Historisk dag: Helse Vest sa ja til nytt sykehus

Onsdag 21. juni er en historisk merkedag for sykehusutbyggingen på Ullandhaug. Da godkjente nemlig styret i Helse Vest RHF enstemmig forprosjektrapporten. Nå kan byggingen starte!

Mirjam Klingenberg. Foto: Svein Lunde, SUS.
Publisert 21.06.2017

sus2023.jpg

Glad gjeng etter styremøtet. Fra venstre ser du prosjektdirektør for SUS2023, Kari Gro Johanson, adm. dir. i Helse Vest RHF, Herlof Nilssen, styreleder i Helse Vest RHF, Terje Vareberg, styreleder i Helse Stavanger HF, Stener Kvinnsland og adm. dir. i Helse Stavanger HF, Inger Cathrine Bryne.

– Dette er en viktig beslutning. Nå er vi klare for siste etappe - selve utbyggingen av nytt universitetssjukehus på Ullandhaug. Det blir krevende og spennende, og mest av alt gleder vi oss til å kunne gi befolkningen i Sør-Rogaland et enda bedre tjenestetilbud, sier administrerende direktør Inger Cathrine Bryne ved Stavanger universitetssjukehus etter det endelige vedtaket.

Den såkalte tidligfaseplanleggingen av det nye sykehuset er dermed over. Etter at forprosjektrapporten ble godkjent i styremøtet i Helse Stavanger HF 9. juni og i Helse Vest-styret i dag, så kan neste fase - gjennomføringsfasen - begynne.

Skal sikre best mulige løsninger sammen

​– Det viktigste vi har ved SUS er uansett medarbeiderne vår. Sammen med prosjektorganisasjonen skal de gjøre et stort arbeid for å sikre at bygget blir det beste vi kan få for den rammen som er stilt til rådighet. Vi gleder oss! fortsetter Bryne.

Det var diskusjon rundt den økonomiske bærekraften i prosjektet under møtet.

Også styreleder i Helse Vest RHF, Terje Vareberg, er veldig fornøyd etter dagens ja. Han innledet med uforbeholden ros til prosjektet under styremøtet.

​– Nytt sykehus på Ullandhaug er et kjempeløft for regionen – også i et hundreårsperspektiv. Det er en viktig og gledelig milepæl vi når i dag, og jeg er ikke i tvil om at dette er riktig grep nå, sier Vareberg.

Fakta om nytt sykehus

Prosessen:

• ​11/1-16: Statsråd Bent Høie fortalte at det nye sykehuset skal bygges på Ullandhaug.
  • ​6/10-16: Det blir klart at Helse Stavanger HF får lånefinansiering over statsbudsjettet til sykehusutbygging.
  • 11/5-17: Orientering om forprosjektrapporten i styret i Helse Vest RHF.
  • 9/6-17: Forprosjektrapporten endelig godkjent i styret i Helse Stavanger HF.
  • 21/6-17: Forprosjektrapporten endelig godkjent i styret i Helse Vest RHF.
  • Nå vil SUS2023-prosjektet gå til neste fase - som heter funksjonsprosjektfasen (eller detaljprosjekteringsfasen). Det innebærer at vi har en endelig beslutning om at utbyggingsprosjektet skal gjennomføres, og vi går fra planleggingsfasen til gjennomføringsfasen.
  • Forprosjektrapporten kan du lese på sus.no/styret.

35056994920_92859d0087_k.jpg

Terje Vareberg, styreleder i Helse Vest, og adm. dir. i Helse Vest, Herlof Nilssen under Helse Vest-styremøtet onsdag 21. juni 2017.

35237125352_97146db606_k.jpg

Skisse av det nye sykehuset på Ullandhaug. Foto: Nordic Office of Architecture / Aart Architects og Svein Lunde (bakgrunnsfoto).