt område og for helheten, gir vi god pasientbehandling. Åpenhet, dialog og trygge rammer er en forutsetning for dette – vi ber deg bidra også til det. 

Sykehuset vårt står aldri i ro. Endringer er en del av arbeidsdagen. Ny teknologi, nye behandlingsmetoder, forskning og utvikling utfordrer helsevesenet og spesialisthelsetjenesten hver eneste dag. Ansvaret og kravene er tydelige og mangfoldige, og de innfris av kompetente medarbeidere – som er stolte av sykehuset – og har en god og utviklende arbeidsplass hver eneste dag. Det håper og tror jeg du vil oppleve i din nye hverdag her hos oss.

Jeg ønsker deg lykke til i den nye jobben! 

Vennlig hilsen Helle Schøyen, administrerende direktør 

En person med blondt hår

 

Før du begynner å jobbe hos oss

Helseskjema MRSA 

Fyll uthelseskjema ved ansettelse og gjeninntreding i stilling (PDF).

Det er viktig at du leser gjennom skjemaet og ser om noen av punktene er aktuelle for deg. Returner utfylt skjema og vedlegg 1 til din nærmeste leder. 

Politiattest 

Hvis stillingen din krever politiattest, kan du søke om det på politiet.no. Du må sende den tilpost@sus.no.

Attesten må ikke være eldre enn 3 måneder når du starter i jobben, og den må sendes til oss før du begynner i stillingen. 

Individuell gjennomføringsplan for lege i spesialisering

Alle som blir ansatt i en LIS-stilling (lege i spesialisering 2-3) må i samarbeid med leder fylle ut en individuell gjennomføringsplan (PDF) som sendes til post@sus.no innen oppstart. 

Dokumentasjon på ansiennitet 

Du må sende inn kopier av attester fra tidligere arbeidsgivere. Les mer om ansennitetsregler og informasjon om innlevering av dokumentasjon (PDF). 

Er du fra utlandet? 

Dersom du er fra utlandet, må du levere inn diverse dokumentasjon, som for eksempel A1-skjema. Les mer om hva som gjelder for deg

Hvordan komme seg til sykehuset?

Buss 

Det er mange rutebusser som går forbi sykehuset på Våland, som rute 4, 11, X31, X30, X60, X39, X50, X40 og X44. Fra januar 2025 vil rutetilbudet på Nord-Jæren endres, slik at flere ruter går innom SUS på Våland og SUS på Ullandhaug. Se kolumbus.no for reiseplanlegger og mer informasjon.  

Sykehuset har avtale med HjemJobbHjem om rabatterte periodebilletter og bysykkel. Les mer på hjemjobbhjem.no

Tog 

Nærmeste togstasjon er Paradis stasjon. Det tar omtrent 15 minutter å gå fra togstasjonen og opp til sykehuset på Våland.

Sykkel 

Mange velger å sykle til sykehuset.  

Se sykkelruter i Stavanger kommune. Finn din sykkelrute | Stavanger kommune 

Se sykkelruter i Sandnes kommune. Sandnes kommune - Sykkelbyen Sandnes

Bil 

Det er et begrenset antall parkeringsplasser på sykehusområdet. Du trenger parkeringstillatelse for å bruke dem. Dersom du får innvilget parkeringstillatelse, kan du kjøpe månedsparkering for 200 kroner i måneden. Dette betaler du via appen Aimo park.  

Ansattparkering 

Dersom du bruker mer enn 40 minutter med kollektivtransport til sykehuset, eller må gjøre mer enn to kollektivbytter, kan du få innvilget ansattparkering. Reisetiden beregnes i Kolumbus sin reiseplanlegger.  

Du kan også ha rett på ansattparkering dersom du skal følge barn i barnehagen eller 1. til 2. klasse. Dette gjelder også medarbeidere over 62 år, og medarbeidere med andre særskilte behov.  

Ansattparkering for turnusarbeidende 

Dersom du arbeider turnus, er kravet mer enn 30 minutter med kollektivtransport og/eller mer enn to bytter.  

Parkering for vaktlag 

Leder kan bestille parkeringstillatelse for medarbeidere som går i vaktlag. Denne gjelder per døgn, og koster ingenting.  

Dagsparkering 

Dersom du ikke oppfyller kriteriene for å få innvilget ansattparkering, kan du kjøpe dagsparkering. Dette koster 100 kroner.

Dersom du har fått innvilget ansattparkering, får du prisen redusert til 75 kroner. 

På Stavanger universitetssjukehus er vi opptatt av kompetanseheving og utvikling. Vi er også et universitetssykehus, der forskning og undervisning av studenter er en naturlig del av oppgavene våre.

På denne siden finner du en oversikt over utvalgte karriere- og utviklingsmuligheter for ulike yrkesgrupper ved sjukehuset.

Første arbeidsdag

Alle medarbeidere ved SUS skal ha ID-kort med bilde. Du skal alltid ha på deg kortet synlig for andre.

Du får utlevert ID-kortet hos kundesenteret i U-etg i F-bygget. Du må ha med deg gyldig legitimasjon: 

  • ​norsk pass
  • utenlandsk pass (dokumentasjon på norsk fødselsnummer må forevises)
  • norsk eller europeisk nasjonalt ID-kort

ID-kortkontoret har åpent mandag til fredag kl. 07.30 til 15.00.

Ta kontakt med kundesenteret dersom du har glemt ID-kortet ditt.

Telefon: 51 51 87 00
E-post: kunde@sus.no

Lønn utbetales innen den 20. hver måned.

Etter at du har begynt i stillingen skal du bruke systemet Min GAT for å registrere kontonummeret ditt. Her skal du også oppdatere dine personlige opplysninger.

Mer informasjon om lønn

Ansennitetsregler og informasjon om innlevering av dokumentasjon (pdf)

Fastsetting av lønn for ferievikar og ekstravakter ved klinikkene for psykisk helsevern

LIS lønnsberegning

Gjeldende minstelønnssatser i Helse Stavanger 

Informasjon om studentavlønning

Studentavlønning med.stud. u/lisens

Studentavlønning sykepleier, vernepleier og paramedic (pdf)

I Helse Stavanger er det fem hovedsammenslutninger med tilhørende tariffområder: LO, YS, UNIO, SAN og Akademikerne.  

For å gjøre krav på en tariffavtale/overenskomst må du selv eller fagforeningen din melde fra og dokumentere til lønningskontoret på SUS hvilken fagforening du er medlem i. Spør lederen din om mer informasjon. 

Les mer (PDF)

Du kan registrere permanent tilgang til trådløst nett når du er på jobb. Du må være på en jobb-PC. 

Gå til pålo​gging​

Kontaktinformasjon til Helse Vest IKT 

Telefon: 55 97 65 40
 
 
 

Hva er MinGat?

MinGat er en personlig webside for deg som er ansatt ved SUS. Her kan du finne lønnsslippen din, se egen arbeidsplan, sende forespørsel til leder, registrere overtid med mer. Lederen din sørger for tilgang når du blir ansatt.

Slik bruker du MinGat hjemmefra 

Du kan få tilgang til MinGat hjemmefra ved å bruke tofaktor autentiseringsløsning. 

Slik bruker du MinGat hjemmefra med sikkerhetsløsning

Egenmelding

Egenmeldt sykefravær kan ikke benyttes før du har vært ansatt i to måneder. 

Har du luftveissymptomer?

Du skal holde deg hjemme ved nyoppståtte luftveissymptomer hvis du føler deg syk. Symptomer kan være feber, hoste, tung pust, sår hals eller nedsatt lukt-/smakssans. 
 
Du bør bli hjemme til du er feberfri i 24 timer og formen er i bedring. Restsymptomer som rennende nese, snørr, heshet og noe hoste er greit.

Munnbindbruk

Medarbeidere som har luftveissymptomer eller restsymptomer: Bruk munnbind så lenge du har symptomer. Dette gjelder også ved lette symptomer.
 
Medarbeidere som har husstandsmedlemmer med covid-19, eller hvor dette er mistenkt: Bruk munnbind i kontakt med pasienter og medarbeidere i symptomperioden og i fem døgn etter det.
 
I pasientkontakt: Bruk munnbind i all kontakt med luftveissyke pasienter – uavhengig av pasientens testresultat. ​
Hvis du er syk og trenger legehjelp, eller har behov for individuell helserådgiving, kontakt fastlege eller legevakt på telefon 116 117. ​

Annen nyttig informasjon

SUS har et intranett som kun medarbeidere i Helse Vest har tilgang til. Det heter Pulsen. Der finner du informasjon om alt som er aktuelt for deg som jobber på sykehuset. 

Intranettet er startsiden på alle PCer tilknyttet sykehuset.

Tilgang til intranett hjemmefra

For å få tilgang til intranettet utenfor jobb, må du ha sikker pålogging. Dette fungerer på samme måte som BankID. På jobb kalles denne løsningen for Microsoft Authenticator (MFA). Det er dette som gjør at du får tilgang til for eksempel e-posten din, intranettet og dokumentene dine fra hvor som helst. 

Viktig! Du må være på jobb på Helse Vest-nettverket første gangen du setter opp MFA. Microsoft må skjønne at du faktisk jobber her. Ha mobiltelefonen din tilgjengelig. Det er fordi du framover kommer til å bruke mobilen for å godkjenne påloggingen din. Husk derfor å sette opp MFA på telefonen du tar med deg hjem fra jobb. 

Når du setter opp MFA på jobb for første gang, kan du bruke denne brukerveiledningen

Kontakt Helse Vest IKT dersom du trenger hjelp. 

Telefon 55 97 65 40 
KundewebKundeweb - Forside (ihelse.net)

Når du har satt opp Authenticator, har du tilgang til alt innholdet ditt i Microsoft 365. Intranettet får du tilgang til i SharePoint-appen. Dette er en app du laster ned på telefonen din. 

Vi tilbyr medarbeiderne våre egne forsikringer gjennom Helse Vest. Disse forsikringene kommer i tillegg til utbetalinger fra Folketrygden og det du måtte ha av private forsikringer. 

 Forsikringene er: 

  • Gruppelivsforsikring 
  • Tjenestereiseforsikring 
  • Yrkesskadeforsikring (etter Lov om yrkesskadeforsikring) 
  • Yrkesskade (forhandla fram via SPEKTER) 

Les mer om personalforsikringer her (PDF) 

Arbeidstakere som slutter kan innen 6 måneder etter sluttdato inngå avtale om fortsettelsesforsikring på gruppelivsforsikring.  

Fortsettelsesforsikring for gruppeliv (PDF)

På SUS tilbyr vi flere permisjonsordninger som går utover det lovpålagte for å ivareta våre medarbeidere. Vårt mål er å støtte en god balanse mellom arbeid og privatliv og skape et arbeidsmiljø som verdsette faglig utvikling.  

Foreldrepermisjon og sykefravær

Ved foreldrepermisjon eller lengre tids sykefravær utbetaler SUS full lønn til medarbeidere. Nav refunderer lønn opptil 6G, mens SUS dekker mellomlegget.  

Velferdspermisjon

Medarbeidere som har fast forpliktende arbeidsforhold på SUS kan søke nærmeste leder om inntil ti dager velferdspermisjon med lønn per kalenderår. Dette kan benyttes ved behov for å håndtere situasjoner som for eksempel tilvenning av barn i barnehage eller barnepasser. Ved slike tilfeller kan medarbeidere innvilges det nødvendige antall timer i inntil tre dager. Velferdspermisjon er ikke en rettighet en automatisk har krav på, men som ledere skal vurdere behovet basert på hensynet til både medarbeiderens situasjon og driften. 

Utdanningspermisjon og utvikling

SUS gir medarbeidere muligheten til å søke utdanningspermisjon for å gjennomføre kortere eller lengre studier. I tillegg til den lovfestede retten til ulønnet utdanningspermisjon, har SUS retningslinjer som gir mulighet for lønnet utdanningspermisjon og stipend til etter- og videreutdanninger. Vi ønsker med dette å oppfordre og støtte våre medarbeideres mulighet til å utvikle seg. 

Medarbeidere på SUS er omfattet av pensjonsordning i KLP (kommunal landspensjonskasse). 

Du blir trukket 2 prosent av lønnen din og arbeidsgiver betaler inn i snitt mellom 15-20 prosent til pensjonssparing.  

Arbeidstaker sjekker selv om opplysningene KLP har registrert om arbeidsforholdet er korrekte. Dette kan du gjøre på Min side på www.klp.no. 

Les mer om offentlige tjenestepensjon på klp.no.

Bedriftshelsetjenesten i Helse Stavanger er en godkjent bedriftshelsetjeneste som holder til i Internatbygget på SUS. Vi jobber for at våre medarbeidere skal ha sunne og trygge arbeidsplasser. I teamet vårt er det bedriftslege, yrkeshygieniker, bedriftsfysioterapeuter og bedriftssykepleiere. 

Les mer om bedriftshelsetjenesten på intranettet.

Velferdsordninger på SUS

SUS har flere klubber og lag på sykehuset. Vi har også flere rabattordninger for medarbeiderne våre.

Les mer
En gruppe mennesker i et treningsstudio
Sist oppdatert 09.12.2024