Den første vaksinen er satt på SUS

For at sykehuset skal kunne opprettholde kritiske funksjoner, har Stavanger universitetssjukehus (SUS) startet vaksinering mot covid-19. Onsdag 13. januar ble smittevernoverlege Jon Sundal den første vaksinerte medarbeideren på SUS.

Caroline Aspelund
Publisert 13.01.2021
Sist oppdatert 14.12.2022

sundal.jpg

Smittevernoverlege Jon Sundal var den første som fikk koronavaksinen ved Stavanger universitetssjukehus, onsdag 13. januar. Foto: Svein Lunde, SUS.

Det er i første omgang gitt doser til å vaksinere 15 000 helsepersonell i Norge – 1188 av disse på SUS. Utvalgte grupper helsepersonell prioriteres for vaksinasjon parallelt med sykehjemsbeboere og de eldste.

Hovedmålsettingen er å sikre sykehusenes evne til å ivareta befolkningens behov ved en økning av smitte i samfunnet. De som har prioritet i første omgang er helsepersonell som er sentrale i håndteringen av covid-19-pasienter. I tillegg er det personell som fyller kritiske funksjoner, og som er vanskelig å erstatte hvis de blir smittet og havner i isolasjon, eller blir syke.

– Vaksinen gjør at vi kan få bukt med pandemien. Så enkelt er det, sier smittevernoverlege Jon Sundal etter dagens vaksinering.

Utvalgte funksjoner

Det er gitt kriterier, både nasjonalt og regionalt, for hvordan vaksinering skal prioriteres. Ved SUS vil blant annet deler av disse funksjonene vaksineres i første runde; intensiv, akuttmottak, anestesi og medarbeidere ved laboratoriet som analyserer covid-prøver.

1188, av rundt 8000 medarbeidere ved SUS, får tilbud om vaksinering nå i første omgang. Vaksineringen gjennomføres i uke 2 og 3. Andre dose skal settes tre uker senere.

Koronavaksinen er Comirnaty fra BioNTech og Pfizer.

Selv om SUS nå er i gang med vaksinering av medarbeidere, er det fremdeles viktig å minne om at vaksinen ikke erstatter avstandsregelen og de generelle smittevernsrutinene.

Les mer:  Onsdag starter koronavaksineringen ved SUS